• چهار شنبه 21 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 11
دو شنبه 19 شهریور 1403
کد مطلب : 234507
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pg0Z1
+
-

استرس، قلب‌ را بیمار می‌کند

پروانه بندپی  ؛ روزنامه‌نگار

«استرس، عامل اصلی ظاهر شدن همه بیماری‌هاست و کسانی هم که زمینه ارثی فشار خون یا سابقه سکته قلبی دارند یا رگ‌های قلبشان تنگ است، استرس باعث تشدید بیماری‌شان می‌شود.» این نکته را دکتر منوچهر قارونی، متخصص قلب و عروق به همشهری می‌گوید و در توضیح بیشتر بیان می‌کند: «زندگی شهری، ترافیک هر روزه، خواندن اخبار بد و منفی، شنیدن اخبار بد دنیا و... باعث می‌شود که استرس در فرد زیاد شود. گاهی استرس در ما تا حدی زیاد می‌شود که تیک پیدا می‌کنیم یا شب که می‌خوابیم صدای تاپ‌تاپ قلب‌مان را می‌شنویم. طبیعی است که استرس، فشار خون را بالا می‌برد و فشار خون بالا هم برخی بیماری‌ها را تشدید می‌کند.»
او با بیان اینکه افراد دارای استرس به 2دسته تقسیم می‌شوند، ادامه می‌دهد: «تیپA وB. دسته اول سختکوش، منظم و منضبط هستند، همیشه کارها را با دقت و به‌موقع انجام می‌دهند، اگر جلسه یا قرار‌ی داشته باشند از نیم‌ساعت قبل آنجا حاضر می‌شوند. اما افراد تیپB کند و باری به هرجهت هستند و همیشه هم دیر به ساعت قرار یا جلسه یا هر کار دیگری می‌رسند. قاعدتا استرس در این 2دسته واحد و یکسان عمل نمی‌کند. تیپA خیلی راحت استرس را مدیریت می‌کند اما تیپB دچار تشدید استرس می‌شود و حالش بد می‌شود و به استرس پاسخ بد می‌دهد.»
قارونی در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است استرس باعث نارسایی قلبی شود، می‌گوید: «استرس باعث نارسایی قلبی نیست اما اگر منجر به سکته شود می‌تواند فرد را با نارسایی قلبی مواجه کند. استرس به تنهایی نمی‌تواند منجر به نارسایی قلبی و سکته‌ها شود، ولی اگر فشارخون را بالا ببرد یا باعث تنگ شدن رگ‌های قلب شود، منجر به نارسایی قلبی می‌شود.»

قلب ما در هر دقیقه چند بار باید بتپد؟
قارونی درباره ضربان نرمال قلب بیان می‌کند: «قلب یک فرد سالم بزرگسال در حالت عادی یا در حالت استراحت باید در دقیقه 70بار بتپد و در هنگام ورزش هم 220بار. تعداد ضربان قلب از این عدد نباید بیشتر شود. افرادی که در حالت استراحت تعداد ضربان قلب‌شان 100 تا 110 است باید به پزشک مراجعه کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید