• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 25 تیر 1402
کد مطلب : 197465
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KOzKJ
+
-

چرا اصفهان غبارآلود است؟

هوای اصفهان غبارآلود است. بهار و تابستان ریزگرد می‌بیند و باقی سال دود و آلودگی صنایع‌ را به دوش می‌کشد، اما چرا اصفهان این روزها مملو از غبار و گردوخاک می‌شود و اصفهانی‌ها تار و مبهم به تمام جاذبه‌های این نصف جهان نگاه می‌کنند؟ مسئله غبارآلودگی در اصفهان یک چالش عمیق است.
10هزار هکتار کانون فوق بحرانی گردوغبار در شرق اصفهان تشکیل شده است؛ این جمله‌ای است که همین دیروز ابوطالب امینی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان درباره‌اش سخن گفته است.
این تنها مشکل اصفهان نیست. 25هزار هکتار کانون بحرانی گردوغبار در شرق اصفهان شناسایی و ثبت شده است که 10هزار هکتار از این میزان به کانون فوق بحرانی گردوغبار در استان اصفهان تبدیل شده است.
اما تمام قرار و مدارها برای بهبود وضعیت کانون‌های گردوغبار در شرق اصفهان هنوز در مرحله انتظار است. به همین دلیل است که در این روزهای خشک و تفدیده ایران، یک نسیم و وزش باد می‌تواند تمام استان اصفهان را درگیر پدیده گردوغبار کند. قرار بود 300میلیارد تومان برای مقابله با گردوغبار به منابع طبیعی استان اصفهان کمک شود که هنوز تخصیص نیافته است.
قرار است سازمان آب منطقه‌ای اصفهان 2میلیون مترمکعب پساب تحویل سازمان منابع طبیعی این استان دهد تا کانون‌های گردوغبار شرق اصفهان با جاری شدن پساب‌ها بر سطح بیابانی کانون‌های بحران مهار شوند. هنوز این اتفاق نیفتاده است، اما به‌گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اگر این پساب تحویل شود، اتفاق بزرگی در شرق اصفهان برای مقابله با گردوغبار رخ خواهد داد.
سال 1388 اعتبارات بیابان‌زدایی شرق اصفهان 20میلیارد تومان بود. این رقم در سال1400 ،  7.5میلیارد تومان تعیین شد که تنها 3میلیارد تومان از این میزان برای مهار بیابان‌های شرق اصفهان تخصیص یافته است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان می‌گوید: سطح بیابان‌های استان اصفهان سالانه 50هزار هکتار افزایش می‌یابد. این رقم در زایش بیابان‌های این استان می‌تواند به یک معضل جدی محیط‌زیستی و تشدید انتشار گردوغبار از کانون‌های جدید منجر شود.
با نگاه به آمارهای منتشر شده می‌توان دریافت که سال 1381 وسعت کانون‌های گردوغبار در استان اصفهان 700هزار هکتار بوده و اکنون براساس آمارهای جدید و براساس آنچه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفته است این رقم به یک‌میلیون و 400هزار هکتار رسیده است. نمودار افزایش سطح بیابانی استان اصفهان از سال 81تاکنون شیب تصاعدی داشته است و این شیب تند تنها با تخصیص اعتبارات مرتبط با بیابان‌زدایی مهار خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید