• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 دی 1397
کد مطلب : 42400
+
-

مهر و‌ ماه غبارآلود

مهر و‌ ماه غبارآلود

میلاد حسینی؛ روزنامه‌نگار 

و مهدی اخوان‌ثالث در میانه دهه60... شاعری که در مشهد متولد شد و بر بسیاری از اخلاف خود اثرگذار بود. او لحن شعر کهن فارسی را با فرم نیمایی نو ترکیب و ماحصلی شاهکار خلق کرد. هوشنگ گلشیری او را رندی از تبار خیام می‌خواند، با زبانی میانه شعر نیما و شعر کلاسیک فارسی. او هم از نسل شاعرانی بود که جنگ جهانی دوم و اشغال ایران را دیده‌بودند و هم در روزگار کودتای مرداد 32 با شعر پیوند خورد  و پس‌از آن شعر ماندنی «زمستان» را نوشت و هم روزگار سخت پهلوی دوم و فضای محدودشده بر روشنفکران و نویسندگان را درک کرد و هم روزهای انقلاب و پس‌از آن را ماند و زیست و جهانی تازه را لمس کرد.

این عکس تصویری‌ است از تولد مهدی اخوان‌ثالث در خانه علی‌اصغر خبره‌زاده (کسی که دهه‌ها پیش دکتر ژیواگو و ژان‌کریستف و بیگانه را به فارسی ترجمه کرده بود) کنار دکتر رضا براهنی. پشت سر م‌. امید هم علی دهباشی، سردبیر و مؤسس مجله بخارا، دیده می‌شود. اخوان با سیگاری میان انگشتان دست راست که توسط دست چپ نگه‌داشته شده،کمی قوز کرده با   شانه‌های درهم شده و لبخندی که گویی بنا بر خنده نبوده و اما چیزی او را حقیقتا به لبخندی کمرنگ وا داشته. با موهایی آشفته و رسیده به شانه‌ها که تصویری همیشگی ‌است از شاعر زمستان و آخر شاهنامه که در یاد داریم. دیگران در عکس احمد وثوق‌احمدی و ملک ابراهیمی هستند که شانه بر دوش اخوان انداخته‌اند در جشن تولدی که روی میز جلد برآمده کتابی و احتمالا کمی میوه دیده می‌شود. شاعری خسته و رنجور  اما با لبخندی امیدوارانه.

مهدی اخوان‌ثالث شیفته نام‌ها و نشانه‌های بومی و ملی بود و اثرات این را به‌طوری مبرهن در شعرهایش می‌توان یافت. حتی در نامگذاری فرزندانش هم چنین نشانه‌هایی دیده می‌شود. علی که نام پدرش بود و دیگران: لاله، لولی، تَنَسگُل، توس و زردشت و مزدک.

به مهدی اخوان‌ثالث که فکر می‌کنم چه چیزی یادم می‌آید؟ تمام شعرهایش که لای صفحات جلدهای سیاه با عکسی از جوانی تا میانسالی و پیری او، خوانده بودم و هر شب کنار تختم بود و دوباره و دوباره شعرهایش را مرور کنم. او شاعری‌ است که بیش‌از حواشی با متن ، شعرها و اثرگذاری‌اش در یادها مانده و این اتفاقی خجسته است برای کسی که تمام عمر نوشتن و ادبیات دغدغه‌اش بود.





تعداد عناوین: 4045
تیراژ کل: 35,250,621
متوسط تیراژ: 6,689
تالیف: 2,851
چاپ اول: 2,335
متوسط قیمت: 658 ریال

این خبر را به اشتراک بگذارید