• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 15 دی 1397
کد مطلب : 43531
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/X2RV
+
-

ورزش کردستان بیمار است

ذوالفقارنسب: کردستان در حوزه شاخص ورزش در میان استان‌های کشور، قعرنشین است

ورزش
ورزش کردستان بیمار است

محمد توفیق مشیرپناهی | سنندج-خبرنگار:

استان کردستان نخبگان و قهرمانان ورزشی زیادی در سطح استانی، کشوری و بین‌المللی دارد، اما به دلیل نبود امکانات و درآمد وضعیت معیشتی آنها با مشکل مواجه شده و ورزشکاران حتی از تأمین هزینه‌های جزئی برنمی‌آیند. در کنار شرایط دشوار اقتصادی، صنعتی نبودن استان و نبود اسپانسر هم از دیگر مشکلات ورزش کردستان است.   بیژن ذوالفقارنسب (متولد ۱۳۲۸سنندج) بازیکن سابق تیم ملی(1356-1355) و باشگاه پرسپولیس است که در جام جهانی ۱۹۹۸ دستیار ‌ ویه‌رای برزیلی و جلال طالبی بود. وی همچنین سرمربیگری تیم‌های استقلال و سایپا را هم در کارنامه دارد. ذوالفقارنسب از دانشگاه بروکسل، موفق به اخذ درجه دکترای تربیت بدنی شده و اکنون مشاور وزیر ورزش و جوانان و مشاور استاندار کردستان است. گفت‎وگوی همشهری با این مربی و کارشناس ورزش را در ادامه می‎خوانید. 


وضعیت ورزش استان را با توجه به شاخصه کشوری و سرانه قهرمانان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حال ورزش کردستان خوب نیست و می‌توانم آن را به بیماری تشبیه کنم که بیماری سراسر بدنش را فراگرفته است. علت‎هایش را هم می‌شود بررسی کرد. در دنیای امروز، پرجنب‎وجوش‌ترین و پررونق‎ترین ورزش‎ها ورزش‎های تیمی مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال و... است که متأسفانه استان کردستان در این رشته‎های ورزشی جایگاهی در قهرمانی کشور ندارد. سازمان یونسکو یکی از شاخص‎ها، پدیده‎ها و زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت را برای هر جامعه‎ای ورزش می‎داند. این سازمان کیفیت ورزش هر کشوری را بر اساس تعداد شرکت‎کنندگان در بازی‎های المپیک، آسیایی و منطقه‎ای برآورد و طبقه‎بندی می‎کند. 

بنابراین تعداد ورزشکاران حاضر در لیگ‎های کشوری و تعداد رشته‎های ورزشی موفق، شاخص موفقیت ورزش کشور و استان است. با احترام به همه ورزشکاران رزمی، در دنیا این دسته ورزش‎ها رسمی نیست و ورزش‎های گروهی و تیمی ملاک موفق بودن هر ملتی در ورزش است؛ این اشاره را به این منظور داشتم که اداره ورزش و جوانان استان کل آمار موفقیت‎هایش از محل ورزش‎های رزمی است‌. ما باید از تعداد اعزام بازیکنان کردستانی به بازی‎های المپیک و آسیایی در تیم‎های بسکتبال، والیبال، فوتبال، هندبال و... بپرسیم؛ چند نفر هستند؟ چند نفر موفق به کسب مدال شدند؟ و اصولاً در آمارها چند نفر بازیکن کردستانی الاصل-و نه از بیرون برای مدت کوتاه- در تیم‌ها و بازی‎های المپیک حضور داشتند؟ همچنین با توجه به تعداد نسبتاً زیاد ورزشکاران معلول که بخشی از جامعه استان هستند، چند نفر ورزشکار ما موفق به حضور در مسابقات پارالمپیک شدند؟ در نتیجه وقتی آمار گرفته می‌شود، استان کردستان در شاخص ورزش 29، 30 و31 کشور است. همه این موضوعات و سوالات نیاز به یک بررسی واقع‌بینانه دارد که حال و روز ورزش استان را آشکار می‌کند. 

 با توجه به موارد ذکر شده و ظرفیت خوب ورزشکاران استان، چه راه‎حل و پیشنهادی برای برون‎رفت از این وضعیت و آمادگی برای مسابقات آسیایی و المپیک دارید؟

با یقین اعلام می‎کنم که در 10 سال گذشته به سرنوشت جوانان استان در حوزه از جانب مدیران و مسئولان ارشد، فرمانداران، شهرداران و مدیران ورزشی توجه کافی نشده است. این مدیران و مسئولین عزم و اراده و برنامه‎ریزی و اهدافشان برای ورزش استان بسیار ضعیف بوده است. طی 3دوره مدیریت استانداران اخیر، ورزش جزو اولویت اول، دوم و حتی سوم نبوده است، به همین علت تمامی زیرساخت‌های ورزش استان منفعل است. 
قسمتی از آن به بخش خصوصی واگذار شده که بخش تخصصی ورزش نبوده است، البته نمایندگان مجلس هم در به وجود آمدن این وضعیت بی‌سهم نبوده‌اند.

در مجموع  می‌توان گفت ورزش استان به‌درستی مدیریت نشده است و مدیران ورزش و جوانان در 10 سال اخیر نه برای ورزش عملکرد اساسی داشته‎‌اند و نه برای جوانان. سوال من از بخش جوانان اداره ورزش و جوانان این است که برای جوانانی که ورزشکار نیستند، مطالباتی( اشتغال، فرهنگی، اجتماعی، تشکیل زندگی سالم و ازدواج) دارند، نیازهایی دارند و حمایت‎هایی را خواستار هستند، چه‌کار کرده است؟ به ضرس قاطع می‌گویم در ارتباط با زندگی جوانان   استان، عملکرد ورزش و جوانان صفر است.

بر عملکرد شهرداران سال‌های اخیر هم انتقاد و سوال وارد است؛ شاید ما تنها شهر و مرکز استانی باشیم که شهرداری‌اش باشگاه ورزشی و تیم ندارد، بقیه شهرداری‎های سی مرکز استان دارای باشگاه و تیم‎های ورزشی معروف و حرفه‎ای با هزینه‎کرد بالا و نتایج فوق‎العاده هستند. شهرداری سنندج تابع قوانین و دستورالعمل وزارت کشور است؛ چطور است که مراکز استان‌های کشور می‎توانند باشگاه و تیم داشته باشند، ولی برای سنندج- با فرض مثبت بودن نگاه شهردار- محدودیت وجود دارد؟ 

ارزیابی شما در مورد انتصاب مدیران ادارات به ریاست هیات‎های ورزشی چگونه است؟

باعث خشنودی است که مدیران خوش‎نام و جوان استان در بخش مدیریت ورزش نیز فعالیت داشته باشند، مشروط بر این‌که بر اساس ضوابط و قوانین مشخص، باعث پیشرفت و توسعه ورزش استان شوند.‌دادستان، مدیر برنامه و بودجه و بهزیستی‌در رأس 3 هیات ورزشی قرار گرفتند، اما فکر نمی‎کنم که وقت لازم و کافی و حتی بودجه مورد نیاز برای این هیات‎ها را داشته باشند. این انتصاب‎ها به برنامه و اهداف ورزش استان کمک نمی‎کند. 

به‎عنوان مشاور استاندار در امور ورزش، دیدگاه و برنامه استاندار را در زمینه ورزش چگونه می‌بینید؟

حدود 2 ماه است که به‎عنوان مشاور ورزشی استاندار قبول مسئولیت کرده‌ام. آقای مرادنیا اخیراً در اظهاراتی بسیار مشتاق بودند که ورزش در استان تحولی اساسی و فراگیر داشته باشد. همچنین نیت دارند برای چند رشته ورزشی با سابقه خاص در ورزش استان مانند فوتبال، بسکتبال، هندبال و... برنامه‎ریزی اساسی شود. رشته هندبال مخصوصاً در بخش بانوان که تا قهرمانی کشوری هم رفته است، در کردستان زمینه مساعد و غنی در شهرستان‎های بیجار، سقز و سنندج دارد. بنابراین این رشته‎های ورزشی در دستور کار و برنامه‎ریزی استاندار قرار گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید