• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 8 دی 1397
کد مطلب : 42685
+
-

برندی برای یزد

برند شهر جهانی در مرحله طراحی است و به عنوان «لوگوی یزد جهانی» در تمام محصولات استان به کار گرفته می‌شود

گردشگری
برندی برای یزد

سارا گلابگیریان|ر  یزد- خبرنگار

یزد که از سال گذشته لقب جهانی به خود گرفته است، نیازمند تلاش بیشتری برای معرفی به جهانیان است تا تمایل برای بازدید از جاذبه‌های آن و در نتیجه رونق گردشگری افزایش یابد.

محصولات، صنایع دستی و سازه‌‌های معماری منحصر به فردی در یزد وجود دارد که ظرفیت مناسبی برای برندسازی دارند. همچنان که امروز شیرینی، ترمه، معماری خشتی به‌ویژه سازه‌هایی همچون بادگیر و آب‌انبار نمادهایی از یزد محسوب می‌شوند که در ایران و دنیا یزد را شهره کرده‌اند.

اما برند‌سازی پایدار برای یزد که زیبایی و عظمت آن به تایید جهانیان رسیده، امری اجتناب‌ناپذیر است. از این رو کمیسیون گردشگری شورای اسلامی‌شهر یزد کمیته‌ای با هدف برندسازی شهر جهانی تشکیل داده و برنامه‌هایی برای تحقق این مهم در دستور کار دارد.


اهمیت برندسازی در رونق گردشگری
 
رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی‌ شهر یزد می‌گوید: این کمیسیون با توجه به اهمیت برندسازی و تاثیر آن در پویایی و رونق گردشگری در بافت تاریخی، به عنوان نمادی که تضمین کیفیت محصولات شهر تاریخی خواهد بود، برای برندسازی شهر تاریخی ورود کرده است.

«حسین آزادی» ادامه می‌دهد: محصولاتی که به این برند دست می‌یابند نماد اطمینان و اعتماد را کسب خواهند کرد و این برند شامل همه محصولات اعم از محصولات فرهنگی، اقتصادی و تجاری خواهد شد.
وی با بیان این‌که این برند شامل شعار و لوگو مشخصی خواهد بود می‌افزاید: طرح برندساز برای اولین بار در اصفهان شروع شد، اما چندان موفق نبود، ولی یزد با توجه به تجربه‌ای که برای معرفی محصولات تولیدی استان دارد و همچنین با توجه به جهانی شدن بافت تاریخی آن، برای برند‌سازی یک گام پیش است.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی ‌شهر یزد می‌گوید: این طرح با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، استانداری، دانشگاه و سایر نهادها دنبال می‌شود و مسئولیت دبیرخانه آن به عهده اداره کل میراث فرهنگی استان است.
وی اعلام می‌کند: دبیرخانه برندسازی کار خود را آغاز کرده و به دنبال اعلام فراخوان برای انتخاب پیمانکار است. با این وضعیت به نظر می‌رسد که با پیگیری این موضوع تا پایان سال، این طرح تا اوایل سال آینده به نتیجه برسد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی یزد با اشاره به این‌که محصولات بسیاری از جمله ترمه، شیرینی و صنایع دستی در استان یزد وجود دارد که قابلیت داشتن برند شهر جهانی را دارند می‌گوید: یزد در حال حاضر نیز شعارهایی از جمله «دیار بادگیرها»، دیار «قنات، قنوت و قناعت» را دارد و باید از بین شعارهای موجود، قوی‌ترین آنها انتخاب و لوگوی آن نیز طراحی شود.

وی تاکید می‌کند: قطعا با برند‌سازی محصولات ویژه استان از جمله شیرینی، ترمه و صنایع دستی نشان اعتماد خواهند گرفت و محصولاتی که فاقد این برند باشند تضمین‌شده نخواهند بود.


 برندی پایدار و مداوم

عضو کمیسیون گردشگری شورای اسلامی‌شهر یزد نیز درباره اهمیت برندسازی می‌گوید: یزد برای ورود به عرصه‌ رقابت بین شهرهای دنیا باید دارای هویت، شناسنامه و آوازه‌ای در جهان باشد و این هویت و آوازه‌ شهری به واسطه‌ قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و توانمندی‌های منحصر به فرد در یزد ایجاد خواهد شد.
«الهه جورابی» با تاکید بر این‌که یزد به‌ویژه پس از جهانی شدن بافت تاریخی آن، برای معرفی و شناخته شدن بیشتر نیازمند برندی پایدار و مداوم است اظهار می‌کند: برند شهر جهانی در مرحله طراحی است و به عنوان «لوگوی یزد جهانی» در تمام محصولات استان به کار گرفته خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: این برندسازی باید طوری باشد که یزد را در خاطر و یاد مردم جهان نهادینه کند. از این رو باید با تلاش بسیار، بهترین برند برای یزد جهانی انتخاب شود و لوگوی آن نیز طراحی و به جهان معرفی شود.

جورابی برندسازی را زمینه‌ساز رقابت در عرصه گردشگری دنیا می‌داند و می‌گوید: برندسازی شهری روشی برای افزایش جاذبه‌ شهر و شاخص اساسی شناخت شهر است. برندسازی شهری به عنوان دانشی جدید از علومی نظیر بازاریابی، اقتصادی، گردشگری، سیاست عمومی ‌و موارد دیگر شکل گرفته است.
عضو شورای اسلامی ‌شهر یزد با اشاره به این‌که شهرهای جهانی نیازمند برندهای پویا و شاخص هستند بیان می‌کند: برندها علاوه بر حفظ ارتباط و هماهنگی کامل با حکومت مرکزی، با تکیه بر داشته‌های شهری در جهت افزایش اعتبار جهانی خود حرکت می‌کنند و جایگاه بین‌المللی خود را در مقایسه با سایر شهرهای جهان ارتقا می‌دهند و چنین رقابتی می‌تواند منافع حداکثری شهروندان را تامین و هویت شهری را تقویت کند. 

وی با یادآوری این‌که تحقق برندسازی شهری مستلزم گام‌هایی از سوی متولیان و اجرای یک سری برنامه‌های شاخص است می‌گوید: اقداماتی مانند تدوین نقشه قابل درک مخاطبان از شهر، شناخت نقاط قوت و هدف‌گذاری برای گذار به نقطه‌ای جدید در این نقشه‌، خلق شعاری متناسب با اهداف برندسازی برای ایجاد جایگاه مناسبی در ذهن مخاطب و طراحی نماد برند برای بازخوانی سریع تداعیات مخاطب به حافظه کوتاه‌مدت از جمله اهداف برندسازی محسوب می‌شود.

جورابی می‌افزاید: تولید محتوای مستمر و مناسب برای تثبیت جایگاه برند شهری، شناخت شهر و تشخیص قابلیت‌های کالبدی، تاریخی، فرهنگی، اقلیمی، برجسته‌سازی ظرفیت‌های موجود و بسیاری از ضروریاتی است که باید مورد اهتمام و توجه متولیان این حوزه قرار گیرد.


لزوم مشارکت برای برندسازی 

عضو کمیسیون گردشگری شورای اسلامی‌ شهر یزد می‌گوید: پیاده‌سازی و نگهداری از یک برند سازمانی به عهده تمام افراد آن سازمان است. برندسازی موفق شهری تنها وظیفه یک گروه یا مجموعه‌ خاص نیست، بلکه گروه‌های دیگری نیز در آن دخیل هستند که شامل شهروندان، مدیران شهری و متفکران عرصه‌ برندسازی می‌شود.

«الهه جورابی» ادامه می‌دهد: البته در روند اجرای نقشه برند شهری گروه‌هایی مانند شورای توسعه‌ اقتصادی، مدیران کسب و کار، مدیران شهری، نمایندگان مردمی، مدیران گردشگری، دانشگاه‌های محلی، مؤسسات فرهنگی و میراث فرهنگی، رسانه‌های محلی، کمیسیون‌های مرتبط با رویدادها و نمایشگاه‌ها نیز به اقدامات اساسی نیازمند هستند.
وی نقش شهروندان عادی در پیشبرد اهداف برند شهری را بسیار پررنگ می‌داند و می‌افزاید: فعالیت‌ها و برنامه‌های تمام گروه‌های مذکور با همکاری و ارائه آموزش‌های لازم به آنها نتیجه‌ مطلوبی برای شهر به دنبال خواهد داشت.elespanol

این خبر را به اشتراک بگذارید