• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 3 دی 1397
کد مطلب : 42002
+
-

قیمت مرغ تا 15هزار تومان پرکشید

قیمت هر کیلوگرم مرغ در یک‌ماه اخیر به‌دلیل رشد نسبی تقاضا 5هزار تومان افزایش یافته است

بازار
قیمت مرغ تا 15هزار تومان پرکشید

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار

قیمت خرده‌فروشی گوشت مرغ با عبور از نرخ‌های مصوب ستاد تنظیم بازار و وزارت جهادکشاورزی در برخی مناطق شهر تهران به 15هزار تومان رسید. به‌نظر می‌رسد همزمان با افزایش قیمت گوشت قرمز و افزایش سریع نرخ انواع ماهی در بازار، فشار تقاضا برای خرید و مصرف مرغ در بین خانوارها افزایش یافته و همین موضوع یکی از دلایل تندتر شدن شیب رشد قیمت مرغ بوده است.
به گزارش همشهری، قیمت خرده‌فروشی گوشت مرغ دیروز تا هزار تومان در هر کیلوگرم افزایش یافت و در مناطق مختلف شهر تهران بین 14هزار و 300 تا 15هزار تومان فروخته شد. در برخی مناطق شمال شهر تهران قیمت هرکیلوگرم مرغ حتی از 15هزار تومان هم فراتر رفته است. این افزایش قیمت‌ها در شرایطی است که شرکت پشتیبانی، عرضه مرغ منجمد به قیمت هر کیلوگرم 8هزار و 900تومان را برای تعدیل قیمت‌های بازار در دستور کار قرار داده و نرخ مصوب سقف تعیین شده برای هرکیلوگرم گوشت مرغ در ستاد تنظیم بازار از 8هزار و 175تومان به 9هزار و 800تومان افزایش یافته است. وزارت جهادکشاورزی نیز نرخ 10هزار تومان را برای هر کیلوگرم گوشت مرغ مصوب کرده اما تولید‌کنندگان با استناد به رشد هزینه تمام‌شده تولید گوشت مرغ، نرخ‌های مصوب مذکور را غیرواقعی دانسته و قیمت واقعی هر کیلوگرم گوشت مرغ را 12هزار تومان قلمداد می‌کنند.

دلایل گرانی از چند زاویه
 قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم گوشت مرغ در یک‌ماه اخیر در برخی مناطق شهر تهران 5هزار تومان افزایش یافته است. تولید‌کنندگان با اشاره به کاهش نیافتن تولید این محصول، رشد تقاضا ناشی از برخی مناسبت‌ها مانند شب یلدا، نزدیکی به ایام پایانی ‌ماه و واریز حقوق و مزایای کارمندان و یارانه نقدی و کمتر شدن سهم اقلام جایگزین گوشت مرغ مانند گوشت قرمز و ماهی در سبد مصرفی خانوارها به علاوه مشکلات انتقال ارز برای تأمین نهاده‌های دامی را عامل این افزایش قیمت‌ها تلقی می‌کنند.
اما فعالان صنف‌های توزیعی در بازار مرغ انگشت اتهام را به سوی تولید‌‌کنندگان نشانه می‌روند و در عین حال می‌گویند ضعف دستگاه‌های نظارتی بر عرضه گوشت مرغ با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار کشور و ناکارآمدی سیاست‌های ذخیره‌سازی‌ و عرضه گوشت مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام به همراه کاهش تولید و عرضه این اقلام، علت اصلی گرانی مرغ بوده است.
‌به‌رغم افزایش قیمت گوشت مرغ و بالا ماندن قیمت گوشت قرمز در بازار مصرف، رضا‌رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت یکشنبه‌شب با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به بازنگری این وزارتخانه در فرایند توزیع کالاهای اساسی و تشدید کنترل و نظارت‌ها در بازار اعلام کرد که نظام جدید توزیع اقلام اساسی یارانه‌ای به‌زودی اعلام و اجرایی خواهد شد و در مورد نوسان اخیر قیمت گوشت مرغ در بازار نیز، وزارت جهادکشاورزی برای تنظیم بازار این محصول اقدام به عرضه ذخایر موجود در انبارها کرده، صادرات مرغ نیز ممنوع شده و با این روند افزایش قیمت در برخی کالاها متوقف شده و در برخی کالاها نیز شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم.

کاهش عرضه و سودجویی تولیدکنندگان
رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی افزایش بی‌سابقه قیمت گوشت مرغ را ناشی از ​کاهش تولید و سودجویی تولید‌کنندگان مرغ زنده از شرایط فعلی قلمداد کرده و به خبرگزاری صدا و سیما گفت: مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت مرغ کاهش تولید و عرضه به‌خاطر کمبود نهاده‌های دامی است. مرغداری‌ها از جوجه‌ریزی خودداری می‌کنند و هرچه تولید کاهش داشته باشد این افزایش قیمت ادامه می‌یابد. با این روند دیروز قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۹۵۰۰ تا ۹۸۰۰ تومان و قیمت خرده‌فروشی مرغ آماده طبخ با 700تومان افزایش به ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. همچنین قیمت عمده مرغ کشتار شمال در میدان بهمن به 12هزار و 600تومان و قیمت هرکیلوگرم سینه مرغ با کتف 22هزار تومان، سینه بدون کتف 23هزار تومان و فیله مرغ به 25هزار تومان رسید. مهدی یوسف‌خانی با بیان اینکه اکنون ۴۰درصد سالن‌های تولید مرغ گوشتی خالی است، افزود: سالن‌هایی که یک‌ماه و نیم گذشته جوجه‌ریزی کرده‌اند امروز با توجه به کاهش حجم تولید، مرغ زنده را با قیمت دلخواه عرضه می‌کنند که این روند برای جبران خسارات دوره‌های گذشته است. او با اشاره به اینکه هیچ نظارتی بر روند عرضه مرغ زنده وجود ندارد، افزود: توزیع مرغ منجمد که از سوی شرکت پشتیبانی امور دام شروع شده نه‌تنها به‌دلیل حجم کم سبب کاهش قیمت مرغ گرم نشده، بلکه زمینه افزایش قیمت گوشت مرغ را نیز فراهم کرده است؛ به‌نحوی که دیروز قیمت مرغ در کشتارگاه ۱۳هزار و ۱۰۰ تومان و پخش عمده ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان بود و قیمت هر کیلو تخم‌مرغ نیز به ۱۰هزار تومان و هر شانه ۲ کیلویی به ۲۰ هزار تومان رسید.
حمیدورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام قیمت مصوب جدید ستاد تنظیم بازار برای هر کیلوگرم گوشت مرغ را 9هزار و 800تومان با 5درصد تغییر اعلام و تأکید‌کرد: قیمت‌های اعلام شده توسط اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی مطابق با قیمت‌های بازار نبوده و ریشه در نگاه صنفی این تشکل دارد. با وجود این نرخ‌های مصوب ستاد تنظیم بازار و وزارت جهادکشاورزی نیز در بازار رعایت نمی‌شود.


رشد تقاضا عامل گرانی مرغ

رئیس انجمن تولید‌کنندگان مرغ گوشتی در گفت‌وگو با همشهری، افزایش تقاضای ناشی از برخی مناسبت‌ها مانند شب یلدا و همزمانی آن با پرداخت حقوق کارمندان و واریز یارانه نقدی را عامل اصلی گرانی گوشت مرغ قلمداد کرد و گفت: همیشه در روزهای پایانی هر ‌ماه و آغاز‌ ماه بعد افزایش نسبی قیمت‌ها به‌دلیل رشد تقاضا را شاهد هستیم اما اکنون مناسبت‌های مذکور به همراه افزایش چشمگیر قیمت سایر محصولات پروتئینی جایگزین مرغ در سبد مصرفی خانوار مانند ماهی، گوشت قرمز و لبنیات موجب شده است تا تقاضای خانوارها به سمت خرید مرغ بیشتر شده و قیمت‌ خرده‌فروشی گوشت مرغ در بازار مصرف افزایش یابد. محمد یوسفی، با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام، توزیع مرغ منجمد در بازار برای متعادل شدن قیمت‌ها را در دستور کار قرار داده است، افزود: قیمت مرغ در نقاط مختلف شهر تهران از 11هزار و 500تا 15هزار تومان در نوسان بوده و قیمت گوشت مرغ در غرفه‌های میادین میوه‌و تره‌بار ۱۲هزار و ۵۰۰ تومان است. همچنین نرخ 9800تومانی مصوب ستاد تنظیم بازار و نرخ بیش از 10هزار تومانی وزارت جهادکشاورزی برای گوشت مرغ منطقی نبوده و تولید‌کنندگان نسبت به هر دو نرخ اعتراض دارند چراکه قیمت واقعی مرغ بین 11هزار و 500تا 12هزار تومان است. رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان مرغ گوشتی، افزود: با توجه به اینکه نهاده‌های تولید مرغ با دلار 4هزار و 200تومانی صورت می‌گیرد و کاهش یا افزایش نرخ دلار تأثیری بر قیمت این محصول ندارد اما مشکلات ثبت سفارش و انتقال ارز سبب تأخیر در ترخیص نهاده‌های وارداتی از گمرکات کشور می‌شود. همچنین میزان نهاده‌های عرضه شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام جوابگوی نیاز مرغداران نیست و تولید‌کنندگان ناچار به خرید باقیمانده نهاده‌هایی مانند ذرت با نرخ مصوب هر کیلوگرم هزار و 100تومان به نرخ هزار و 300تومان از بازار هستند که سبب افزایش هزینه تمام‌شده تولید و قیمت گوشت مرغ در بازار می‌شود. او با بیان اینکه قیمت مرغ حداکثر تا هفته آینده متعادل شده و تا نیمه بهمن‌ماه روند کاهشی خواهد داشت، افزود: با فرارسیدن دهه فجر و ایام نوروز مجددا قیمت مرغ سیر صعودی به‌خود خواهد گرفت؛ گرچه میزان جوجه‌ریزی و تولید مرغ کاهش نداشته است اما رشد تقاضای فصلی زمینه افزایش قیمت را فراهم خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید