• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 4 دی 1397
کد مطلب : 42307
+
-

منتقدان ترامپ آثار اشتاین‌بک را بخوانند

دریچه
منتقدان ترامپ آثار اشتاین‌بک را بخوانند


روزنامه نیواستیتسمن اسکاتلند در یادداشتی به نقد و بررسی آثار و نوشته‌های جان اشتاین‌بک پرداخته و نوشته است:«کسانی که می‌خواهند اوضاع جهان و به‌ویژه آمریکا را در عصر ترامپ درک کنند باید سری به آثار این نویسنده آمریکایی بزنند». به گزارش نیواستیتسمن، «جان ارنست استاین‌بک جونیور» که بیشتر با نام جان اشتاین‌بک شناخته می‌شود، یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرخواننده‌ترین نویسندگان قرن بیستم آمریکاست.

معروف‌ترین آثارش یعنی «خوشه‌های خشم» و «شرق بهشت» بهترین آثاری هستند که امروز موضوع اصلی جامعه آمریکایی هستند. این رمان‌ها در دهه30 میلادی آمریکا نوشته شده‌‌اند ولی ظاهرا برای مردم آمریکا در سال 2018نوشته شده‌اند. این روزنامه اسکاتلندی اعتقاد دارد هر کسی که بخواهد اوضاع و احوال دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ را درک کند باید سری به رمان‌های اشتاین‌بک بزند.

اشتاین‌بک در رمان خوشه‌های خشم به سیاست‌های کلان آمریکا انتقاد می‌کند و بی‌عدالتی سیستماتیک را در قالب داستان مهاجرت خانواده‌های رنگین‌پوست می‌نویسد. اشتاین‌بک -خبرنگار و دانش‌آموخته دانشگاه استنفورد آمریکا- می‌توانست در هر شغل پردرآمدی کار داشته باشد ولی ترجیح داد زندگی خود را در روستاها و مناطقه حاشیه کالیفرنیا سپری کند تا بتواند رمان‌هایی بنویسد که در حقیقت روزنامه‌نگاری از زندگی مردم آن روزگار آمریکا بود. 

   خانواده اشتاین‌بک وضع مالی خوبی داشتند ولی او دانشگاه را رها می‌کند و به شهر نیویورک می‌رود و در این شهر به خبرنگاری می‌پردازد. او مدتی به‌عنوان کارگر ساده، متصدی داروخانه، میوه‌چین و... به‌کار پرداخت و به همین سبب با مشکلات برزگران و کارگران آشنا شد. اشتاین‌بک سال ۱۹۶۲ جایزه نوبل ادبیات را برد. تقریبا تمامی داستان‌ها و رمان‌های این نویسنده به فارسی برگردانده شده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید