• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 11 دی 1397
کد مطلب : 43135
+
-

انتظار 8 ساله «مارز» برای آسفالت

دهیار: طی این سال‌ها 16 نفر به دلیل نامناسب بودن جاده «مارز» جان خود را از دست دادند

محله
انتظار 8 ساله «مارز» برای آسفالت

راضیه زنگی‌آبادی|   خبرنگار:

90 کیلومتر از قلعه‌گنج که دور شویم به سه‌راهی‌ای می‌رسیم که یکی از آن‌ها به «مارز» می‌رود. این جاده که 29 کیلومتر است به گفته محلی‌ها، از سال 89 تا 91 فقط حدود 16کیلومتر آن آسفالت شده و بعد از گذشت 8 سال، مابقی آن هنوز به صورت سنگلاخی مانده است. جالب این است که نزدیک‌ترین بیمارستان به این منطقه در قلعه‌گنج قرار دارد و اتوبوس و آمبولانس هم نمی‌تواند از این مسیر عبور کند؛ بنابراین اگر یکی از اهالی بیمار شود تا رسیدن به بیمارستان ممکن است حالش وخیم‌تر شود. زنان باردار نیز در خطر بیشتری قرار می‌گیرند. 


پیمانکار جاده را نیمه‌کاره رها کرد

«علی اکبرزاده»، فعال رسانه‌ای در مارز که به گفته خودش مسیر 16 کیلومتری را با ماشین دو کابین به مدت 40 دقیقه طی می‌کند، می‌گوید: از زمانی که دور اول آسفالت جاده تمام شد، پیمانکار می‌آمد و روی بخشی از کوه برای ایجاد جاده کارهایی انجام می‌داد، اما به مرور دیگر نیامد. با این‌که ما چندین بار پیگیری کرده‌ایم تا این چند کیلومتر باقی‌مانده را آسفالت کنند، هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. 
اکبرزاده ادامه می‌دهد: زنان باردار برای مراجعه به نزدیک‌ترین بیمارستان باید این مسیر سخت را طی کنند. من که مرد هستم و قدرت بدنی بیشتری دارم در این مسیر خسته می‌شوم چه برسد به زنی که باید از این همه سنگ و دست‌انداز گذر کند. 
وی می‌گوید: اگر فردی دچار مشکلی شبیه عقرب‌گزیدگی شود، با وجود مراکز بهداشتی‌ای که در مارز وجود دارد، باز هم برای مراحل تکمیلی درمان باید به قلعه‌گنج مراجعه کند؛ اما آمبولانس حتی به این مسیر خاکی نمی‌تواند وارد شود و اصلاً وجودش فایده‌ای ندارد. 


10هزارتومان کرایه تا قلعه‌گنج 

از آن‌جایی که مارز کوهستانی است و با آمدن باران جاده آن بسته می‌شود، اکبرزاده می‌گوید: ما با خودروی دو کابین مسیر 16 کیلومتری را در40 دقیقه طی می‌کنیم. حال فرض کنید 40 دقیقه هم تا قلعه‌گنج راه باشد، فردی که با پراید یا پیکان بخواهد این مسیر را برود معلوم نیست چند ساعت باید با وجود آب و هوای متفاوت در راه بماند. 

 «محمد مارزی» که از قلعه‌گنج تا مارز مسافر می‌آورد، دل پری از وضعیت جاده دارد. وی با لهجه جنوبی‌اش توضیح می‌دهد: گویی هیچ‌کسی به فکر این مردم نیست، این روستا اتوبوس ندارد. من با مزدا اهالی مارز را با کرایه 10 هزار تومانی جابه‌جا می‌کنم، اما باید هر دو ماه یک بار برای لاستیکی که یک میلیون و 200 هزار تومان قیمت آن است، هزینه و آن را تعویض کنم. لاستیک بیشتر از دوماه در این جاده دوام نمی‌آورد، بماند که این کار هم درآمد چندانی ندارد. درآمد مردم این منطقه خیلی پایین است، گرفتاری‌های بسیار دارند و جاده هم برای آن‌ها  مشکل مضاعف شده است. قرار بود این جاده را چهار ماهه آسفالت کنند، اما هنوز اتفاقی نیفتاده است. 


خطر بیخ گوش زنان باردار

 «فرخنده کامرانی» که دهیار مارز است، درباره وضعیت بد جاده می‌گوید: هرچند وقت می‌آیند و روی این جاده کار می‌کنند و برای زیرسازی آن اقداماتی انجام می‌دهند، اما پس از مدتی بودجه تمام می‌شود یا پیمانکار کار را ناتمام می‌گذارد. در هر صورت جاده به همین شکل به حال خود رها شده است.  وی ادامه می‌دهد: همیشه قول‌ها و وعده‌هایی برای آسفالت جاده می‌دهند، ولی هنوز این مسیر مشکل دارد. حدود 16نفر در همین جاده به دلیل تصادف یا دیر رسیدن به قلعه‌گنج فوت کرده‌اند. دهستان مارز 14 روستا دارد که هر یک حدود 5 کیلومتر از هم فاصله دارند. پیش آمده که زنی باردار در این مسیر یا زایمان کرده یا بچه در جاده فوت شده است. 


اعتبارات کافی نیست

 «وحید افشاری‌پور»، رئیس اداره راه‌های روستایی جنوب کرمان، از کمبود اعتبار می‌گوید و ادامه می‌دهد: طول کل جاده مارز 29کیلومتر است که در سنوات گذشته 16کیلومتر آن آسفالت شده و 8 کیلومتر آن آماده آسفالت است که قرارداد آن بسته شده و تا پایان امسال آماده خواهد شد. 5 کیلومتر هم باقی می‌ماند که به مناقصه گذاشته شده تا زیر‌سازی آن تکمیل شود. مشکل مالی دلیل عقب افتادن این پروژه بوده است. اعتباری که برای تکمیل جاده می‌خواهیم به طور کامل در اختیار ما گذاشته نمی‌شود. 

وی ادامه می‌دهد: برای تکمیل آسفالت 8 کیلومتر از این جاده تقریباً یک‌و‌نیم میلیارد تومان هزینه نیاز است و دوونیم میلیارد تومان هم برای ادامه مسیر احتیاج داریم. افشاری‌پور می‌گوید: امسال اعتبار کلی که برای این جاده در اختیار گذاشته‌اند، 500میلیون تومان بوده است. اگر یک میلیارد تومان داشتیم، جاده خیلی پیش‌تر از این‌ها تمام می‌شد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید