• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 16 دی 1397
کد مطلب : 43692
+
-

کتابخوانی کودکان روستایی

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر کتابخانه‌های روستایی را تجهیز می‌کند

علیرضا برازجانی|‌ بوشهر - خبرنگار:

استان بوشهر سال گذشته توانست با اجرای طرح‌های مختلف در حوزه کتاب و کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه عنوان «پایتخت کتاب» را در میان شهرهای نامزد به نام خود ثبت کند و سکه این عنوان پرافتخار به نام بندر تاریخی بوشهر برای یک سال ضرب شود. 

دستگاه‌ها و سازمان‌های فرهنگی مختلف در استان بوشهر برای تقویت جایگاه مطالعه و ترویج فرهنگ آن گام‌های بلندی برداشتند و با گسترش خدمات خود به روستاهای محروم و کم‌برخوردار، کتابخانه‌های روستایی را تجهیز کردند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر هم در کنار خیران فرهنگ‌ساز و اهداکنندگان کتاب، سال موفقی را در اجرای طرح‌های کتابخوانی پشت سر گذاشت.


کودک دانا، جامعه توانا 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر با اشاره به شعار «کودک دانا، جامعه توانا» از اجرای طرح تجهیز و توسعه کتابخانه‌های مساجد و مدارس در مناطق کم‌برخوردار و محروم استان بوشهر خبر می‌دهد و می‌گوید: توجه و اهمیت دادن به ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی بین کودکان و نوجوانان به‌ویژه در مناطق روستایی و کم‌برخوردار استان یکی از اهدافی است که در برنامه‌‌ریزی فرهنگی کانون هدف‌گذاری و از سال گذشته شروع شده است. این گام بلند در جهت ترویج فرهنگ مطالعه امسال هم روند رو به رشدی داشته است.

«زهره عالی‌نسب» بیان می‌کند: اهدای کتاب به کودکان و نوجوانان در مناطق دور از شهرها و نقاطی که از نظر دسترسی به امکانات فرهنگی و عمومی در محرومیت به سر می‌برند، همچون اهدای بال‌هایی برای پرواز به سوی دانایی است و چه بهتر که این یار مهربان در دسترس همگان قرار گیرد.

وی با بیان این‌که ایجاد فضاهای مطلوب و جذاب برای مطالعه کودکان بسیار مهم است، می‌افزاید: از آنجا که برای هیچ‌کس این امکان وجود ندارد که به همه جای دنیا سفرکند، با مطالعه و خواندن کتاب‌های مختلف دنیایی از تجربه مهمان ذهن خواننده آنها می‌شود و آثار مانایی را از خود در ضمیر کنجکاو فراگیر به جا می‌گذارد.

این مسئول تاکید می‌کند: در حقیقت‌ افزایش‌ آگاهی‌ و معلومات‌ نوعی‌ لذت‌ و آرامش‌ معنوی‌ را برای‌ کودکان و نوجوانان به‌ ارمغان‌ می‌آورد که‌ در شخصیت‌ و رفتار آنها تاثیر بسیاری‌ دارد. بر همین اساس، فعالیت‌های فرهنگی و‌ به‌ویژه کتابخوانی و اهدای آن به کودکان و نوجوانان مناطق روستایی و مدارس کم‌برخوردار می‌تواند تلاشی تاثیرگذار برای تربیت فرزندانی شاد و بادرایت در جهت رسیدن کشور به فردایی آباد باشد.


اهدای بیش از هزار جلد کتاب 

عالی‌نسب با اشاره به این‌که از ابتدای امسال تاکنون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر 5374 جلد کتاب به روستاها و مناطق کم‌برخوردار و همچنین مدارس مناطق روستایی اهدا کرده است، به همشهری می‌گوید: پس از شناسایی و بررسی کتاب‌های مورد نیاز و مناسب رده سنی کودکان و نوجوانان روستاهای هدف توسط کارشناسان این اداره‌کل و با همکاری دهیاران و شوراهای اسلامی این روستاها، بسته‌های فرهنگی برای استفاده در کتابخانه‌های مساجد و مدارس ارسال شد.

وی با تاکید بر این‌که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گام‌های مصمم و هدفمندی در جهت افتتاح و بهسازی کتابخانه‌های روستایی در شهرستان‌های دشتی، تنگستان، دشتستان، گناوه، دیلم، عسلویه و دیر و برخی دیگر از مناطق و مدارس استان برداشته است، می‌افزاید: روستای درازی در دشتی، جزیره شیف در بوشهر، زبار در عسلویه و تعدادی دیگر از روستاهای محروم و کم‌برخوردار دیلم، بندر دلوار، گناوه، بندر امام حسن، دیلم و دشتستان از مهم‌ترین روستاهایی هستند که در اجرای این طرح کتاب‌های زیادی به کتابخانه‌هایشان اهدا شد. 

همچنین برای افزایش طراوت و تاثیرگذاری بیشتر در ذهن مخاطبان و گروه‌های اصلی هدف این طرح، برنامه‌های جانبی جذاب و جالبی اجرا شده است یا به اجرا درمی‌آید.
 اهدای کتاب از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوشهر به روستاها، مدارس و مناطق کم‌برخوردار همواره در فضایی شاد، جذاب و با اجرای نمایش عروسکی، قصه‌گویی، بازی و سرگرمی و برگزاری انواع مسابقه‌ها و کارگاه‌های کتابخوانی همراه بوده است.


درازی؛ روستای دوستدار کتاب

درازی یکی از روستاهای پیشرو در ترویج فرهنگ مطالعه است که در سال‌های اخیر به همت و یاری خیران فرهنگ‌ساز استان بوشهر توانسته نام و آوازه خود را در سطح کشور منتشر کند و جزو روستاهای دوستدار کتاب معرفی شود.
یکی از نویسندگان و روزنامه‌نگاران خطه بوشهر که در حرکتی فرهنگی و اقدامی ارزشمند 300 جلد کتاب به ایستگاه مطالعه و کتابخانه مرشد این روستا در شهرستان دشتی اهدا کرده است، در گفت‌و‌گو با همشهری اظهار می‌کند: بهترین کار برای اوقات فراغت کتابخوانی است و اگر این کار با جذابیت‌ها و نیازهای مردم هماهنگ شود، میزان علاقه‌مندی مردم به کتاب و مراجعه به کتابخانه‌های عمومی نیز افزایش پیدا می‌کند.

«مهدی جهانبخشان» می‌افزاید: معتقدم کتاب نباید کنج قفسه کتابخانه‌های شخصی خاک بخورد، بلکه پس از استفاده باید به کتابخانه‌ها اهدا شود تا علاوه بر ایجاد حرکتی فرهنگی در جامعه، باعث ارتقا و افزایش معلومات شهروندان دیگر شود. کتاب بهترین دوست برای تمام عرصه‌های فردی و اجتماعی زندگی است زیرا این دوست، شما را به سمت دانایی و خردورزی هدایت می‌کند. جامعه‌ای که آگاهی نداشته باشد، در معرض انواع آسیب‌ها قرار خواهد گرفت ولی جامعه‌ای که دانا باشد، می‌تواند خیلی از مشکلات را با خردورزی و آگاهی برطرف کند. همه ما باید به دنبال اهدای کتاب و تقویت پایه‌های فرهنگی جامعه باشیم تا فرزندانمان بتوانند از این فضا به درستی استفاده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید