• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 16 دی 1397
کد مطلب : 43703
+
-

رویاهایی که با رنگ روی بوم می‌نشیند

میترا یاوری: در کارهایم به احساسات درونی، نگاه روحی، روانی و اجتماعی و هویتی خود به عنوان یک زن توجه داشتم

هنری
رویاهایی که با رنگ روی بوم می‌نشیند

زهرا هادیلو|   زنجان - خبرنگار :

زبان هنر یک زبان بین‌المللی است که همه می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند، به همین دلیل هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر سعی دارند دغدغه‌ها و افکارشان را در آثار خود منعکس کنند. میترا یاوری یکی از هنرمندانی است که به تازگی تابلوهای نقاشی‌اش را در فرهنگسرای امام خمینی(ره) شهر به نمایش درآورده و بر این باور است که توانسته مخاطبان خاص خود را پیدا کند.

وی اصالتا اهل کردستان است ولی سال‌هاست در زنجان سکونت دارد. آثار یاوری یک ویژگی بارز دارد و آن توجه به مقوله زن است. در نقاشی‌های این هنرمند می‌توان سختی‌ها و رنج‌های زن را دید. با این هنرمند به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.


شما کارشناس ادبیات هستید، اما از نقاشی سردرآورید. دلیل آن چه بود؟

از کودکی علاقه شدیدی به نقاشی داشتم و این علاقه باعث شد فعالیت خودم را در سنین نوجوانی در این زمینه آغاز کنم. بعدها به طور جدی و تجربی نزد اساتید متعددی در کردستان رفتم و به طور مستمر ادامه دادم. تاکنون در چندین نمایشگاه گروهی شرکت کرده‌ام و این بار تصمیم گرفتم نمایشگاهی انفرادی دایر کنم. هرچند ادبیات در نقش گرفتن ایده‌ها و افکار تازه در من تاثیر بسزایی داشت.

در آثار شما مقوله زن بسیار پررنگ است. دلیل پرداختن به این موضوع چیست؟

موضوع زن یکی از علائق و دغدغه‌های ذهنی من است. با کشیدن تابلوهای نقاشی دغدغه‌های روحی و روانی خودم را که فکر می‌کنم به دیگر زنان سرزمینم نیز مربوط می‌شود به تصویر کشیده‌ام.

منظورتان بیشتر کدام دغدغه‌های زنان است؟

اگر به اجتماع نگاه کنید با نابرابری‌های اجتماعی و حقوقی زیادی در مورد زن مواجه می‌شوید. این تضادها من را می‌آزارد. حتی در خانواده‌ها نیز این نابرابری‌ها به چشم می‌خورد. من خواستم با به تصویر کشیدن این تصاویر ضمن تخلیه روحی خودم آنها را به نمایش عمومی بگذارم. برای کشیدن تابلوهایم شرایط خاصی را مد نظر دارم. بیشتر فعالیتم در خلوت همراه با موسیقی برای ایجاد و تمرکز روی ایده و پس‌زمینه ذهنی‌ام است. عوامل محیطی مانند رخ دادن یک اتفاق خوشایند یا ناگوار تا حد زیادی در خلق آثارم تاثیر گذاشته که این تاثیررا در ترکیب‌بندی، المان‌ها و بسیاری عناصر بصری در کارهایم می‌توان مشاهده کرد. بارها شده کاری را در دست داشتم و ناتمام رهایش کردم و کار جدیدی را شروع کرده‌ام که توانسته‌ام در طول کار از آن لذت ببرم.

در آثارتان تصاویر زنانه غمگینانه است، آیا نمی‌توان در شرایط حاضر شاهد یک زن با نشاط در اجتماع بود؟

درست است که من در آثارم از دغدغه‌ها سخن گفته‌ام اما یک زن فعال هستم و توانسته‌ام با آثارم خودم را تخلیه کنم و فکر می‌کنم با نشاط هستم چون گوشه‌گیر نیستم. این بدان معنی است که ما زنان باید ابتدا از خودمان شروع کنیم و من این کار را کرده‌ام و خودم را شناخته ام، اما برای این‌که شاهد حضور زن با نشاط باشیم باید به اصلاح زیرساخت‌ها بپردازیم.

مخاطب‌شناسی تا چه اندازه برای شما مهم است؟

به دنبال خوانش آزاد از آثارم هستم تا ببینم تا چه‌حد توانسته‌ام با مخاطب ارتباط برقرار کنم. عوامل دیگری که توانسته در کارهایم تاثیرگذار باشد، پشتوانه‌های فکری و ذهنی، مطالعه، رویدادهای مختلف اجتماعی و... است که مسلما در ساختن تصاویر ذهنی‌ام موثر بوده است. در نقاشی‌هایم خیلی دوست دارم به نور و رنگ و سایه‌روشن پرداخته شود زیرا از طریق شدت و ضعف نور می‌توان احساسات را در یک اثر هنری نشان داد. در کارهایم سعی کرده‌ام تا آنجایی که می‌توانم به احساسات درونی، نگاه روحی، روانی و اجتماعی و هویتی خود به عنوان یک زن در جامعه‌ام بپردازم. نقاشی‌های من زبان تصویری است که به گفته استادم، انتخاب این زبان برای گفت‌و‌گو با مخاطب ارزش‌های خود را دارد. به تعبیری دیگر مخاطب با حس و حال درونی خویش با اثر ارتباط برقرار می‌کند.

یکی از معضلاتی که هنرمندان زنجانی با آن مواجه هستند نبود گالری استاندارد است. شما در برپایی نمایشگاهتان در این خصوص با مشکلی مواجه شدید؟

گالری فرهنگسرای امام(ره) یکی از معروف‌ترین گالری‌های شهر است اما از لحاظ تجهیزات مانند نورپردازی بسیار ضعیف است. اگر مسئولان نمی‌توانند در این خصوص کاری کنند بهتر است از مشارکت خیرین استفاده و این مشکلات را حل کنند. امیدوارم این امکانات برای هنرمندان ایجاد شود تا از یک فضای خوب و استاندارد برای ارائه آثارشان برخوردار باشند و آثار جلوه بهتری داشته باشد.

 برنامه بعدی شما چیست؟

به طور حتم نمایشگاه‌های دیگری برپا خواهم کرد؛ هم در زنجان و هم در تهران و کردستان.


درآمدزایی از راه هنر

میترا یاوری درباره درآمدزایی از راه هنر می‌گوید: دوست دارم از راه هنر به درآمد برسم اما در شرایط حاضر وسایل و لوازم نقاشی بسیار گران شده است. به همین دلیل از رنگ روغن ایرانی در آثارم استفاده می‌کنم. هرچند در نمایشگاه اخیرم 2 تابلو به فروش رفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :