• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 11 دی 1397
کد مطلب : 43066
+
-

افزایش سهم سازمان میراث در بودجه98

دولت به مجلس پیشنهاد داد بیش از یک تریلیون تومان در بودجه سال آینده به سازمان میراث فرهنگی اختصاص یابد

میراث‌و گردشگری
افزایش سهم سازمان میراث در بودجه98

محمد باریکانی/خبر‌نگار


رئیس‌جمهوری در حالی لایحه بودجه سال98 را برای تصویب تقدیم مجلس کرد که علی‌اصغر مونسان، معاون او و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در گفت‌وگویی کوتاه با همشهری بودجه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور برای سال 98را در صورت تصویب خوب ارزیابی کرده است.
سهم سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از بودجه سال98 کشور یک‌هزار و 110میلیارد و 372میلیون تومان یعنی بیش از یک تریلیون تومان تعیین شده است.
بودجه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در لایحه تقدیمی دولت در سال97 بیش از 832میلیارد تومان تعیین شده بود که این رقم سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را در سال97 به مضیقه انداخت و این سازمان به‌دلیل نبود اعتبار از انجام بسیاری از وظایف خود در حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سال‌جاری بازماند.
اما سال آینده براساس پیشنهاد دولت به مجلس بیش از یک‌تریلیون تومان یعنی بیش از هزار میلیارد تومان به سازمان میراث‌فرهنگی اختصاص یافته است تا این سازمان با افزایش بودجه بتواند گامی در مسیر حفاظت از آثار تاریخی کشور، توسعه و رونق گردشگری و حمایت از تولید و ترویج صنایع‌دستی بردارد.
به نظر می‌رسد افزایش بودجه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در صورت مهار تورم و کاهش گرانی بتواند سال آینده تأثیر مثبت بر عملکرد سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری داشته باشد و از حجم انتقادها نسبت به کم‌کاری این سازمان به‌دلیل نبود بودجه برای انجام وظایف این سازمان بکاهد. براساس پیشنهاد دولت در اختصاص بودجه به سازمان میراث فرهنگی در سال آینده، این سازمان می‌تواند مبلغ 464میلیارد و 753میلیون تومان از بودجه بیش از یک تریلیون تومانی خود را در بخش هزینه‌های عمومی، متفرقه و اختصاصی صرف کند. بودجه هزینه‌ای سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری در سال‌جاری 392میلیارد و 7میلیون تومان بود.

افزایش بودجه تملک و مرکز مطالعات منطقه‌ای
در بخش تملک و دارایی‌های سرمایه‌ای سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز دولت اختصاص رقم ۶۴۵ میلیارد و ۶۱۹میلیون تومانی را در بودجه سال98 به مجلس پیشنهاد داده است.
پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز از بودجه پیشنهادی بیش از یک تریلیون تومانی دولت برای اختصاص به سازمان میراث‌فرهنگی، ۵۳میلیارد و ۳۶۰میلیون تومان سهم دارد.
سهم مرکز مطالعاتی منطقه‌ای حفظ میراث فرهنگی ناملموس در آسیای میانه و غربی نیز که از دفاتر زیرمجموعه یونسکو در تهران است از بودجه سال98، یک میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان است.
دولت پیشنهاد کرده است که 2میلیارد و 100میلیون تومان نیز از بودجه بیش از یک تریلیون تومانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و از بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سازمان میراث‌فرهنگی به شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی پرداخت شود.
مجموع اعتبارات هزینه‌ای سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای سال آینده نیز ۴۱۲میلیارد و ۱۵۳میلیون تومان برآورد شده است.
در بخش مصارف پیش‌بینی شده نیز افزایش سقف بودجه سال۹۸ برای سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ۶۸میلیارد تومان است و سهم پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز در بخش مصارف ۱۰میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان و مرکز مطالعات منطقه‌ای حفظ میراث فرهنگی ناملموس در آسیای میانه و غربی که بودجه آن به‌صورت مشارکتی با یونسکو تامین می‌شود ۸۰۰میلیون تومان است.
مبلغ عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه سال98 نیز نسبت به سال‌جاری تفاوت نکرده اما دولت پیش‌بینی کرده است که از این محل مبلغ یک تریلیون و 400میلیارد تومان درآمد جذب کند. مبلغ عوارض خروج از کشور برای بار اول 220هزار تومان در سفرهای تفریحی و بار دوم با 50درصد افزایش و مرتبه سوم 440هزار تومان تعیین شده است. مسافران حج نیز باید 110هزار تومان هزینه خروج از کشور در سال آینده بپردازند. 37هزار و 500تومان برای سفر هوایی به عتبات عالیات و 12هزار و 500تومان نیز برای خروج از مرزهای زمینی و دریایی در بودجه سال آینده در مورد پرداخت عوارض خروج از کشور درنظر گرفته شده است. گفتنی است؛ زائران عتبات عالیات (زائران اربعین)که از تاریخ ۲۴ شهریور تا ۱۲آبان از مرزهای زمینی به مقصد عراق از ایران خارج ‌شوند از پرداخت عوارض خروج معاف هستند. همچنین دولت پیشنهاد کرده است که مبلغ 40هزار تومان به‌منظور توسعه زیرساخت‌های گردشگری و حمایت از میراث‌فرهنگی به این سازمان اختصاص داده شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :