• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 10 بهمن 1402
کد مطلب : 217165
+
-

مهاجرت 800هزار ایرانی به‌دلیل تغییر اقلیم به شمال

پدیده تغییر اقلیم در ایران منجر به مهاجرت جمعیتی شده و در تازه‌ترین آمار، این رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست است که از مهاجرت 800هزار ایرانی از استان‌های مرکزی و جنوبی کشور به شمال ایران تنها در 2 سال اخیر خبر داده است. داریوش گلعلیزاده دیروز و در حاشیه هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم و در پنل تخصصی تغییر اقلیم و آلودگی هوا که در کتابخانه ملی ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه اغلب استان‌های کشور بعد از یک بارش تند باران دچار سیلاب جدی می‌شوند، اعلام کرد: این امر نشان‌دهنده اثرات جدی تغییر اقلیم است. این در حالی است که ما از ابتدای دهه۹۰ تاکنون بیش از ۳۰۰سیلاب را در سطح کشور داشتیم و بررسی‌ها نشان می‌دهد که عمده آنها به‌دلیل تخریب پوشش گیاهی در بالادست حوضه‌های آبخیز بوده است.
به‌ گزارش سازمان حفاظت محیط ‌زیست، وی افزود: تغییر اقلیم مانند مسائلی همچون آلودگی هوا یک مسئله نیستند بلکه یک چالش جدی برای کشور محسوب می‌شوند که نیازمند توجه جدی به آن در سیاستگذاری‌های کلان کشور هستیم.
رئیس مرکز ملی تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست تصریح کرد: متأسفانه باید گفت که ما در حوزه تغییر اقلیم در حال حرکت به سمت یک فروچاله هستیم و اگر سازگاری نداشته باشیم با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود آسیب جدی متوجه کشور خواهد شد. وی تأکید کرد: در بیش از یک دهه اخیر ۵۰۰گونه جانوری را در جهان به‌دلیل تغییر اقلیم از دست داده‌ایم و نزدیک به ۶۰۰گونه دیگر در معرض انقراض است و ما در کشور نیازمند ذخیره مؤثر و مفید بانک ژنی در کشور هستیم. گلعلیزاده ادامه داد: اکنون ۹۰درصد انرژی کشور از محل سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود و این به‌دلیل ارزان بودن این انرژی است. این مسئله در نهایت منجر به ایجاد آلودگی می‌شود که خود، تشدید اثرات تغییرات اقلیمی را به دنبال دارد.
رئیس مرکز ملی تغییر اقلیم سازمان محیط ‌زیست  با اشاره به اینکه در شرایط اقلیمی متفاوت اعم از خشکسالی و ترسالی، بارش شدید و عدم‌بارش همواره دچار غافلگیری می‌شویم، اظهار کرد: این مسئله نشان از نداشتن برنامه جامع و کلان برای توسعه کشور و مقابله با تغییرات اقلیمی است.
او افزود: در 2سال گذشته نزدیک به ۸۰۰هزار نفر از استان‌های جنوبی و حتی مرکزی به استان‌های شمالی کشور مهاجرت کرده‌اند و این پیامد جدی تغییرات اقلیمی در کشور است که می‌تواند ابعاد امنیتی نیز در آینده داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید