• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 3 دی 1397
کد مطلب : 42069
+
-

شمارش معکوس برای اعلام قیمت‌ جدید خودروهای داخلی

وزیر صنعت: با تعیین نرخ‌ ستاد تنظیم بازار، قیمت جدید خودروهای پرفروش تا هفته آینده اعلام می‌شود

خودرو
شمارش معکوس برای اعلام قیمت‌ جدید خودروهای داخلی

 با اتمام بررسی‌های کارشناسی سازمان حمایت، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار، محدوده قیمتی خودروهای پرتیراژ داخلی تعیین شده و تا هفته آینده به شرکت‌های خودروسازی ابلاغ و اجرا می‌شود. رکود بازار خودرو به‌دلیل کاهش شدید عرضه و تقاضا تشدید شده و موج اعتراض مشتریان به خلف وعده شرکت‌های خودروسازی در تحویل خودروهای ثبت نامی افزایش یافته است.

به گزارش همشهری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک برنامه تلویزیونی برای چندمین بار با تأکید بر اینکه خودروسازان موظفند خودروهایی را که با قیمت قطعی فروخته‌اند با همان قیمت قبلی به مشتریان واگذار کنند، گفت: با تعیین نرخ‌ ستاد تنظیم بازار، قیمت جدید خودروهای پرفروش تا هفته آینده اعلام می‌شود. هدف اصلی مصوبه فروش خودرو براساس قیمت‌های حاشیه بازار پایین آوردن قیمت خودرو در بازار است و شرط اینگونه فروش خودرو، افزایش تولید و عرضه است.

رضا رحمانی با بیان اینکه 2خودروساز اصلی ایران تنها مجوز پیش فروش 30درصد ظرفیت تولیدشان را دریافت کرده‌اند، افزود: دو علت اصلی بدقولی خودروسازان در عمل به تعهداتشان مشکلات ورود قطعات از خارج و کاهش تولید خودرو بوده است. چند‌ماه پیش تولید خودرو در کشور به‌شدت کاهش یافته و در وضع خطرناکی بودیم اما اکنون روند نزولی تولید خودرو کاهش یافته و شاهد افزایش تولید هستیم. او با اشاره به‌وجود 13هزار خودروی وارداتی در گمرک گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته با دستگاه قضایی این خودروها به‌زودی ترخیص می‌شود و به‌دست خریداران و مصرف‌کنندگان خواهد رسید و تأثیر کاهش نرخ ارز بر بازار خودرو نیز در آینده خودش را نشان خواهد داد.

تداوم پیش‌فروش‌های دردسرساز

مشکلات تامین و عرضه و عمل به تعهدات شرکت‌های خودروسازی داخلی و واردکنندگان خودرو برای تحویل خودروهای ثبت نامی به مشتریان در حالی موجب بالا گرفتن موج تجمع‌های اعتراضی شده است که خودروسازان با ولع ثبت‌نام‌ کاغذی خودروهای جدید را در دستور کار دارند. شرایطی که در مورد خودروهای تولید مشترک فرانسوی حادتر از سایر محصولات تولید داخل خودروسازان است به‌نحوی که با وجود افزایش چندباره قیمت این خودروها توسط خودروسازان و اجبار مشتریان به پرداخت مابه‌التفاوت هزینه ثبت نام، خودرویی به‌دست مشتریان نرسیده است. یک منبع مطلع در رنوپارس در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده که به مدیران پیشین سایپا در زمینه پیش فروش بیش از ظرفیت محصولات رنو شامل ساندرو، استپ‌وی و تندر ۹۰ هشدار داده بود اما آنها بدون توجه به این موضوع و هماهنگی با رنو و با آگاهی از ناتوانی در تامین نسبت به پیش فروش این محصولات اقدام کرده‌اند.

تحقیق و تفحص

همزمان ولی ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در گفت‌وگو با خانه ملت ضمن اشاره به ابعاد طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان اعلام کرد: نخستین جلسه کمیته تحقیق و تفحص هفته گذشته برگزار شد. همچنین نوسانات ارزی و جنبه‌های روانی و انتظارات تورمی باعث افزایش قیمت مواد پتروشیمی، پلاستیک، فولاد، مواداولیه تولید لاستیک و... و بالارفتن قیمت قطعات و در نتیجه گرانی خودرو شده است.

در دنیا خودرو وسیله‌ای مصرفی است اما در کشور ما به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده است و باید این رویه تغییر کند. رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز درنشست هم فکری و هم‌اندیشی با اعضای هیأت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مشکلات بخش خودرو گفت: ساختار صنعت خودرو تا 2سال آینده اصلاح می‌شود و تولید نیز در حال اصلاح است. مقرر شده تا خودروسازان اموال غیرتولیدی‌شان را به فروش‌رسانده و بخشی از نقدینگی خود را تامین کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید