• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
سه شنبه 27 آذر 1397
کد مطلب : 41290
+
-

برگزاری همایش «نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری»

دور‌زدن قانون بد

کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به اظهارات رئیسی: ما کفش‌های سیاسی خود را جلوی مرکز پژوهش‌ درآورده و بدون نگاه جناحی کار پژوهشی می‌کنیم/ محسن اسماعیلی، عضو فقهای شورای نگهبان: معنایی ندارد قانون بگذاریم که استفاده از فلان شبکه ممنوع است اما تا شب نشده خودمان آن‌را نقض کنیم

مجلس
دور‌زدن قانون بد

هفتمین همایش «نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری» دیروز در ساختمان مشروطه با سخنرانی علی لاریجانی، کاظم جلالی و محسن اسماعیلی برگزار شد و هر یک از سخنرانان با بهانه‌ای، مباحث روز را به روند قانونگذاری و نقش پژوهش در قانونگذاری آن گره زدند. رئیس مجلس از باید‌ها و شاید‌های بودجه‌نویسی98 گفت و کاظم جلالی از نقش پژوهش بی‌طرفانه در قانونگذاری و درنهایت عضو حقوقدان شورای نگهبان از باید و شاید حراست و احترام به قوانین وضع‌شده و حضور مسئولان در شبکه ممنوعه مجازی سخن به میان کشید.

جلالی: علیه کسی جزوه چاپ نکرده‌ایم

کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس استفاده از ظرفیت‌های اطلاعات پژوهشی به‌خصوص در مجلس شورای اسلامی را ضروری دانست و ادامه داد: ما کفش‌های سیاسی خود را جلوی مرکز پژوهش‌‌ها درآورده و بدون نگاه جناحی و سیاسی کار پژوهشی می‌کنیم. ما خدمتگزار همه نمایندگان و ارکان کشور هستیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اخیرا کسی در مناظره در دانشگاه گفته زمانی که کاندیدای ریاست‌جمهوری بوده هر روز در مرکز پژوهش‌ها علیه او جزوه چاپ می‌شده‌ که این سخن ناصوابی است. اگر ما این کار را کردیم با تاریخ انتشار و موضوع رسانه‌ای کنید، قطعا اگر اشتباهی صورت گرفته باشد، عذرخواهی می‌کنیم البته که اینطور نبوده است. اشاره جلالی به سخنان سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس و رقیب انتخاباتی حسن روحانی است که در دانشگاه شهید بهشتی گفته بود: «‌رقبای ما پس از پیروزی، دو سه روز بعد از انتخابات همان حرف‌های ما را اجرایی کردند، درحالی‌که زمان انتخابات مرکز پژوهش‌های مجلس چند جزوه علیه برنامه من پخش کرد.»

وی افزود: زمان انتخابات ریاست‌جمهوری خودم نامه‌ای به بزرگواران در بحث یارانه نوشتم، همان زمان گزارشی به‌عنوان پول‌پاشی منتشر شد که مدت‌ها قبل تهیه شده بود. بنده در آخرین لحظات آن گزارش را مطالعه کردم. این بدان معناست که من و آقای لاریجانی در جریان نبودیم، لذا چنین حرف‌هایی با توجه به کارنامه مرکز پژوهش‌ها درست نیست. ما تمامی تلاش‌مان بر آن است که از مرکز پژوهش‌ها استفاده جناحی و سیاسی نشود و در خدمت حاکمیت باشد.

خاطره علی لاریجانی از آیت‌الله صافی گلپایگانی

 در آغاز این نشست علی لاریجانی، رئیس مجلس به‌عنوان سخنران اصلی این مراسم، گفت: در شرایط فعلی که پیچیدگی در برخی مسائل اقتصادی ایجاد شده است، باید به‌دنبال انجام کارهای مشترک تحقیقاتی رفت. از طرف دیگر باید تمرکز را روی حل مسائل مزمن همچون وضعیت بانک‌ها و نقدینگی و برخی موضوعاتی که به‌وجود می‌آید، گذاشت. نمونه آن تحریم‌هاست که با بروز آن مشکلاتی برای خودروسازان به‌وجود آمده است.

لاریجانی با اشاره به بودجه سال۱۳۹۸ اظهار کرد: باید بودجه در شرایط تحریمی متفاوت از شرایط عادی باشد. در شرایط تحریمی، امور ضروری و امور مستحب داریم که طبیعتا امور ضروری دارای اولویت است. خاطرم هست آیت‌الله صافی گلپایگانی زمانی فرمود استفاده از بیت‌المال فقط برای شرایط ضروری است که البته این در کشور رعایت نشد که اگر می‌شد، امروز در شرایط تحریمی مشکل نداشتیم و آنقدر مشکل برای بخش اجرایی به‌وجود نمی‌آمد.

وی به‌نظرات مقام معظم رهبری درباره بودجه سال آینده اشاره و خاطرنشان کرد: طبق تأکیدات ایشان بودجه در شرایط تحریمی باید ملاحظاتی داشته باشد. به‌طور مثال، ما خیلی ردیف‌های بودجه داریم که ممکن است بگوییم خوب هستند اما ضروری نیست و باید آنها را در مرحله‌ بعدی یعنی درصورت داشتن منابع گذاشت. اولویت باید رفع نیازهای اساسی، پرداخت حقوق و مزایا و ایجاد اشتغال باشد.

 به گزارش ایسنا، رئیس مجلس ادامه داد: نکته دیگری که رهبری تأکید داشتند، این است که باید برنامه کلی برای اصلاح ساختار بودجه کشور تدوین شود؛ یعنی بودجه مبتنی بر کاهش هزینه‌ها در چارچوب سیاست‌های کلی، قانون برنامه، اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به نفت باشد. موضوعی که در سال‌های اخیر به آن تأکید شد که اگر از اول مورد پیگیری قرار می‌گرفت، امروز راحت‌تر بودیم. لاریجانی توضیح داد: باید با کاهش هزینه‌ها در چارچوب سیاست‌های کلی قانون برنامه، اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به نفت حرکت کرد.

اسماعیلی: فعالیت در یک شبکه ممنوع معنا ندارد



محسن اسماعیلی، عضو حقوقدان شورای نگهبان که از حامیان شفاف‌سازی‌ مذاکرات شورای نگهبان هم هست، این‌بار امر اجرای قانون را به یکی از چالش‌های این روزهای کشور گره زد. او با اشاره به ممنوعیت استفاده از برخی شبکه‌های مجازی و با تأکید بر لزوم مقدس‌‌شمردن قانون، گفت: «معنایی ندارد که وقتی استفاده از فلان شبکه ممنوع است، در آن فعالیت کنیم. آن زمان چطور از مردم انتظار دارید که به مصوبات و قوانین عمل کنند، اما تا شب‌نشده خودمان آن را نقض می‌کنیم. »کنایه محسن اسماعیلی به برخی مسئولان سیاسی در شبکه توییتر است که حتی همکار او در شورای نگهبان یعنی عباسعلی کدخدایی هم عضو آن است. کدخدایی تنها مسئول حوزه قانونگذاری نیست که در شبکه توییتر صفحه مخصوص به‌خود دارد؛ بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی- هم از اصولگرا و اصلاح‌طلب- هم در این شبکه فعال هستند. در دستگاه اجرایی نیز همین هفته گذشته بیژن نامدار زنگنه جدیدترین عضو دولت بود که به توییتر پیوست.

پیش از او محمدجواد ظریف از این عرصه برای پیشبرد بخشی از دیپلماسی استفاده می‌کند. او از دریچه توییتر به برخی ادعاهایی که بعضا مقامات عربی و غربی درباره ایران طرح می‌کنند، پاسخ می‌دهد. محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات بیشترین تعامل دوسویه را با مردم در توییتر دارد. وزیران دیگر دولت ازجمله وزیر ارشاد، آموزش و پرورش و علوم هم دستی در توییت‌زدن دارند. اما همه کنایه‌های محسن اسماعیلی، عضو حقوقدان شورای نگهبان به مجلس و قوه اجرایی برنمی‌گردد. جمعی از روحانیون و مسئولان نهادهای دیگر هم در این میدان ‌دستی بر آتش دارند، ازجمله سیداحمد خاتمی یکی از همین روحانیون است، یا حجت‌الاسلام محسن قرائتی در این شبکه مجازی صفحه دارد. اسماعیلی در ادامه سخنرانی‌اش افزود: اگر قانون خوب است، باید قابلیت اجرا در جامعه را هم داشته باشد. مهم کارآمدی قانون است کما اینکه نظارت بر اجرای قانون و پایبندی بر آن نیز جزو فرایند قانونگذاری به شمار می‌آید.

اگر قانون تصویب شود و در رده مسئولان کشور حرمت نداشته باشد و زیرپا گذاشته شود، کیان مجلس و روح قانونگذاری لطمه می‌خورد. وی خاطرنشان کرد: امروز میزان اظهارنظر کسانی که دست‌شان در عمرشان به کیبورد نخورده، درباره فضای مجازی کشور از همه اظهارنظرهای مدیرعامل مایکروسافت بیشتر است. این حساسیت‌ها خوب است ولی وقتی جواب می‌دهد که آینده‌پژوهی کرده باشیم. این عضو حقوقدان شورای نگهبان توضیح داد: گاهی قانون خوب نوشته می‌شود، اما با واقعیات اجتماعی سازگار نیست، لذا مجبور می‌شویم که قانون را منسوخ کرده و یا به آن توجه نکنیم یا اینکه اجرایی شده که آن هم خسارت‌بار است، لذا باید قبل و بعد از قانونگذاری را دید.

این خبر را به اشتراک بگذارید