• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 دی 1397
کد مطلب : 43753
+
-

روند متفاوت بازار سکه در آغاز زمستان


در جریان مبادلات دیروز بازار طلای تهران قیمت انواع سکه بین نیم تا 1.5درصد افزایش یافت. در این بین قیمت نیم‌سکه از مرز یک‌میلیون و 900هزار تومان گذشت. با وجود روند کاهنده قیمت سکه و طلا در پاییز امسال، روندهای بازار در هفته‌های آغازین زمستان اندکی متفاوت بوده است.

به گزارش همشهری، دیروز قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در محدوده 3میلیون و 300هزار تومان تا 3میلیون و 700هزار تومان نوسان کرد و هر قطعه سکه طرح قدیم نیز در محدوده 3.5میلیون تومان مبادله شد. روز یکشنبه هر قطعه نیم‌سکه یک‌میلیون و ۹0۰هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 200هزار تومان و سکه گرمی ۶۵0هزار تومان قیمت داشت. در مبادلات دیروز روند قیمت طلا افزایشی بود؛ به‌گونه‌ای که هر مثقال طلای ۱۷عیار یک‌میلیون و ۴۴۵هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸عیار نیز ۳۳۳هزار و ۶۰۰تومان معامله شد.

 در بازار ارز هم نرخ هر دلار آمریکا در کانال 10هزار تومان نوسان کرد. نرخ فروش هر دلار آمریکا در صرافی‌ها در محدوده 10هزار و 600 تا 10هزار و 800تومان تعیین شد. همچنین نرخ فروش هر یورو نیز 12هزار و 500تومان بود.

ابراهیم محمدولی -رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران- در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت طلا و سکه در بازار، افزایش نرخ اونس جهانی طلا و رسیدن به ماه‌های پایانی سال است، زیرا مردم تصور می‌کنند در این ایام با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شوند و انتظار تورمی، تقاضا در این بازار را افزایش می‌دهد که خودبه‌خود به رشد قیمت‌ها منجر می‌شود اما امیدواریم مسئولان هرچه‌سریع‌تر تصمیمی برای کنترل و تنظیم بازار طلا و سکه بگیرند.

اما محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف نظر متفاوتی دارد. او در گفت‌وگو با ایلنا توضیح داد: دادوستدها با اطمینان کامل انجام می‌شود و بازار با مازاد عرضه و تقاضا روبه‌رو نیست و تقریبا این دو نیروی بازار با هم برابر هستند، از همین‌رو میزان حباب سکه در 5روز اخیر تقریبا ثابت بوده است. محمد کشتی‌آرای گفت: در روزهای اخیر نوسان اندک نرخ ارز از یک‌سو و تغییرات قیمت جهانی طلا باعث تغییرات جزئی در حد نیم‌درصد در قیمت طلا و سکه در داخل کشور شد. اما در شرایط کنونی وضعت بازار به‌گونه‌ای است که ثبات کامل در بازار حاکم است. کشتی‌آرای در مورد دلیل ناهمسو بودن نرخ دلار و طلا در اواخر هفته پیش گفـت: طبق معمول در روزهای آخر سال میلادی شاهد نوسانات در بازارهای مالی و افزایش قیمت جهانی طلا بودیم؛ به همین دلیل افزایش‌های هفته اخیر مربوط به نوسانات قیمت جهانی است و ما پیش‌بینی می‌کردیم که از این هفته ثبات در بازار باشد که همینطور هم شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید