• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 4 دی 1397
کد مطلب : 42309
+
-

ایرانی بودن، مقدم بر تعقلات قومی

روایت
ایرانی بودن، مقدم بر تعقلات قومی


هویک میناسیان/ تاریخ‌پژوه
مسیحیان در ایران همواره با سایر هم‌میهنان خود در نهایت وفاق و همدلی زیسته‌اند. حضور موفق آنها در فعالیت‌های فرهنگی، صنعتی، غذایی و هنری مؤید این همدلی و همراهی است.

در حرکت‌های بزرگ اجتماعی مانند انقلاب و جنگ تحمیلی دوشادوش سایر هم‌میهنان خویش برای استقلال، آزادی و تمامیت ارضی ایران مبارزه کرده‌اند. تعداد شهدای مسیحی در طول دفاع مقدس در قیاس با جمعیت آنان نشانگر عشق و علاقه آنها به ایران و ایرانی است. پیروان حضرت عیسی(ع) تکریم و احترام هم‌میهنان مسلمان به حضرت عیسی(ع) و حضرت مریم(س) را قدر دانسته و در مناسبت‌هایی مانند عاشورا و تاسوعا عزاداری می‌کنند و نوروز و مناسبت‌های ایرانی را هم ارج می‌نهند. مسیحیان و ارامنه ایران، ایرانی بودن را مقدم بر تعلقات قومی می‌دانند.

در واقع نگاهی به تاریخ معاصر و حتی پیش از آن مؤید این است که مسیحیان همواره برای اعتلای نام ایران و ایرانی همت گمارده‌اند. هنرمندان مسیحی بسیاری در همه رشته‌های هنری از معماری، موسیقی، سینما و نقاشی گرفته تا عرصه‌های پژوهشی و تاریخی و صنایع غذایی و صنعت برای سربلندی و رفاه همه ایرانیان کوشیده‌اند.

علاوه بر این از دیرباز ورزشکاران مسیحی در میدان‌های بزرگ و جهانی برای بالارفتن پرچم ایران تلاش کرده‌اند. نکته بسیار مهم دیگر در این زمینه تلاش و فعالیت گسترده‌ای است که ایرانیان مسیحی برای شناختن هنر ایران و ایرانی در جهان کرده و می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید