• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41958
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/zoj8
+
-

سهم بالای عابران در تصادفات خوزستان

بالا بودن آمار تصادفات درون‌شهری در خوزستان به سنگین شدن ترافیک در شهرها دامن می‌زند

در شهر
سهم بالای عابران در تصادفات خوزستان

سیدعلیرضا شریفی|   اهواز- خبرنگار:


یکی از مسائل مهم در جوامع شهری که باعث افزایش سطح رفاه افراد شده، استفاده از خودرو و سایر وسایل نقلیه است. ولی بنا به دلایل متعدد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این وسایل سبب ایجاد معضلاتی از جمله تخلفات و تصادفات درون‌شهری به ‌ویژه در شهرهای استان خوزستان شده‌اند. 

بنا بر آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی خوزستان، سال گذشته 231 نفر به دلیل تصادف در مسیرهای درون‌شهری خوزستان کشته شدند. همچنین بر اساس آمارها، بیشترین تصادفات در ماه مهر رخ داده‌اند.


تصادفات درون‌شهری

رئیس پلیس راهور خوزستان به همشهری می‌گوید: در مجموع تصادفات فوتی و جرحی در نیمه نخست امسال شاهد 8 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم و در تصادفات فوتی نیز 3 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم.

«منصور جمشیدی» می‌افزاید: تصادف عابران پیاده و موتورسیکلت‌سوارها 80 درصد تصادفات شهری را در استان خوزستان تشکیل می‌دهد.

وی بیان می‌کند: ایمن نبودن محل عبور عابران پیاده، نبود پل‌های عابر پیاده با پله‌برقی، بی‌توجهی رانندگان و سرعت بالای آنها در معابر شهری، ایمن نبودن زیرساخت‌های ترافیکی و سرعت بالای موتورسواران از مهم‌ترین علل حوادث ترافیکی در خوزستان به ‌ویژه اهواز هستند.
رئیس پلیس راهور خوزستان در پاسخ به این‌ سوال که بهترین راه‌حل برای کاهش تصادفات درون شهری چیست، عنوان می‌کند: هرچند افزایش مبالغ جریمه‌های راهنمایی و رانندگی می‌تواند جزو عوامل مهم در کاهش تخلفات رانندگی باشد، اما توقیف خودرو اثرگذاری بیشتری دارد.


آسفالت نامناسب معابر

اما یک کارشناس مدیریت شهری، آسفالت نامناسب معابر را یکی از علل وقوع تصادفات درون‌شهری عنوان می‌کند و می‌گوید: در بسیاری از معابر و خیابان‌ها شاهد وجود چاله‌های بزرگ هستیم که برخی رانندگان برای فرار از افتادن در آنها به سمت چپ یا راست تغییر مسیر می‌دهند و همین موضوع سبب وقوع تصادف می‌شود.

«عباس محمدیانی» می‌افزاید: برای حل این معضل باید شهرداری به ترمیم آسفالت به ‌ویژه در مسیرهای مهم اقدام کند تا این حوادث کاهش یابد.
وی اظهار می‌کند: در بسیاری از نقاط شهری نور کافی وجود ندارد و همین موضوع در ساعات تاریکی سبب کاهش تسلط رانندگان می‌شود. این نقاط پرخطر باید توسط شهرداری و پلیس شناسایی و به شرکت برق اطلاع داده شوند تا این شرکت برای تامین روشنایی آنها اقدام کند.


لزوم ایجاد خط ویژه برای موتورسواران

این کارشناس مدیریت شهری در ادامه عنوان می‌کند: با توجه به این‌که بیشترین حجم تصادفات درون‌شهری در معابر خوزستان مربوط به عابران پیاده و موتورسیکلت‌سواران است، می‌توان یک خط ویژه برای تردد موتورسیکلت در نظر گرفت.
محمدیانی اضافه می‌کند: برای کاهش تصادف خودروها با عابران پیاده باید با نصب پل‌های عابر پیاده این خطر را کاهش داد، به خصوص پل‌های مکانیزه. خیلی از شهروندان در تردد خود به پل‌های غیرمکانیزه اهمیت نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند از وسط خیابان عبور کنند، اما از پلی که پله‌برقی ندارد، استفاده نکنند.


سهم شهرداری از جریمه‌های رانندگی پرداخت نمی‌شود

بنا بر تصریح قانون، پلیس باید درصدی از جریمه‌های رانندگی را به شهرداری‌ پرداخت کند تا شهرداری بتواند برای ایمن‌سازی معابر با هدف کاهش آمار تصادفات و کاهش حجم ترافیک شهری اقدام کند؛ موضوعی که در کلانشهر اهواز اتفاق نمی‌افتد.
رئیس کمیسیون حمل ‌و ‌نقل شورای شهر اهواز در این باره به همشهری می‌گوید: ۷۰ درصد مبالغ جریمه‌های رانندگی باید به حساب خزانه دولت واریز شود تا به شهرداری تعلق بگیرد، اما هیچ‌وقت اصل کل مبلغ جریمه‌ها به ما اعلام نمی‌شود.

«رحیم کعب‌عمیر» در رابطه با برآورد طلب شهرداری اهواز از محل جریمه‌های راهنمایی و رانندگی عنوان کرد: سهم شهرداری از جریمه‌های رانندگی باید برای تامین هزینه‌های نصب تجهیزات ترافیکی، پل عابر پیاده و... در اختیار شورای شهر و شهرداری قرار بگیرد که از سال ۹۰ تا ۹۶ تنها ۱۳ میلیارد تومان واریز شده است؛ یعنی سالی کمتر از 2 میلیارد تومان به شهرداری اهواز پرداخت شده است.وی با انتقاد از عدم شفاف‌سازی در این مساله اظهار می‌کند: به دلیل دسترسی نداشتن شورای شهر و شهرداری به کل مبالغ ‌سالانه‌ جریمه‌ها، مطالبه مبالغ بیشتر برای مدیریت شهری امکان‌پذیر نیست. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید