• پنج شنبه 2 اسفند 1403
  • الْخَمِيس 21 شعبان 1446
  • 2025 Feb 20
سه شنبه 30 بهمن 1403
کد مطلب : 249157
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/y80Ng
+
-

نوسازی پایانه‌ها برای یک‌میلیون مسافر

هوشمند‌سازی‌ و بهسازی 5پایانه مسافربری تهران برای ایجاد سفر و تجربه‌ای متفاوت ادامه دارد

گزارش
نوسازی پایانه‌ها برای یک‌میلیون مسافر

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و چیزی تا آغاز سفر‌های نوروزی باقی نمانده است؛ سفرهایی که بخش زیادی از آنها از طریق ‌ پایانه‌های مسافرتی شهر تهران انجام می‌شود. باتوجه به این موضوع، شهرداری تهران و سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و پایانه‌های مسافری شهر تهران برای پذیرایی و میزبانی هرچه بهتر از مسافران نوروزی، چه آنهایی که پایتخت را به مقصد دیگر شهرها ترک می‌کنند و چه آنهایی‌ که از شهر‌های دیگر وارد تهران می‌شوند، طرح تحول و نوسازی در پایانه‌های مسافری چهارگانه پایتخت را آغاز کرده است.

آماده‌سازی‌ برای میزبانی
براساس آمار از ۱۵اسفند‌ سال گذشته تا پانزدهم فروردین‌ امسال، 879هزار مسافر با برخورداری از امکانات و خدمات سازمان پایانه‌ها، سفر خود را به مقصد شهرهای مختلف کشور از پایانه‌های مسافری غرب، جنوب، شرق، بیهقی و پونک تهران آغاز کردند. از آنجا که این آمار نسبت به نوروز 1402حدود 100هزار نفر افزایش داشت، برای امسال پیش‌بینی شده که این میزان در نوروز 1404افزایش پیدا کند و به حدود یک‌میلیون نفر برسد؛ به‌ویژه باتوجه به افتتاح پردیس مسافری شرق که یک پایانه مدرن و هوشمند محسوب می‌شود.

ارائه خدمات باکیفیت‌تر
مدیریت شهری برای خدمات‌رسانی بیشتر هوشمند‌سازی‌ پایانه‌های شهر تهران را شروع کرده است. درواقع به‌زودی تمام پایانه‌ها مجهز به گیت ورود و خروج خواهند شد تا مانند فضاهای فرودگاهی فقط افرادی که بلیت دارند، امکان ورود به محوطه پارکینگ اتوبوس‌ها را داشته باشند، اما این تنها فعالیت اجرایی برای خدمات‌رسانی به مسافران نیست. حمیدرضا رحمانی، سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و پایانه‌های مسافری شهر تهران می‌گوید: «برای ارائه خدمات بهتر و باکیفیت‌تر به شهروندان، پروژه‌های عمرانی مختلفی در پایانه‌های مسافری شهر تهران اجرا شده است که می‌توان احداث و تجهیز پست برق، نوسازی سرویس‌های بهداشتی، بازسازی معابر و بسیاری دیگر از طرح‌های زیرساختی را نام برد.»
 رحمانی درباره بازسازی و احداث سرویس‌های بهداشتی می‌گوید: «با توجه به اهمیت خدمت‌رسانی مطلوب‌، ۱۱چشمه سرویس بهداشتی در پایانه بیهقی با استفاده از تجهیزات به‌روز شامل سیستم‌های هوشمند فلاش وُلو، شیرهای برقی و تهویه نصب شده است. همچنین در پایانه پردیس مسافری شرق نیز ۱۶چشمه سرویس بهداشتی در حال احداث است.»

رنگ و لعاب جدید ‌ پایانه‌ها
توسعه فضای سبز هم بخش دیگری از آماده‌سازی‌ پایانه‌های مسافری شهر تهران به شمار می‌آید؛ به شکلی که در 3‌ماه گذشته صدها اصله انواع درخت و نهال در پایانه‌های مسافری کاشته شده است. همچنین در آستانه بهار 6300جعبه از گونه‌های گیاهی و گل‌های فصلی نیز در پایانه‌ها کاشته می‌شود. عملیات نصب تابلوهای ترافیکی و اجرای خط‌کشی‌های جدید در پایانه‌های مسافری شهر تهران هم به‌منظور بهبود ایمنی و روان‌سازی تردد اتوبوس‌ها و سواری‌ها در پایانه انجام شده است. از دیگر فعالیت‌های انجام شده برای ارتقای روحیه شهروندان، رنگ‌آمیزی و خط‌کشی‌های جدید با رنگ و لعاب تازه است که به‌گفته رحمانی این روند ادامه دارد.


10فعالیت اجرا شده در حوزه عمرانی
احداث و تجهیز پست برق پایانه بیهقی (افزایش توان از ۳۱۱به ۸۵۰ کیلووات)
 اتصال گاز شهری به پردیس مسافری شرق
بهسازی خوابگاه رانندگان پایانه جنوب
تعویض لوله‌های آبرسانی پایانه جنوب
بهسازی مسیر خروجی اتوبوس‌ها در ترمینال جنوب
احداث انبار در پردیس مسافری شرق
 احداث سرویس بهداشتی در محوطه تاکسی‌های برون‌شهری پردیس مسافری شرق (یک چشمه ویژه معلولان)
 بازسازی سرویس‌های بهداشتی پایانه بیهقی
اجرای فاز دوم بازسازی ساختمان اداری پایانه غرب
 اجرای بتن‌ریزی در پایانه‌ها





 

این خبر را به اشتراک بگذارید