• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 28 آذر 1397
کد مطلب : 41448
+
-

اختلال در شبکه‌ تلفن همراه روستاییان

در حالی که قرار بود تا پایان امسال ۵۰۰ روستای استان تحت پوشش تلفن همراه و اینترنت روستایی قرار ‌گیرند اما تا کنون این امر محقق نشده است

فرشته بامری|  خبرنگار:

با این‌که نزدیک به دو دهه از راه‌اندازی شبکه تلفن همراه در کشور گذشته است، منطقه سیستان همچنان از ابتدایی‌ترین امکانات ارتباط مخابراتی محروم است. عنوان محرومیت برای مردم سیستان و بلوچستان، فقط به موضوعات اقتصادی، بیکاری و غیره خلاصه نمی‌شود. علاوه بر خشکسالی، ریزگردها و مشکلات ‌زیست‌محیطی، امکانات اولیه ارتباطی تلفن همراه هم در این منطقه وضعیت نابسامانی دارد.   «حمید رز»، ساکن یکی از روستاهای شهرستان هامون، در این‌باره می‌گوید: آنتن‌دهی شبکه همراه اول در روستاها به‌ هیچ‌ وجه رضایت‌بخش نیست. وی با بیان این‌که برای برقراری ارتباط باید تماس‌های مکرر گرفت، افزود: ما حتی از یک ارتباط تلفنی ساده هم محرومیم چون در حین مکالمه، مدام ارتباط قطع می‌‌شود. 
وی تصریح کرد: پوشش آنتن تلفن همراه در این منطقه به صورت نقطه‌ای است و برای برقراری ارتباط تلفنی باید در کنار پنجره، پشت‌بام یا گوشه‌ای از حیات بایستیم تا شاید موفق به تماس شویم. 

نبود شناخت کافی از جامعه روستایی، از سوی دولتمردان، سبب شده رفع مشکلات زیرساختی در روستاها آن‌طور که باید جدی گرفته نشود و به تامین حداقل‌ها اکتفا شود. در حقیقت این نکته که روستاییان هم به همان امکاناتی نیاز دارند که برای شهرنشینان اولویت دارد، مورد اغماض واقع می‌شود. 

وی ادامه داد: ما هم مانند دیگر شهروندان برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه مایلیم فعالیت‌های خود را از طریق اپلیکیشن‌ها انجام دهیم اما اختلال در آنتن‌دهی و پوشش نامناسب شبکه تلفن همراه، روستاییان سیستان را از این امکان محروم کرده است.   «زهرا اربابی»، ساکن یکی از روستاهای نیمروز، در این‌باره می‌گوید: دسترسی به این امکانات در روستاها ضعیف است. ما برای یک ارتباط ساده تلفنی هم با مشکل روبه‌رو هستیم. 
قطع و وصل شدن اینترنت و سرعت پایین دغدغه دیگر روستاییان سیستان است. این موضوع سبب شده مردم از امکانات فراوانی که از طریق اینترنت فراهم شده کمتر بهره‌مند شوند. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر به زاهدان که در شهریورماه امسال انجام شد، اظهار کرد: ۱۲۳ سایت همراه اول برای افزایش پوشش جاده‌ای، ریلی و روستایی در استان به بهره‌برداری رسید. 
 «محمدجواد آذری‌جهرمی» همچنین گفته بود: تا پایان امسال ۵۰۰روستای استان تحت پوشش تلفن ثابت و اینترنت روستایی قرار می‌گیرد و خدمات همراه اول به نسل‌های بالاتر ارتقا پیدا می‌کند. در حالی که گفت‌و‌گو با روستاییان خبر از اجرا نشدن وعده‌های مسئولان می‌دهد. 
این در حالی است که با وجود مشکلات متعدد، به نظر می‌رسد این سایت‌ها بر بهبود کیفیت آنتن‌دهی در سیستان و بلوچستان تاثیری نداشته ‌است. 

پس از پیگیری‌های مداوم برای پاسخگویی، مدیرعامل شرکت مخابرات استان درباره مشکلات مطرح‌شده گفت: همراه اول قدیمی‌ترین اپراتور تلفن همراه کشور است. شبکه همراه روستایی، به زودی جای خود را به همراه اول خواهد داد. با این اقدام نقاط کور و فاقد شبکه از پوشش کامل شبکه همراه اول برخوردار خواهند شد. اجرای طرح‌های رومینگ همراه اول مناطق بیشتری از کشور به‌ویژه جاده‌ها را تحت پوشش خود دارد و افراد می‌توانند از آن بهره‌‌مند شوند. 

«محمودرضا رضایی» همچنین افزود: برای پوشش نقاط کور که با مشکل ارتباطی و آنتن‌دهی مواجه هستند، 14 سایت شهری در شهرهای استان تا پایان امسال راه‌اندازی خواهد شد.   وی همچنین به راه‌اندازی 21 سایت جاده‌ای برای پوشش تلفن‌های همراه و به ویژه در نقاط حادثه‌خیز تا پایان سال جاری اشاره کرد و گفت: توسعه و راه‌اندازی نسل چهار تلفن همراه از دیگر برنامه‌های شرکت مخابرات استان برای خدمات‌دهی بیشتر و بهتر به مشترکان تلفن همراه است. 

رضایی به ارتقای کیفی سیستم‌های شبکه‌ای و ارتباطی شرکت مخابرات استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 283 سایت مجهز به سیستم 3G و 245 سایت مجهز به سیستم LTE یا نسل چهار‌ونیم در استان وجود دارد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید