• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
سه شنبه 11 دی 1397
کد مطلب : 43138
+
-

زنگ نوسازی در مدارس زنجان

معاون آموزش و پرورش استان: امسال مجوز تخریب 10 مدرسه صادر شده است

عمران
زنگ نوسازی در مدارس زنجان

زهرا هادی‌لو|   زنجان - خبرنگار :

هنوز صدای جیغ دانش‌آموزان شین‌آبادی در میان شعله‌های آتش به گوش می‌رسد، هنوز غم از دست دادن دخترکان دانش‌آموز در زاهدان تازه است و در ترس هر روز معلم الیگودرزی از پایین آمدن سقف بر سر او و دانش‌آموزانش در مدرسه روستایی فرسوده شریکیم. 
پس از وقوع هر اتفاق تلخ گمان می‌رود که حساسیت‌ها در ساختن مدرسه با تجهیزات استاندارد افزایش پیدا کند، اما باید گفت مدارس موجود حتی کفاف تعداد دانش‌آموزان را نمی‌دهد چه برسد به این‌که استاندارد باشند. به همین دلیل است که هنوز مدارس چندشیفته به قوت خود باقی هستند.


سرانه آموزشی

در حال حاضر سرانه آموزشی استاندارد در ایران 18/5 متر‌ مربع است که استان زنجان با دارا بودن بیش از 24 هزار دانش‌آموز، سرانه‌ای کمتر از این میزان دارد.
کارشناس امور عمرانی معاونت پشتیبانی آموزش و پرورش استان زنجان در این خصوص می‌گوید: سرانه آموزشی استان زنجان در حال حاضر 42/4 متر‌ مربع است که با استاندارد تعریف‌شده فاصله دارد.

محسن اسکندری می‌افزاید: برخی مدارس از لحاظ سنی در گروه تخریبی‌ها قرار می‌گیرند و برخی دیگر نیز از لحاظ سازه‌ای مورد بحث هستند و براساس آیین‌نامه‌ موجود در فهرست اداره نوسازی قرار دارند.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که چه تعداد مدرسه تخریبی در استان وجود دارد، اظهار می‌کند: هم‌اکنون 308 مدرسه در لیست قرار دارند و باید برای نوسازی آنها اقدام کرد.
اسکندری ادامه می‌دهد: تخریب و نوسازی مدرسه یک کار زمان‌بر و هزینه‌بر است و در شرایط موجود و با اعتبارات اختصاص‌یافته نمی‌توان آن را انجام داد. از طرفی، هر سال می‌توان تعداد اندکی فضای آموزشی را ساخت و نمی‌توان به یکباره 308 مدرسه را نوسازی کرد.

وی سپس به تعداد فضاهای آموزشی در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: هم‌اکنون 1662 فضای آموزشی داریم که به علت تخریبی بودن برخی از آنها و کمبود فضا در بعضی از شهرک‌های تازه‌ساز کلاس‌های درس را به صورت دوشیفته برگزار می‌کنیم. هم‌اکنون 2 هزار مدرسه به صورت دوشیفته فعالند. هنوز می‌توان در استان زنجان مدارس کانکسی را مشاهده کرد. اسکندری در این مورد بیان می‌کند: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که در برخی مناطق روستایی تعداد دانش‌آموزان کمتر از 5 نفر است و نمی‌توان برای این تعداد ساختمانی بنا کرد و کانکس یکی از گزینه‌ها در شرایط حاضر است.


کمبود فضای آموزشی در شهرک‌ها 

معاون پشتیبانی آموزش و پرورش استان زنجان نیز در این خصوص می‌گوید: متاسفانه کمبود فضای آموزشی در شهرک‌های جدید کاملا احساس می‌شود و شهرک‌سازان نتوانسته‌اند یا نخواسته‌اند به تعهداتشان در زمینه ساخت مدارس عمل کنند. به عنوان مثال، در گلشهر کاظمیه این موضوع محسوس است و دانش‌آموزان و والدین آنها را با چالش جدی مواجه کرده است.

حسین حسنلو با اعلام این‌که امسال 10 مدرسه در لیست مدارس تخریبی قرار گرفته‌اند، ادامه می‌دهد: مجوز تخریب 10 مدرسه صادر شده است با این حال هنوز این مدارس برپا هستند و قصد داریم در اسرع وقت چاره‌ای برای آنها و انتقال دانش‌آموزانشان به مدارس دیگر بیندیشیم.

یکی از گزینه‌های ساخت مدرسه، مشارکت خیرین است. حسنلو در این خصوص اظهار می‌کند: قطعا مشارکت خیرین یکی از راهکارهای جدی در ساخت مدرسه است اما در برخی موارد دیده می‌شود که خیرین اصرار دارند در منطقه‌ای که خود علاقه دارند مدرسه بسازند و هماهنگی لازم را با آموزش و پرورش ندارند.


کاهش تعداد مدارس تخریبی

مدیرکل نوسازی مدارس استان زنجان می‌گوید: از سال 85 تا 87 برای تمام فضاهای آموزشی شناسنامه فنی صادر شده است و این ساختمان‌ها به 3 دسته مستحکم، نیازمند به مقاوم‌سازی و تخریبی دسته‌بندی شده‌اند.
جهانگیر صفری با اشاره به این‌که تعداد مدارس تخریبی از 447 باب به 308 باب رسیده و 20 درصد کاهش یافته است، ادامه می‌دهد: 32 مدرسه نیز مقاوم‌سازی شده‌اند و در حال حاضر تعداد مدارس نیازمند به مقاوم‌سازی به 580 باب رسیده است.
وی بیان می‌کند: در اعتبارات استانی برای احداث مدارس 38 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که 42 درصد آن تخصیص یافته است. برای تکمیل پروژه‌های خیران نیز به تازگی 2 میلیارد و 300 میلیون تومان ابلاغ شده است. تعهدات دولت به اندازه خیران بوده و 50 درصد هزینه‌ها را تقبل می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید