• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 27 آذر 1397
کد مطلب : 41366
+
-

اقبال ایرانی‌ها به چای شمال

معاون اقتصادی استاندار گیلان با اعلام خبر افزایش 51 درصدی صادرات چای، از اقبال ایرانی‌ها به چای شمال می‌گوید

گیلان
اقبال ایرانی‌ها به چای شمال

مهسا طالبی /رشت - خبرنگار

اصلاحیه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر دستور لغو ممنوعیت صادرات چای ایرانی موجب شد عزم فعالان چای کشور در زمینه صادرات چای ایرانی بار دیگر جزم شود. دستور قبلی وزارت صنعت، معدن و تجارت موجب شده بود کشورهای چین و ویتنام برای افزایش صادرات چای تلاش کنند. حالا به تازگی خبری خوش از این حوزه رسیده و آن صادرات بیش از ۱۲ هزار تن چای طی 8 ماه منتهی به آذر امسال است‌. 

پویایی صنعت چای
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گیلان در دومین جلسه کمیته تخصصی چای استان با بیان این‌که در این مدت 12 هزار و 600 تن چای به کشورهای دیگر صادر شده است، می‌گوید: شاهد رشد 51 درصدی صادرات چای هستیم.
سید محمد احمدی افزایش میزان سطح زیر کشت چای در سال‌های اخیر را نشان‌دهنده پویایی این صنعت می‌داند و اظهار می‌کند: تغییر ذائقه مردم به سمت نوشیدن چای تولید داخل در حال افزایش است و بنابراین باید میزان تولید با کیفیت این محصول را ارتقا دهیم.
رئیس سازمان چای کشور هم سطح زیر کشت این محصول را حدود 25 هزار هکتار عنوان می‌کند و می‌گوید: 151 کارخانه تولید چای اقدام به خرید تضمینی برگ سبز می‌کنند که از این تعداد 55 کارخانه با برند خود مجوز بسته‌بندی دارند.

صادرات سالانه 14 هزار تن چای
حبیب جهانساز به خرید 112 هزار تن برگ سبز از چایکاران در سال گذشته اشاره می‌کند و می‌افزاید: نیاز کل کشور به چای 105 تا 110 هزار تن است که به طور متوسط در سال، 25 هزار تن چای خشک در داخل تولید می‌شود.
وی درباره تصمیم قبلی وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت صادرات چای می‌گوید: این تصمیم بدون نظرخواهی و مشورت با سازمان چای اتخاذ شده بود که مورد تجدیدنظر قرار گرفت، زیرا امروز چای داخلی دارای بازار مطمئن و جایگاه مناسبی در کشورهای هدف صادراتی است. 
جهانساز با بیان این‌که سالانه بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تن چای داخلی صادر می‌شود، اظهار می‌کند: کسب جایگاه چای داخلی در بازارهای صادراتی از سود حاصل از صادرات مهم‌تر است، بنابراین نباید اجازه داد این بازارها به راحتی از دست بروند.  استان‌های گیلان و مازندران دارای ۲۵ تا ۲۸ هزار هکتار باغ چای هستند و ۹۰ درصد این باغ‌ها در گیلان قرار دارند. بیش از ۵۰ هزار خانوار چایکار در تولید برگ سبز فعالیت دارند و ۱۰۰ هزار خانوار نیز درآمدشان از چایکاری تامین می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید