• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 8 دی 1397
کد مطلب : 42676
+
-

نرخ رشد اقتصاد به صفر نزدیک شد

بخش ساختمان با رشد منفی 8/4درصدی مواجه شده و دوباره به رکود بازگشته است

رشد اقتصادی
نرخ رشد اقتصاد به صفر نزدیک شد


آمارها می‌گویند کیک اقتصاد ایران در نیمه نخست امسال با احتساب نفت فقط 0.38درصد بزرگ‌تر شده است. براساس اعلام مرکز آمار، حجم محصولات ناخالص داخلی ایران در نیمه نخست امسال با احتساب نفت به ۳۷۳ هزار و ۸۸۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و بدون احتساب نفت به ۲۸۹ هزار و ۹۵۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده که بیانگر رشد 0.38درصدی اقتصاد با احتساب نفت و رشد 0.27درصدی آن بدون احتساب نفت است.

به گزارش همشهری، داده‌های منتشر شده حاکی از این است که در نیمه نخست امسال، فقط رشته فعالیت خدمات نسبت به‌مدت مشابه سال قبل رشد مثبت 2.3درصدی را تجربه کرده و رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی و گروه صنعت در این دوره زمانی نسبت به سال قبل به‌ترتیب با رشد منفی 2.5و 1.2درصد مواجه شده است. در نیمه نخست امسال، بیشترین میزان رشد مثبت به بخش «ماهیگیری» در زیرگروه کشاورزی معادل 6.99درصد تعلق داشته و بخش «تأمین آب، برق و گاز طبیعی» در زیرگروه صنعت با رشد منفی 5.5درصد بدترین وضعیت را تجربه کرده است. طبق گزارش مرکز آمار ایران، بخش ساختمان نیز با وجود رونق معاملات مسکن با رشد منفی 4.8درصدی مواجه شده و دوباره به رکود بازگشته است.

مقایسه رشد بخش‌های مختلف اقتصاد ایران در سال‌های اخیر نشان می‌دهد در سال گذشته اقتصاد ایران به‌مراتب نسبت به دیگر سال‌های دهه اخیر با کمترین شوک‌های خارجی و داخلی مواجه بوده و میزان رشد اقتصادی با رسیدن به 3.7درصدی با نفت و 4.6درصدی بدون نفت خود را به میانگین رشد اقتصادی در دهه‌های قبل رسانده اما در سال 97، همانگونه که پیش‌ازاین مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده بود، عملکرد اقتصاد ایران بیش از هر چیز از تحریم‌ها متأثر شده و به آن واکنش نشان داده است. قبلاً بازوی پژوهشی مجلس با اشاره به آثار تحریم بر رشد اقتصاد ایران، رشد اقتصادی را در سال 97با احتساب نفت منفی 0.5تا منفی 2.8درصد و بدون احتساب نفت از مثبت 0.8تا مثبت 1.9درصد برآورد کرده بود.

صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی هم پیش از اعمال تحریم علیه ایران، رشد اقتصادی ایران در سال 2018میلادی را به‌ترتیب 3.7و 4.1درصد پیش‌بینی کرده بودند. بر این اساس می‌توان افت قابل‌توجه رشد اقتصادی کشور را ناشی از اثرگذاری تحریم‌ها در فعالیت گروه‌های مختلف اقتصادی قلمداد کرد. در این میان تغییرات شدید نرخ ارز و بلاتکلیفی فعالیت‌های تولیدی و بازارها نیز می‌تواند یکی از عوامل اصلی در افت رشد اقتصاد محسوب شود. به‌نظر می‌رسد اگر روابط مالی ایران و اروپا با ایجاد کانال ویژه مالی بهبود یابد می‌توان انتظار داشت رشد اقتصادی بهبود یابد یا حداقل به بازه منفی کشیده نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید