• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 3 دی 1397
کد مطلب : 42007
+
-

اجرای طرح جامع مسافر و حمل بار در قم

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار قم: اصلاح خطوط اتوبوسرانی درون‌شهری در خطوط منتهی به پردیسان از مهم‌ترین اقدام‌ها برای کاهش ترافیک این شهر است

گزارش
اجرای طرح جامع مسافر و حمل بار در قم

سیدمحمدمهدی موسوی|   قم- خبرنگار:

هفته حمل‌و‌نقل و ترافیک انگیزه‌ای شد تا معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار قم به میان خبرنگاران بیاید و از چالش‌ها و فعالیت‌های این حوزه بگوید. 

 «عباس ذاکریان» در نشست خبری می‌گوید: با توجه به این‌که کلان‌شهر قم از نظر خطوط مرتبط با حوزه راهنمایی و رانندگی دچار ضعف‌های جدی است و از سویی با توجه به حجم بالای مسافر و زائر در این شهر، لازم است در زمینه حمل‌و‌نقل عمومی و خصوصی کار جدی و در خور شأن صورت گیرد.
 
وی می‌افزاید: به دنبال مطالعات طرح جامع مسافر در شهر قم بر اساس افق زمانی 10 و 15 ساله بوده‌ایم که ثمره این تلاش‌ها پس از طی مراحل کارشناسی، در ماه‌های آینده نهایی شده و جزئیات آن در اختیار عموم شهروندان قرار می‌گیرد.

ذاکریان قم را یکی از شهرهای پیشتاز و مهم در عرصه حمل‌و‌نقل بار کشور می‌داند و می‌گوید: یکی دیگر از برنامه‌های مهم ما حوزه حمل‌و‌نقل و ترافیک، تهیه طرح جامع حمل بار در شهر قم است که در این مورد طرح مطالعاتی مربوطه آغاز شده و فرایند ادامه کار در مراحل پایانی قرار دارد.

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار قم با اشاره به برنامه جدی شهرداری مبنی بر اصلاح و ساماندهی تقاطع‌های مهم سطح شهر اضافه‌ می‌کند: در زمینه رفع معضل بی‌نظمی و به هم‌ ریختگی‌های هندسی کلان‌شهر قم طرح مطالعات مربوط به 6 تقاطع مهم شهر انجام شده و در این زمینه به مرور اصلاحات مورد توجه بر اساس همین مطالعات و پژوهش‌ها در این تقاطع‌ها صورت می‌گیرد که نتیجه آن سبب افزایش رضایت شهروندان خواهد بود. 


تهیه و اجرای نقشه هوشمند برای شهر

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار قم تلاش در زمینه تهیه و اجرای نقشه هوشمند برای شهر قم را از دیگر فعالیت‌های مهم شهرداری در حوزه حمل‌و‌نقل و ترافیک ذکر می‌کند و می‌افزاید: در این طرح نکته‌های بسیار مهم و حتی جزئی مورد توجه قرار گرفته و در آن به کاربری‌های مختلف سطح شهر توجه ویژه‌ای شده تا در نهایت خروجی کار سبب تسهیل در حمل‌و‌نقل عمومی و خصوصی در قم شود. وی با اشاره به این‌که هم‌اکنون عمر متوسط تاکسی‌ها در قم حدود 5 سال است، اظهار می‌کند: در حال حاضر 5700 تاکسی در شهر فعالیت دارند که فقط در مدت 2 سال اخیر، 1500 تاکسی در قم در طرح نوسازی قرار گرفته‌اند. 

ذاکریان از ایجاد رشته کاردانی تاکسیرانی در دانشگاه علمی‌کاربردی شهرداری قم خبر می‌دهد و می‌گوید: از بین تاکسی‌داران شهر قم در این رشته با سرفصل‌های مختلف جذب دانشجو صورت می‌گیرد تا کیفیت خدمت‌رسانی و حمل‌و‌نقل مسافر و زائر به خصوص در رابطه با اخلاق حرفه‌ای و حفظ و تأمین حقوق شهروندی بهبود یابد. 


اصلاح خطوط اتوبوسرانی

ذاکریان در ادامه به برخی از مهم‌ترین اقدام‌های صورت‌گرفته در مورد اصلاح و کاهش ترافیک شهری اشاره می‌کند و می‌افزاید: یکی از این اقدام‌ها انجام مطالعات برای تغییر و اصلاح خطوط اتوبوسرانی درون‌شهری به خصوص در خطوط منتهی به پردیسان بوده است. 

وی ادامه می‌دهد: در طرح تحول خطوط اتوبوسرانی که 3 سال پیش به اجرا درآمد، خطوط اتوبوسرانی پردیسان به پایانه شهروند منتهی شد و شهروندان از آن محل به وسیله مینی‌بوس‌ها به نقاط مختلف پردیسان منتقل می‌شدند. پس از اجرای این طرح تغییراتی برای افزایش رفاه حال شهروندان ساکن در این منطقه اجرا شد.

 معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار قم با اشاره به اجرای طرح تکمیل خطوط اتوبوسرانی منتهی به پردیسان از 25 آذر می‌گوید: اطلاعات و جزئیات مربوط به این طرح در رسانه‌ها و فضای مجازی و نیز داخل اتوبوس‌ها قرار داده شده تا شهروندان با کسب اطلاع لازم سفر درون‌شهری بهتری داشته باشند. طرح مطالعات همین تحولات خطوط پردیسان حدود یک ماه به همت تیم مطالعات معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری انجام شد. 

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار قم اظهار می‌کند: با اجرای این طرح ساکنان پردیسان می‌توانند از 4 نقطه شهر که شامل میدان 72 تن، پایانه نبوت، قلعه کامکار و پارکینگ شرقی می‌شود، به سمت پردیسان تردد کنند و ناوگان اتوبوسرانی بخش زیادی از این منطقه را پوشش داده است.  وی می‌گوید: همچنان با توجه به تقاضاهای مردمی، خط پایانه پارکینگ شرقی به سمت بلوار پیامبر اعظم(ص) و سپس میدان مرجعیت و بلوار آیت‌الله بروجردی و پردیسان به شکل سریع‌السیر راه‌اندازی شده که در طول این مسیر و برای رفاه حال شهروندان، فقط در یک ایستگاه توقف دارد. 


افزایش دوربین‌های نظارتی

ذاکریان با اشاره به فعال‌سازی 110 دوربین نظارتی در شهر قم در مدت 6 ماه آینده، بیان می‌کند: در حال حاضر شهرداری قم 90 دوربین نظارتی در شهر در اختیار دارد که با فعال شدن این 110 دوربین، تعداد دوربین‌های نظارتی ما به رقم جالب توجه 200 دوربین می‌رسد. وی با بیان این‌که یک ماه آینده نیز سامانه‌های ترددشمار در شهر به بهره‌برداری می‌رسد، می‌افزاید: از جمله تخلف‌هایی که توسط دوربین‌های نظارتی شهرداری ثبت می‌شود، سرعت بالا، عبور از چراغ قرمز، عبور از خطوط ویژه اتوبوس و گردش به راست در سر تقاطع‌هاست که امیدواریم به این وسیله و با نظارت بیشتر، شاهد کاهش تصادف‌ها در شهر و بهبود تردد وسایل حمل‌و‌نقل عمومی و خصوصی باشیم. 

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار قم با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور در ماه‌های اخیر و افزایش مشکلات رانندگان بخش حمل‌و‌نقل عمومی شهر قم اضافه می‌کند: با تلاش و پیگیری صورت‌گرفته، حواله 4 هزار حلقه لاستیک بین تاکسی‌داران قمی توزیع شد؛ همچنین هزار حلقه لاستیک بین رانندگان اتوبوس‌های درون‌شهری توزیع شد. 


کمک دولت برای خرید اتوبوس

ذاکریان با بیان این‌که دولت از 10 سال پیش تاکنون هیچ اتوبوسی را به قیمت یارانه‌ای به شهرداری قم واگذار نکرده و سهم خود را در این عرصه نپرداخته است، می‌گوید: بر اساس قیمت‌های فعلی برای خرید هر اتوبوس شهری باید مبلغ یک و نیم میلیارد تومان پرداخت شود. در صورتی که 10 سال پیش سهم پرداختی شهرداری برای خرید یک دستگاه اتوبوس فقط 20 میلیون تومان بوده است و بقیه از محل یارانه‌های دولتی تأمین می‌شد.

وی می‌افزاید: چنانچه دولت در این مورد همکاری نکند، هیچ کدام از کلان‌شهرها با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی نمی‌توانند اتوبوس‌ها را صرفاً از محل منابع و درآمدهای خود تأمین کنند. ذاکریان اظهار می‌کند: البته بر اساس پیگیری صورت‌گرفته و وعده‌های داده‌شده، مقرر شد 50 درصد هزینه اتوبوس را دولت از محل صندوق ذخیره ارزی یارانه بدهد و علاوه بر این 30 درصد نیز تسهیلات ارائه کند و بقیه از سوی شهرداری‌ها تأمین شود که امیدواریم بر این اساس شاهد تسریع در نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در شهر قم باشیم. سامانه‌های ترددشمار در شهر

این خبر را به اشتراک بگذارید