• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 11 دی 1397
کد مطلب : 43073
+
-

بازگشت پلنگ باغ‌وحش مشهد به زندگی

خبر
بازگشت پلنگ باغ‌وحش مشهد به زندگی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی گفت: مراقبت‌های تخصصی پزشکی و کنترل دائم، پلنگ شش‌ساله باغ‌وحش مشهد موسوم به «ارس» را از مرگ حتمی نجات داد.
تورج همتی در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به انتشار فیلمی که تشنج این پلنگ را به نمایش می‌گذاشت، افزود: درست است که این فیلم نشان‌دهنده تشنج ارس است و لحظات ناراحت‌کننده‌ای را نشان می‌دهد اما اقدامات پزشکی که از مرداد‌ماه گذشته ارس را زیر پوشش قرار داد تعداد و شدت تشنج‌های این گونه ارزشمند را بسیار کم کرده است.
وی افزود: از ابتدا ارس هر 2 تا 3 روز یک‌بار دچار تشنج و حمله می‌شد که با تجویز دوز دارویی مشخص و کنترل 24ساعته این حملات به هر2  هفته یک‌بار کاهش یافته است. تیم مجرب دامپزشکی متشکل از متخصصان دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی، اداره کل دامپزشکی و اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی وضعیت سلامتی ارس را به تثبیت رسانده‌اند. 15مرداد‌ماه امسال در پی تشکیل تیم تخصصی حیات‌وحش در خراسان رضوی برای نخستین‌بار با حضور مشترک اساتید دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد و اداره کل محیط‌زیست خراسان رضوی وضعیت ارس مورد بررسی قرار گرفت و با بیهوشی و گرفتن نمونه‌ها گام نخست تشخیص بیماری این گونه ارزشمند برداشته شد. انجام ‌ام.آر.آی ارس با دستگاه ‌ام.آر.آی انسانی در شهریور‌ماه امسال انجام شد. ابهام در پرونده پزشکی این پلنگ جوان در باغ‌وحش مشهد، شرایط، محیط نگهداری و فضای زندگی گونه‌های جانوری در این مجموعه، مشکلات و ضعف‌های تغذیه و بهداشت و ضعف مدیریت باغ‌وحش مشهد، بخشی از مشکلات مورد تأکید اساتید صاحب‌نظر و متخصصان حیات‌وحش است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید