• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 16 دی 1397
کد مطلب : 43708
+
-

ایجاد 2700 شغل در روستاهای مرکزی

نماینده تفرش در مجلس: باید از ظرفیت‌های موجود در روستاها برای ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت استفاده کرد

روستا
ایجاد 2700 شغل در روستاهای مرکزی

مریم جباری|  اراک- خبرنگار:


در چند سال اخیر، با تداوم خشکسالی‌ها و افزایش آمار بیکاری، روند مهاجرت از روستاها به شهرهای استان مرکزی افزایش پیدا کرده است و هر روز روستاها خالی‌تر از گذشته می‌شوند. 

البته در یک دهه اخیر این اتفاق در اکثر استان‌هایی که با مشکل خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند، رخ داده است و استان مرکزی در این زمینه مستثنی نیست. در این میان، دولت برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان سعی دارد با اعطای تسهیلات، در جهت ایجاد اشتغال پایدار، از خالی شدن روستاها و افزایش معضل حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی در شهرهای بزرگ جلوگیری کند. همان‌طور که کارشناسان اقتصادی می‌گویند، بخش عمده بیکاری در کشور و استان به مردم روستاها مربوط می‌شود که خشکسالی مشاغل اصلی آنها را که کشاورزی و دامپروری است، تحت الشعاع قرار داده است. از این رو طرح ملی اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری بر اساس شناسایی مزیت‌های استانی و رسته‌های پراشتغال در حوزه‌های مختلف از سوی دولت به طور ویژه در حال اجرا و برنامه‌‌ریزی است.


ایجاد اشتغال برای 1800 نفر 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و نقش آن در بازگشت روستاییان به زادگاهشان می‌گوید: استان مرکزی در این زمینه اقدامات بسیار ارزشمندی را انجام داده و تاکنون توانسته است هزار و ۳۵۹ طرح اشتغال روستایی را برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی کند و زمینه‌ساز اشتغال 1800 نفر از روستاییان شود.

«محمدتقی آبایی هزاوه» به سهم ابلاغی استان مرکزی از اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومانی برای ایجاد اشتغال روستایی در کشور اشاره می‌کند و می‌افزاید: سهم مرکزی از این اعتبار ۲۹۳ میلیارد تومان است. البته ۷۰ درصد آن بین استان‌ها توزیع شده است و 30 درصدی که در کارگروه ملی اشتغال وجود دارد، با توجه به شرایط و نسبت به عملکرد مطلوب استان‌ها، میان آنها توزیع خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: در مرحله نخست، 205 میلیارد تومان به استان مرکزی پرداخت و هزار و 359 طرح اشتغال به بانک‌های عامل معرفی شده است. از طرح‌هایی که به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند، ۵۳۸ طرح با رقم ۲۱۶ میلیارد تومان در دست بررسی و ۸۲۱ طرح با رقم ۱۶۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در بانک‌های عامل مصوب شده‌اند.

آبایی با بیان اینکه با اجرای کل طرح‌های مصوب شده در بانک‌ها ٢ هزار و ٧٨٤ فرصت شغلی در مناطق روستایی ایجاد می‌شود، گفت: 7 دستگاه اجرایی در اجرای طرح تسهیلات اشتغال پایدار روستایی دخیل هستند. ١٢٩ طرح به مبلغ ٥٠ میلیارد تومان مربوط به اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگردی استان هستند که در حال حاضر ١٠٢ طرح به مبلغ ٧ میلیارد تومان در مرحله پرداخت قرار دارند. 

وی ٢٥ طرح را به مبلغ ٢٢ میلیارد تومان مربوط به بخش ارتباطات و فناوری استان دانست که تاکنون ١٥ طرح به مبلغ یک میلیارد و ٢٦٠ میلیون تومان پرداخت شده است. 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: دانشگاه علوم پزشکی در این طرح تنها یک متقاضی داشته که تقاضای وی در حال بررسی است. صندوق کارآفرینی امید نیز ٢٠ طرح به مبلغ یک میلیارد و ٨٠٠ میلیون تومان دارد که تسهیلات یک طرح به مبلغ ٢٠٠ میلیون تومان پرداخت شده است. همچنین اداره‌کل ورزش و جوانان استان ٢ طرح دارد که در مرحله بررسی هستند. 


تسهیلات و مهارت‌‌آموزی

نماینده تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس نیز می‌گوید: با توجه به مشکلاتی که در زمینه ایجاد اشتغال در واحدهای صنعتی و بخش‌های دولتی وجود دارد، باید از ظرفیت‌های روستاها برای ایجاد اشتغال استفاده کرد.

«محمد حسینی» بیان می‌کند: در این زمینه ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت می‌تواند اشتغال پایدار را در روستاها به همراه داشته باشد و از مهاجرت روستاییان به شهرها نیز جلوگیری کند. البته اختصاص تسهیلات به تنهایی مشکل اشتغال استان و روستاهای آن را برطرف نخواهد کرد، بلکه در کنار آن باید با مهارت‌آموزی و مشاوره در زمینه نوع شغل و حرفه انگیزه افراد را افزایش دهیم.

وی با اشاره به قانون تخصیص بودجه 5/1 میلیارد دلاری از صندوق ذخیره ارزی برای ایجاد اشتغال در روستاهای کشور ادامه می‌دهد: اگر به مهارت‌آموزی توجه نشود، نمی‌توانیم شاهد ایجاد اشتغال پایدار در روستاهای استان باشیم.
نماینده تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس می‌افزاید: هم‌اکنون ۵۰ درصد از 5/1 میلیارد دلار اعتبار تخصیص یافته به اشتغال روستایی در بانک‌های عامل به عقد قرارداد پرداخته‌اند. ۵۰ درصد باقیمانده نیز به تازگی توسط دولت برای این طرح نهایی شده است.

حسینی اظهار می‌کند: در زمینه دریافت تسهیلات مشکلاتی برای روستاییان وجود دارد که از مهم‌ترین آنها سپردن سند به عنوان وثیقه است. با توجه به این‌که سند زمین بیشتر روستاییان در برخی از مناطق روستایی استان به صورت مشاع یا قولنامه‌ای و برخی نیز در تصرف منابع طبیعی است، در گرفتن تسهیلات مشکلاتی را ایجاد می‌کند که باید برای رفع آن چاره‌ای اندیشید.
وی می‌گوید: در زمینه توسعه اشتغال پایدار روستایی باید هماهنگی‌های بین‌دستگاهی وجود داشته باشد تا اهداف ایجاد اشتغال روستایی و اشتغال فراگیر محقق شود. در این زمینه به اصلاح برخی از قوانین نیاز است.


اعطای تسهیلات بر اساس قابلیت‌های مناطق 

رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه مرکزی به همشهری می‌گوید: با توجه به وجود واحدهای تولیدی پراکنده در روستاهای استان، ساماندهی و رسته‌بندی واحدهایی که در اشتغال پایدار و درآمدزایی روستاییان تاثیرگذار است، در دستور کار قرار دارد.«رقیه یادگاری» بیان می‌کند: رسته‌ها بر اساس قابلیت‌ها و مزایای مناطق شکل می‌گیرند. در زمینه ایجاد اشتغال در روستاها بیشترین توجه باید به اشتغال فراگیر باشد. همچنین آموزش روستاییان برای پایداری اشتغال و درآمد بیشتر بسیار مهم است. هم‌اکنون مساله مهمی که در این رابطه وجود دارد، ایجاد نهادهای توسعه‌ای و آموزش در اشتغال فراگیر به منظور بازاریابی و فروش است که در چند سال گذشته مغفول مانده است. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه مرکزی در زمینه اهمیت ایجاد اشتغال در شهرهای این استان می‌افزاید: متاسفانه در مرکزی طرح کارورزی و مهارت‌‌آموزی موفق نبوده است. بر اساس این طرح باید 2 هزار و 500 کارورز در واحدهای تولیدی جذب می‌شدند که تاکنون 90 نفر جذب شده‌اند. جای تاسف دارد که این طرح با توجه به اهمیت ایجاد اشتغال در استانی صنعتی مانند مرکزی با این حجم واحد تولیدی و صنعتی کارآمد نبوده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید