• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 26 آذر 1397
کد مطلب : 41230
+
-

برنامه ٣٥ هزار میلیارد تومانی پیش روی شهردار

شهردار جدید: مشهد مانند بسیاری از کلان‌شهرها درگیر تضادهایی است که به گفت‌و‌گوی بین نسلی، بین نهادها و بین سازمانی نیاز دارد

شهری
برنامه ٣٥ هزار میلیارد تومانی پیش روی شهردار

بهناز رحیمیان
خراسان رضوی ـ خبرنگار

مراسم تکریم و معارفه شهردار مشهد با حضور مقامات کشوری و استانی و جمع کثیری از اقشار مختلف مردم در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. 


بازگشت مشهد به جایگاه علمی 

معاون عمرانی و توسعه شهری وزارت کشور در این مراسم اظهار کرد: مشهد مقدس ظرفیت‌های منحصربه‌فردی دارد که اگر مدیریت شهری برای آن سرمایه‌گذاری کند، قطعا این شهر در مسیر تاریخی خود قرار می‌گیرد.  «مهدی جمالی‌نژاد» افزود: کمتر شهری به عنوان یک الگوی جامع شهر زیارتی در جهان اسلام به ‌ویژه در عالم تشیع داریم و آنچه مشخصه انحصاری یک شهر زیارتی است باید در مشهد متبلور شود.  وی با تاکید بر این‌که مشهد و خراسان بزرگ قطب جهان اسلام به شمار می‌روند، گفت: مشهد باید جایگاه تاریخی و نفوذ و حضور پررنگ خود را در علم، سیاست و اقتصاد در جهان اسلام و منطقه حفظ کند.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بر نگاه جدید، راهبرد جدید و گفتمان جدید در مدیریت شهری تاکید کرد و گفت: به فرموده مقام معظم رهبری امروز وظیفه اسلام فقط برگزاری جشن به مناسبت میلاد و بعثت پیامبر نیست. امروز دنیای اسلام وظیفه خطیرتری دارد و آن دمیدن روح به این دنیا است تا فضای جدیدی پدید آید. وی با بیان اینکه مشهد باید پایه‌گذار تمدن نوین اسلامی باشد، گفت: تحقق این امر نیاز به باز اندیشی، باز خوانی و باز آفرینی دارد که الزاما زیر وروکردن نیروی انسانی نیست و تغییر نگاه را می‌طلبد که البته این تغییر نگاه در مشهد آغاز شده است. جمالی‌نژاد در ادامه افزود: ما اکنون در شهرها به مدیران، مهندسان و دکترانی داریم که نگاه آنان به توسعه و پیشرفت فقط سازه‌ای و سخت افزاری نباشد و یک نگاه جامع‌نگر باشد.

وی با اشاره به اینکه شهر سالم در شهر اسلامی تبلور می‌یابد، گفت: شهر اسلامی متصف به صفات فعل الهی و نیز صفات انسانی است که همه این صفات در مشهد مقدس فراهم است.  معاون عمرانی و توسعه شهری وزیر کشور اظهار کرد: امیدواریم در تحقق این شهر اسلامی وارد کننده علم نباشیم که هیچ وارداتی بدتر از دانش نیست و از دانش بومی خود استفاده کنیم. وی با تاکید بر اینکه شهرداران نباید تک بعدی عمل کنند، گفت: شهردار جدید مشهد با توجه به ظرفیت‌های این شهر و  بر اساس الویت‌های شهری برنامه‌ریزی کند. جمالی‌نژاد ساده زیستی، صداقت، شفافیت و پاسخگویی مدیران شهری و استانی را از الزامات مدیریتی دانست و گفت: ما در دهه 60 با وجود کمبودهای اساسی، اعتماد مردم را داشتیم اما امروز شاهدیم با وجود تمام امکانات از اعتماد مردم کاسته شده است که این نگران کننده است.

این  قام مسئول ادامه داد: این شهر با وجود بارگاه مطهر رضوی پیوسته به عنوان قطب علمی زمانه خود محسوب می‌شد و امیدواریم برگزاری نشست‌هایی با حضور علمای تراز اول اسلام، مشهد را به جایگاه اولیه خود برگرداند.  معاون عمرانی و توسعه شهری وزارت کشور افزود: شهرداری‌ها به عنوان نزدیک‌ترین دستگاه به مردم باید مشکلات مردم را درک کنند و در مشهد به عنوان ام‌القری تشیع این امر قابل تحقق است. 


جلب اعتماد مردم

شهردار جدید مشهد با تشکر از حسن اعتماد شورای اسلامی شهر مشهد و وزارت کشور برای انتخاب وی اظهار کرد: امیدوارم با عملکرد خود قدردان این انتخاب باشم.  «محمدرضا کلایی» با تاکید بر این‌که مشهد برای کار کردن ظرفیت لازم را دارد، افزود: مشهد مانند بسیاری از کلان‌شهرها درگیر تضادها و شکاف‌هایی است که به نظر من به گفت‌و‌گو بین‌نسلی، بین نهادها، بین جریانی و بین سازمانی نیاز دارد که پر‌بازده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش برای مواجهه با تضادها و شکاف‌هاست.

وی با اشاره به این‌که قدم نخست برای این گفت‌و‌گو برعهده شهرداری و مدیریت شهری است، گفت: ما برای جلب اعتماد مردم باید با کار و عمل در کنار یکدیگر شکاف‌ها و زخم‌های شهر را التیام و بهبود بخشیم و مشهد را به جایگاه رفیعی برسانیم که برای آن در نظر گرفتیم.  این مقام مسئول در پایان سخنان خود اظهار کرد: امیدواریم صاحب این شهر که هرچه داریم و نداریم از اوست، ما را مشمول دعا و عنایت خویش گرداند، دل‌های ما را به یکدیگر مهربان کند و قوتی به ما عنایت فرماید که بی وقفه و با تمام توان، خدماتی را مشهد مقدس شایسته آن است، به مجاوران وزائران این شهر ارائه دهیم.


حال شهر بهتر شود

شهردار سابق مشهد در سخنانی با آرزوی موفقیت برای شهردار جدید گفت: شورای اسلامی شهر مشهد انتخاب خوبی داشته است، زیرا او از بدنه شهرداری است و امیدواریم بتواند در زمان مسئولیت خود به عنوان شهردار حال شهر را بهتر کند.  قاسم تقی‌زاده خامسی اظهار کرد: شهادت می‌دهم که در دوران مسئولیت من به عنوان شهردار مشهد مسئولان استانی هیچگاه به درخواست‌های شهرداری پاسخ منفی ندادند و من نیز در این مدت تلاش کردم به درخواست مسئولان استانی پاسخ مثبت دهم. امیدوارم این سنت حسنه با شهردار جدید نیز تداوم یابد تا شهروندان از آن بهره‌مند شوند و حال مردم هم بهتر شود. 


حرکت بر مدار برنامه 97 تا 1400

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با تشکر از شهردار سابق برای زحمات شبانه‌روزی و اقدامات ماندگار در مشهد گفت: معیارها برای انتخاب شهردار در شورای اسلامی شهر مشهد مانند گذشته بومی بودن، تحصیلات مرتبط، تخصص و تجربه لازم بود که الزام بر جوانگرایی در مدیریت جدید شهری نیز لحاظ شد. 

«محمدرضا حیدری» به انتظارات شورای اسلامی شهر از مدیریت جدید شهری اشاره کرد و افزود: حرکت مدیریت شهری باید بر مدار برنامه عملیاتی 1397 تا 1400 شهرداری مشهد باشد که هفته قبل در شورای اسلامی شهر مصوب شد و اساسی‌ترین و مهم‌ترین کار این برنامه عملیاتی 35 هزار میلیارد تومانی، تحقق منابع آن است. 

این مقام مسئول شفافیت، فسادزدایی، انضباط مالی و پاسخگویی در برابر شورا و افکار عمومی را از دیگر مطالبات شورای اسلامی شهر از مدیریت جدید شهری دانست و بیان کرد: همچنین توسعه متوازن و عدالت‌محور و کاهش فاصله شمال و جنوب براساس شاخص‌ها و نرخ‌های خدماتی و زیرساخت‌ها و نیز تداوم سیاست تعامل و هم‌افزایی که در گذشته هم وجود داشت در مدیریت جدید شهری باید تداوم یابد. 

وی ادامه داد: مشهد نیازمند همگرایی و هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی تاثیرگذار در جریان‌های مختلف فکری، اجتماعی و سیاسی در کنار یکدیگر است و این رویکرد با توجه به تجربه در دوره 13 ماهه قبل نتیجه‌بخش بوده است. 
رییس شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: مدیریت مطلوب شهری جز با مشارکت آحاد مردم در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری تحقق نمی‌یابد و مدیریت شهری همچون دوره قبل باید از همه ظرفیت‌های ملی برای مشهد مقدس به عنوان کانون محوری همه علاقمندان به اهل بیت، استفاده کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید