• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 11 دی 1397
کد مطلب : 43072
+
-

آفرود سواران گلستان را ویران می‌کنند

آفرود سواران گلستان را ویران می‌کنند

این روزها بازار تورهای آفرود داغ بوده و استان گلستان با طبیعتی بکر به مقصد هیجان‌انگیزی برای آفرودسواران تبدیل شده است. در این میان برخی فرصت‌طلبان هم با سوءاستفاده از نام آفرود و گردشگری به محیط‌زیست و منابع طبیعی گلستان آسیب می‌زنند. برگزار‌کنندگان تورهایی که بدون اطلاع و حتی مجوز از دستگاه‌های نظارتی خودروهای 2 دیفرانسیل خود را وارد عرصه‌های زیست‌محیطی استان کرده تا به قیمت آسیب زدن به آن هیجان بیشتری را تجربه کنند.
دبیر هیأت اتومبیلرانی و موتورسواری گلستان در واکنش به این تخریب‌ها به مهر، گفت: آژانس‌های برگزار‌کننده تورهای آفرود در استان اکثرا غیرمجاز هستند و از شهرهای دیگر می‌آیند. مرتضی عباسی افزود: ۶۰درصد تورهای آفرود در استان مربوط به آژانس‌های غیربومی است که اکثرا از استان‌های تهران، البرز و سمنان به گلستان می‌آیند و از منابع آن استفاده می‌کنند بدون اینکه سودی عاید استان شود. وی ادامه می‌دهد: شرایط به‌گونه‌ای شده که هر فردی با تهیه خودروی 2 دیفرانسیل بدون آنکه اطلاعی از چالش‌ها و تخریب محیط‌زیست و منابع طبیعی داشته باشد اقدام به برگزاری تور آفرود می‌کند و ۱۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان هم از هر مسافر می‌گیرد و درنهایت دردسر آن برای هیأت اتومبیلرانی و موتورسواری است. عباسی با بیان اینکه چالش اصلی ما در کنار آسیب زدن به محیط‌زیست و منابع طبیعی خودرویی است که این آژانس‌ها برای تورهای آفرود انتخاب می‌کنند، تصریح کرد: این آژانس‌ها در هر صورت مجوز می‌گیرند و سپس با عنوان «آفرود هیجان‌انگیز» تبلیغ می‌کنند اما بدون اینکه آموزشی دیده باشند و خودروی آنها برای آفرود استاندارد باشد مسافران را به این تورها می‌برند. با وجود این، دستگاه‌های نظارتی استان نسبت به برگزاری تورهای آفرود غیرمجاز در گلستان بی‌تفاوت هستند.

نمی‌توانیم نظارت کنیم
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان با اعلام اینکه ما فقط بر تورها نظارت می‌کنیم و بر آنهایی که خارج از قالب تور هستند نمی‌توانیم نظارت کنیم، گفت: اگر این تورها وارد مناطق حفاظت شده محیط‌زیست شوند به‌طور مشخص اداره محیط‌زیست باید بر آنها نظارت کند و نظارت خارج از آن برعهده ماست.
احمد تجری افزود: تا‌کنون گزارشی تحت عنوان تور آفرود غیرمجاز نداشته‌ایم و اگر در جریان قرار بگیریم حتما به این موضوع ورود خواهیم کرد.
امیر عبدوس، مدیرکل محیط‌زیست گلستان هم گفت: تورهای گردشگری در قالب‌های مختلف برای تردد در جاده‌های عمومی نیاز به مجوز ندارند اما نمی‌توانند وارد مناطق حفاظت شده شوند. وی ادامه می‌دهد: در جریان برگزاری تورهای گردشگری در گلستان هستیم و هر زمان که گزارشی به‌دست ما رسیده از ورود آنها به مناطق حفاظت شده جلوگیری کرده‌ایم و آنها هم مسیر خود را تغییر داده‌اند. وی اضافه می‌کند: تا‌کنون اتفاقی رخ نداده و هر زمان که شاهد ورود تورهای گردشگری به مناطق حفاظت شده باشیم برخورد خواهیم کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید