• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 4 دی 1397
کد مطلب : 42333
+
-

طرح جدید مرکزی برای جلوگیری از قاچاق سوخت

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالای مرکزی: با توجه به اینکه این استان در شاهراه ترانزیتی کشور قرار دارد، مبارزه با قاچاق گسترده انرژی در مرکزی از اهمیت بسیاری برخوردار است

سوخت
طرح جدید مرکزی برای جلوگیری از قاچاق سوخت

مریم جباری|   اراک- خبرنگار:

یکی از معضلاتی که امروزه در استان مرکزی به عنوان شاهراه ارتباطی مرکز کشور وجود دارد و پلیس با آن برخورد می‌کند، موضوع قاچاق سوخت به مرزهای شرقی و غربی کشور است. تقریبا هر هفته خبر کشف چند محموله قاچاق سوخت در جاده‌های استان به گوش می‌رسد. بنا به گزارش‌های پلیس، همه روزه حدود 10 تا 15 میلیون لیتر سوخت قاچاق از مبادی غیرقانونی به کشورهای همسایه می‌رود که اکثر کامیون‌های حمل سوخت از جاده‌های استان مرکزی می‌گذرند.

 البته موضوع قاچاق سوخت تنها مربوط به راه‌های استان نیست و این امر در شهرستان‌های آن نیز وجود دارد. به طور مثال، در چند روز گذشته 24 هزار لیتر سوخت قاچاق در عملیات پلیس شهرستان دلیجان کشف شد و 2 خودروی حامل گازوییل قاچاق نیز در جاده‌های شهرستان خمین شناسایی و توقیف شدند. به همین منظور و برای مقابله با قاچاق سوخت در استان، در طرحی سراسری، به تازگی استفاده از کارت سوخت شخصی پیشنهاد شده است که باید دید این کارت‌ها تا چه اندازه می‌توانند از قاچاق سوخت در کشور و استان جلوگیری کنند.


زیاد بودن قاچاق نفت‌گاز در استان 

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان مرکزی بیان می‌کند: طی چند وقت گذشته مصرف 4 فرآورده نفتی در استان مورد بررسی و پایش قرار گرفته که خوشبختانه در زمینه مصرف بنزین مشکل و چالش جدی وجود ندارد. همچنین با توجه به اینکه نیروگاه‌ها مصرف سوخت مایع را کنار گذاشته‌اند و از گاز استفاده می‌کنند، مصرف سوخت مایع در استان کاهش چشمگیری داشته است.

«عبدالله گیتی‌منش» به همشهری می‌گوید: مصرف نفت‌گاز با قیمت ثانویه یکی از دلایلی است که می‌تواند زمینه‌ساز افزایش قاچاق سوخت در استان باشد. از اواخر سال 95 عرضه نفت‌گاز با نرخ ثانویه 600 تومان صورت گرفت و مصرف این سوخت افزایش یافت. همین مساله زمینه‌ساز جمع‌آوری سوخت و قاچاق آن از استان‌های مرزی کشور شد.

وی ادامه می‌دهد: با وجود چنین شرایطی در استان مرکزی، یکی از اقدامات مهم و ارزشمندی که توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان انجام گرفت، محدود کردن توزیع سوخت در تعدادی از جایگاه‌های سوخت استان بود. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور به دنبال آن است که قیمت این نوع سوخت را به قیمت واقعی نزدیک کند تا از قاچاق آن جلوگیری شود.

گیتی‌منش اظهار می‌کند: با توجه به زیاد بودن میزان قاچاق نفت‌گاز در استان نسبت به فرآورده‌های دیگر، این شرکت بیشترین تمرکز خود را به بخش حمل و نقل به ویژه در جایگاه‌های سوخت معطوف کرده است. البته در این زمینه نظارت‌های لازم تاکنون وجود داشته و در این حوزه پرونده‌هایی تشکیل و در کمیته تخلفات نیز به آنها رسیدگی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مرکزی به تعداد پرونده‌هایی که در این زمینه از ابتدای سال تاکنون تشکیل شده است اشاره می‌کند و می‌گوید: در این بازه زمانی در کمیته رسیدگی به تخلفات 271 پرونده تشکیل شده که 144 پرونده مربوط به مجاری عرضه و 126 مورد هم مربوط به حمل و نقل بوده است.

وی با اشاره به کشفیات فرآورده‌های نفتی در استان از ابتدای سال تاکنون بیان می‌کند: در این مدت 230 هزار لیتر فرآورده‌های نفتی قاچاق در استان کشف شده که از این میزان حدود 105 هزار لیتر گازوییل و 125 هزار لیتر نفت کوره بوده است. همچنین این میزان کشفیات سوخت قاچاق در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل که 8 هزار لیتر بوده، افزایش چشمگیری داشته است.
گیتی‌منش ادامه می‌دهد: به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت، یکی از طرح‌هایی که می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد، «پیمایش» است. این طرح هم‌اکنون برای خودروهای برون‌شهری اجرا می‌شود و توانسته است در زمینه کنترل نفت‌گاز در خودروها اثرگذار باشد.


عزم استان برای مقابله با قاچاق سوخت

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی نیز می‌گوید: این استان با قاچاق گسترده در بخش فرآورده‌های نفتی مواجه است و بر همین اساس مبارزه با قاچاق سوخت در استان به عنوان یک اولویت و مساله اصلی و مهم در دستور کار قرار دارد.

«مجید طاعتی» با بیان اینکه مساله قاچاق کالا بیشتر در استان‌های مرزی مطرح است، بیان می‌کند: این مساله در مرکزی، با توجه به اینکه این استان در شاهراه ترانزیتی کشور قرار دارد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین به منظور مقابله با این معضل وجود تعامل، هماهنگی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های مختلف می‌تواند نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در جلوگیری از قاچاق سوخت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دارای ماموریت‌های مختلفی است، ادامه می‌دهد: در زمینه قاچاق در بخش‌های کالا و سوخت به دنبال ثبات در اقتصاد استان هستیم که با توجه به قاچاق سوخت قطعا باید با همکاری و تعامل دستگاه‌های مربوطه تلاش‌های گسترده‌تری را انجام دهیم. مقابله با قاچاق سوخت در مرکزی نیازمند تشدید مجازات و افزایش نظارت‌‌ است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی می‌افزاید: به منظور دستیابی به اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، یکی از راهکارهایی که می‌تواند در تحقق این شعار تاثیرگذار باشد، مبارزه با قاچاق کالا و سوخت در استان است. البته این مهم با شعار عملیاتی نمی‌شود بلکه به اقدامات عملی و برنامه‌ریزی منسجم تمامی دستگاه‌ها نیاز دارد.

طاعتی اظهار می‌کند: قاچاق در هر بخشی به اقتصاد کشور و استان ضربه وارد می‌کند. بنابراین، با توجه به حساسیت موضوع، باید اقدامات عاجل و جدی‌تری برای مقابله با آن در دستور کار قرار گیرد. خوشبختانه در استان مرکزی این انسجام و هماهنگی تاکنون وجود داشته و مقابله با قاچاق سوخت به نحو مطلوب انجام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید