• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 8 دی 1397
کد مطلب : 42661
+
-

استانداران قدرتمندتر می‌شوند


عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفته است در دولت یازدهم و دوازدهم بیش از 80مورد اختیارات از سطح ملی گرفته و به استانداران و دستگاه‌های اجرایی واگذار شده است.

وزیر کشور که به استان بوشهر سفر کرده بود در حاشیه این سفر گفته که استاندار، نماینده کل نظام در مناطق به‌حساب می‌آید و مدیران دستگاه‌ها به‌عنوان مسئولان بخش‌های مختلف و نمایندگان دستگاه‌های ستادی هستند، برهمین اساس باید به آنان اعتماد کرد و بگذاریم خودشان تصمیم بگیرند.

یکی از اصلی‌ترین حوزه‌هایی که رحمانی فضلی از سپردن اختیار آن به استانداران خبر داده واگذاری اعتبار یارانه‌هاست. به گزارش تسنیم، وزیر کشور گفته است: «یکی از این موارد، دستور رئیس‌جمهور مبنی بر واگذاری اعتبار یارانه‌ها برای 3دهک به استان‌هاست تا با هماهنگی مردم یارانه‌ها پرداخت شود، لذا با حذف یارانه‌های 3دهک جامعه، اعتبارات آن برای اجرای طرح‌های عمرانی استان‌ها اختصاص می‌یابد.» در لایحه بودجه۹۸ آمده است: «استانداران سراسر کشور مجازند با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و براساس پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نسبت به حذف یارانه نقدی 3دهک بالای درآمدی اقدام نمایند. منابع حاصله از حذف یارانه نقدی خانوارهای پردرآمد با تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان صرف حذف تدریجی فقر مطلق و همچنین تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام اولویت‌دار استانی همان استان خواهد شد.»

موضوع واگذاری اختیارات به استانداران در دولت یازدهم به یکی از برنامه‌های دولت تبدیل شده که در مجلس و کمیسیون شوراها پیگیری می‌شود و کارگروهی هم در همین رابطه در مجلس تشکیل شده است. پیش‌تر علیرضا بیگی، عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفته بود: افزایش اختیار استانداران به‌نحوی باید پیگیری شود که منجر به تمرکززدایی شود تا کارها سرعت بیشتری پیدا کند و به همین منظور در اولویت کار کمیسیون شوراها قرار گرفته است.

علیرضابیگی ادامه داد: بنا داریم با مطالعه میدانی و اخذ نظر از استانداران موفق در دولت‌های مختلف، راهکاری را برای واگذاری اختیارات تهیه کنیم که البته واگذاری اختیارات با تفویض اختیارات متفاوت است. او با انتقاد از این موضوع که دولت روحانی در واگذاری اختیارات موفق نبوده، گفته است: این موضوع در راستای اجرای اصل127 قانون اساسی است؛ 3نفر از استانداران فعلی و چند نفر از استانداران موفق سابق را دعوت می‌کنیم تا با اخذ نظر، تصمیم دقیق و کارشناسی اتخاذ شود.  با این حال عبدالرضا رحمانی فضلی در واکنش به انتقاداتی که در همین حوزه از دولت روحانی می‌شود در استان بوشهر گفته است: در مورد تفویض اختیارات به استان‌ها، هرگونه امکانی را که مدیران فکر می‌کنند به توسعه و حل مشکلات مناطق کمک می‌کند، اعلام کنند تا پیگیری شود. سید قاسم جاسمی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز گفته است: 18رده مشابه وزارتخانه‌ها در استان‌ها وجود دارد و سایر ادارات و ارگان‌ها را اگر به‌حساب بیاوریم، 50رده مشابه ارگان‌ها در هر استانی فعالیت دارند که می‌توانند با افزایش اختیارات، امورات را پیگیری کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید