• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 3 دی 1397
کد مطلب : 42162
+
-

زندگی گران مردم چهارمحال و بختیاری

سبد کالای مصرفی در استان‌هایی نظیر چهارمحال و بختیاری و به‌ویژه در بین خانوارهای روستایی محدود و معطوف به نیازهای ضروری است

اقتصاد
زندگی گران مردم چهارمحال و بختیاری

خاطره حسین‌زاده|   شهرکرد- خبرنگار:

مردم چهارمحال و بختیاری که سبد کالای مصرفی محدودی دارند، بیشتر از مردم سایر مناطق کشور افزایش قیمت کالاها و خدمات و به‌دنبال آن نرخ تورم را حس کردند.

نرخ تورم در آبان ماه 97 عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور به 8/147 رسید که نسبت به ماه قبل 6/2 درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان آذر بایجان شرقی با 3/4 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان همدان با 4/1 درصد افزایش است. 

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور 9/34 درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان سیستان و بلوچستان 6/42 درصد و کمترین آن مربوط به استان کرمان 8/28 درصد است. یعنی خانوارهای ساکن استان سیستان و بلوچستان به طور متوسط 7/7 درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان کرمان به طور متوسط 1/6 درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به آبان 96 برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. 

نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به آبان ماه 97 برای خانوارهای کشور به عدد 6/15 درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده‌ماهه مربوط به استان لرستان 2/19 درصد و کمترین آن مربوط به استان کرمان 2/12 درصد است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان‌ها در آبان ماه 7/0 درصد است که نسبت به ماه قبل یک واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. در این میان، چهارمحال و بختیاری با نرخ تورم ماهانه 9/2 و تورم نقطه‌ای 1/41 درصد، در مقایسه با استان‌های کشور در رتبه پنجم قرار دارد.


افزایش قیمت تمام‌شده 

هرچند به گفته رئیس مرکز آمار ایران که چندی پیش به این استان سفر کرده بود، بالا بودن نرخ تورم در چهارمحال و بختیاری به معنای افزایش گرانی کالا در این استان نسبت به سایر استان‌های کشور نیست، با بررسی همه‌جانبه موضوع می‌توان دریافت که مردم این استان به سبب نداشتن زیرساخت‌های لازم به‌ویژه در حوزه حمل و نقل، کالاها را با قیمت تمام‌شده بیشتری دریافت می‌کنند.

«امیدعلی پارسا» افزود: تورم نقطه‌ای به صورت یک‌ماهه معدل‌گیری می‌شود و باید برای رسیدن به تورم رسمی تورم 12 ماه امسال با تورم مدت مشابه سال قبل معدل‌گیری شود.
به گفته وی، اختلاف در قیمت کالا بر اساس تورم نقطه‌ای بین استان‌ها وجود دارد، ولی ممکن است رشد قیمت در یک استان بیشتر از استان دیگر باشد.

پارسا در خصوص تورم رسمی کشور نیز گفت: افزایش نسبی متوسط قیمت همه کالاها و خدمات مصرفی تمام خانوارهای کشور تورم نامیده می‌شود و مراکز آمار در تمامی کشورها می‌کوشند به صورت ماهانه با استفاده از استانداردهای بین‌المللی (اجماع دانش و خرد تخصصی بشر) قابل اعتمادترین برآورد از این متغیر مهم اقتصادی را ارائه دهند.


کنترل آمار بیکاری و افزایش درآمد

یک استاد دانشگاه و فعال اقتصادی گفت: در چرایی بالا بودن نرخ تورم در استان باید به 2 عامل درآمد سرانه پایین و آمار بیکاری بالا اشاره کرد.«علی نصیری ناغانی» ادامه داد: به سبب آن‌که مخارج خانوارها در استان‌ها با هم متفاوت است با توجه به درآمد سرانه و آمار بیکاری، برخی از استان‌ها با نرخ بالای تورم مواجه می‌شوند.

وی با بیان این‌که بالا بودن نرخ تورم به معنای گران بودن قیمت کالاها و خدمات نیست تصریح کرد: در استان‌های کمتربرخوردار درآمد سرانه پایین و آمار بیکاری بالاست. از همین رو، سبد مصرفی کالاها و خدمات خانوارها نیز محدود می‌شود و نرخ تورم در اینجا بالاتر از سایر مناطق نشان داده می‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: سبد کالای مصرفی در استان‌هایی نظیر چهارمحال و بختیاری و به‌ویژه در بین خانوارهای روستایی محدود و معطوف به نیازهای ضروری است. از همین رو، با گران شدن کالاهای مصرفی نرخ تورم در این استان‌ها افزایش می‌یابد.نصیری ناغانی افزود: نسبت مستقیم بین درآمد سرانه مردم و شاخص‌های اقتصاد کلان نظیر آمار بیکاری سبب شده که نرخ تورم در استان‌های کمتربرخوردار محسوس‌تر از سایر استان‌ها باشد.


تشکیک در آمارها

استاندار چهارمحال و بختیاری از تلاش‌های صورت‌گرفته در خصوص مهار آمار بیکاری در استان خبر داد و کاهش 8 درصدی آمار بیکاری طی یک سال گذشته را نمود عینی این تلاش‌ها می‌داند. در حالی که آمار بیکاری چهارمحال و بختیاری در بهار امسال 8/22 درصد اعلام شده بود، مرکز آمار ایران این نرخ را برای تابستان امسال 9/13 درصد اعلام کرد. 

کاهش آمار بیکاری 9/8 درصدی بیکاری استان در حالی است که اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی به‌زعم کارشناسان راهکاری مناسب برای کاهش آمار بیکاری عنوان شده است؛ تصمیمی که نیازمند تداوم و برنامه‌ریزی‌های متناسب با آن است. 

استاندار چهارمحال و بختیاری به تورم نقطه به نقطه در استان اشاره کرد و افزود: در شهر رشت، مرکز استان گیلان، هزاران گردشگر داخلی و خارجی حضور می‌یابند که این باعث افزایش تقاضای کالا در استان می‌شود. حالا کارشناسان اقتصادی سوال می‌کنند که چگونه تورم نقطه‌ای در چهارمحال و بختیاری از گیلان که تقاضای کالا در آن زیاد است، بالاتر می‌شود.

« اقبال عباسی» یادآور شد: از سوی دیگر، میزان مشارکت که در افزایش آمار بیکاری نیز اثرگذار است، در آمار چهارمحال و بختیاری دیده نشده است. با این حال، این استان بیکارترین استان کشور اعلام می‌شود، در حالی که بر اساس نظر صاحب‌نظران اقتصادی، چهارمحال و بختیاری نمی‌تواند بیکارترین استان کشور باشد.

به گفته وی، سرعین اردبیل 5 هزار نفر جمعیت دارد که گفته می‌شود سالانه 10 میلیون نفر به این منطقه رفت و آمد دارند. حالا در زمستان که سرعین با استقبال گردشگران مواجه نیست، چگونه اردبیل در میانه جدول اشتغال و چهارمحال و بختیاری به عنوان بیکارترین استان معرفی می‌شود؟

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به تجربیاتش در حوزه‌های برنامه‌ریزی، بودجه و آمار ادامه داد: گاهی اعلام می‌شود که فرم‌ها بر اساس استانداردهای جهانی یا به صورت خوداظهاری پر می‌شود، اما در نهایت این فرم‌ها باید به صورت دقیق و علمی مورد ارزیابی قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید