• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 1 دی 1397
کد مطلب : 41795
+
-

آلودگی حوضه‌های آبریز سد ماملو به فاضلاب

آلودگی حوضه‌های آبریز سد ماملو به فاضلاب

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس گفت: ورود فاضلاب صنعتی و انسانی به سد ماملو باعث بروز مشکلات بسیاری در این سد شده و این درحالی است که سد ماملو آب شرب جنوب کلانشهر تهران را تأمین می‌کند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، عزیز میکائیلی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: ساخت‌وساز مسکن مهر پردیس در سنوات گذشته برای خانه‌دار کردن اقشار مختلف جامعه در شهر پردیس آغاز و بخش عظیمی از پهنه حفاظتی محیط‌زیست از حوزه تحت نظر جدا شده و مورد ساخت‌و سازهای بسیار زیاد و بدون پیوست زیست‌محیطی قرار گرفت. میکائیلی یکی از تأثیرات ساخت‌وسازهای بی‌رویه مسکن در شهرستان را جاری شدن فاضلاب مسکن‌ها به داخل حوضه‌های آبریز سد ماملو اعلام کرد و گفت: متأسفانه هیچ‌گونه سیستم تصفیه فاضلابی برای فازهای ۱۱ و ۸ پیش‌بینی نشده است، حتی فازهایی که در گذشته با وجود اینکه وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب، قسمتی از تعهدات خود را انجام دادند و مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب پردیس را ساختند، باز بخشی از فاضلاب به تصفیه‌خانه وارد می‌شود. مدول دوم این تصفیه‌خانه نیز در حال احداث است و این پروژه مشمول ارزیابی، با نگاه مثبت و ارائه مجوزهای زیست‌محیطی است.
وی درخصوص پیشنهاد و معاوضه زمین‌های مناطق صنعتی به محیط‌زیست و گرفتن این مناطق برای صنعتگران هم گفت: این پیشنهاد از طریق ملی و استانی پیگیری و بررسی‌ها و بازدیدهایی انجام شده اما گزارشی مبنی بر قبول یا رد پیشنهاد ارائه شده تاکنون واصل نشده است. میکائیلی درخصوص تبعات تبدیل  مناطق صنعتی شهرستان پردیس به لکه صنعتی، هم تصریح کرد: هر اقدامی بدون درنظر گرفتن جوانب زیست‌محیطی محکوم‌ به شکست است، به‌واقع اگر پیوست زیست‌محیطی درنظر گرفته و بسترها پیش‌بینی نشود تمام طرح‌ها شکست خواهند خورد. رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس افزود: هر روز شاهد تبعات تصمیماتی بدون درنظر گرفتن پیوست‌های زیست‌محیطی هستیم که در فازهای مختلف مسکن مهر پردیس، سلامت مردم  در خطر است و روزانه با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستیم.
به‌گفته وی، بحث تهدیدات امنیت آب، سلامت آب، سلامت خاک و هوا و... هرروز در پردیس رصد شده که متأسفانه روزبه‌روز در حال افزایش است.

این خبر را به اشتراک بگذارید