• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 26 دی 1396
کد مطلب : 4309
+
-

پوسترهایی که محل نزاع هستند

تئاتر
پوسترهایی که محل نزاع هستند

از ابتدای هفته و همزمان با نشست خبری دبیر و مدیران سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از پوسترهای شش‌گانه این رویداد با طراحی سیامک فیلی‌زاده نیز رونمایی شد؛ پوسترهایی که براساس 6 ایموجی طراحی شده بود و فیلی‌زاده در صحبت‌هایش بر تلاش برای نشان دادن 6 حس انسانی در وجود یک هنرمند در عین حفظ اصل سادگی در این پوسترها تأکید داشت اما از همان لحظه رونمایی، صدای اعتراض‌ها بلند شد؛ ابتدا خبرنگاران و بعد هم اهالی فن.

در روزهای گذشته گلایه‌های تند و تیز قباد شیوا هم این اعتراضات را جدی‌تر کرد. حالا ساعد مشکی طراح و گرافیست باسابقه در پاسخ به اعتراضات به پوستر سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر متنی را منتشر کرده است.

در این متن آمده است: «ما پوستر را برای مردم طراحی می‌کنیم تا تشویق شوند به جشنواره بیایند اما مگر مردم پوستر را دیده‌اند که دنبال نشانه‌ای از تئاتر برای مخاطب می‌گردیم؟ اینها را باید مردم تشخیص دهند نه ما.»

به گزارش خبرآنلاین، مشکی تأکید کرده: «یک دلیل حواشی پوستر جشنواره‌های فجر در سال‌های پیش بی‌عرضگی مدیران بوده است؛ وقتی به طراح غیرحرفه‌ای کار سفارش می‌دهند حاشیه ساخته می‌شود؛ دیگر هر پوستری که طراحی شود چند نفر رد و چند نفر تأییدش می‌کنند.

این شکل و شیوه خوبی نیست؛ هیچ جای دنیا چنین اتفاقی نمی‌افتد، حتی اگر پوستر جشنواره کن بد باشد کسی غوغا به‌پا نمی‌کند، هر جشنواره‌ای مسئولانی دارد که به یک طراح حرفه‌ای کار سفارش می‌دهند و آن طرح انجام می‌شود.

پوستر آنقدر وارد حاشیه شده که مسئله اصلی آن فراموش شده است؛ اینکه اصلا چرا پوستر در یک محفل رونمایی می‌شود؟ پوستر باید به دیوار نصب شود. محفلی شدن گرافیک و دیزاین این مسائل را در پی دارد. کجای دنیا قبل از آنکه پوستر در شهر پخش شود درباره‌اش نقد می‌نویسند؟»

این خبر را به اشتراک بگذارید