• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 26 آذر 1397
کد مطلب : 41246
+
-

سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در گرگان

کارخانه فراوری محصولات غذایی شهر سرخنکلاته با اعتبار 100 میلیارد تومان کلنگ‌زنی می‌شود

اقتصادی
سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در گرگان

 ستاره حجتی |   گرگان-خبرنگار : 


سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه از مهم‌ترین مقوله‌های توسعه هر منطقه به شمار می‌آید.  در این رابطه گلستان هم از مهم‌ترین استان‌های شمالی برای سرمایه‌گذاری و ظرفیت تبدیل به یکی از کانون‌های اقتصادی شمال کشور را دارد. تاکنون جلسات متعددی برای جذب سرمایه‌ در گرگان برگزار شده است تا زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری بررسی و نقاط قوت استان و گرگان به سرمایه‌گذاران معرفی شود.


برنامه‌‌ریزی برای جذب سرمایه

بر همین اساس فرماندار گرگان مدعی است که موضوع جذب سرمایه‌گذار را در صدر برنامه‌های خود قرار داده است. «ابوالقاسم صفوی» می‌گوید: استاندار گلستان بر لزوم جذب سرمایه به‌ویژه در گرگان تاکید کرده است و با وجود جلسه‌های موفق ما در جذب سرمایه‌گذار به نفع طرح‌های اشتغال‌زایی، وی هنوز از این روند راضی نیست. 

صفوی بیان می‌کند: با اتکا به حمایت استان و تاکید بر ضرورت توسعه متوازن گرگان در بخش‌های گوناگون، فرمانداری این شهرستان تمرکز ویژه‌ای روی سرمایه‌گذاران دارد، به ویژه این‌که در ادوار گذشته سرمایه‌گذارانی داشتیم که با وجود تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش‌های گوناگون شهری و روستایی گرگان، به دلایل متعدد موفق به انجام آن نشدند. 

نماینده عالی دولت در گرگان با بیان این‌که شناسایی توان سرمایه‌گذارانی که امکان سرمایه‌گذاری آنها در گرگان وجود داشت، گام نخست در حرکت به سمت جذب سرمایه‌ بود، ادامه می‌دهد: برخلاف تصور برخی که گلستان توان بومی اندکی دارد، بررسی‌ها نشان داد که در استان، توان بومی بالایی وجود دارد. متاسفانه این ظرفیت به سرمایه‌گذاران معرفی نشده‌ یا به هر دلیلی سدی جلوی راهشان بوده است. 
بر همین اساس فرمانداری گرگان در نخستین گام تلاش کرد تا توان بومی ساکن و غیرساکن استان را شناسایی کند. 


رونمایی از بزرگ‌ترین طرح گردشگری

فرماندار می‌گوید: به زودی فرمانداری از طرحی رونمایی خواهد کرد که عنوان بزرگ‌ترین طرح گردشگری شمال کشور را دارد.
 این طرح که از حمایت تام استاندار برخوردار است با سرمایه‌ای نزدیک به 400 میلیارد تومان رونمایی می‌شود و به زودی جزییات آن را منتشر می‌کنیم. امیدواریم بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را در شمال گرگان و در بخش آسیب‌پذیر جامعه به بهره‌برداری برسانیم. 

صفوی بیان می‌کند: برای شهر سرخنکلاته به زودی کارخانه‌ای در حوزه فراوری محصولات غذایی و با اعتبار 100 میلیارد تومان کلنگ‌زنی می‌شود. آنچه در اینجا اعلام می‌کنم حاصل نشست‌های منتج به نتیجه ماست. همچنین قصد داریم یک طرح گردشگری در آب گرم زیارت راه‌اندازی کنیم. خوشبختانه با اداره کل منابع طبیعی و همچنین با اداره کل اوقاف و امور خیریه نیز به تفاهم رسیده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: شورای روستا، دهیار و اهالی متقاعد شده‌اند تا این منطقه در اختیار یک سرمایه‌گذار بزرگ قرار بگیرد. سرمایه‌گذار برای اجرای این طرح،  زمینی 10 هزار متر‌مربعی انتخاب کرده است و طرح در پروسه انجام امور اداری و قانونی قرار دارد. 

این مسئول می‌افزاید: متاسفانه به دلیل فروش زمین‌ها توسط اهالی روستای زیارت به دیگران، تعدادی از آنها روستا را ترک کرده بودند. امیدواریم که با اجرای این طرح سرمایه‌گذاری و تولید دوباره ثروت در منطقه به نفع اهالی روستا، بتوانیم دوباره آنها را به محل زندگی اجدادیشان برگردانیم. نباید فراموش کرد که تولید ثروت و توسعه اقتصادی، توسعه فرهنگی و اقتصادی را هم به همراه دارد. 


احداث مراکز تبدیلی وابسته به دام

فرماندار درباره احداث مراکز تبدیلی وابسته به دام در استان که پیشتر خبرش از سوی فرمانداری منتشر شده بود، توضیح می‌دهد: این طرح با هدف ایجاد زنجیره تولید و ارزش، در استان در نظر گرفته شد و سرمایه‌گذار اکنون تصمیم به احداث دامداری 10 هزار رأسی دام مولد، کشتارگاه، احیای کارخانه چرم آق‌قلا که سال‌هاست تعطیل شده و همچنین احداث کارخانه تولید نخ بخیه و مشابه دارد.

 سرمایه‌گذار این طرح بومی و برای همه گلستان نام‌آشناست و بدون شک راه‌اندازی این مجموعه هم به افزایش گردش مالی استان و هم به تولید ثروت و افزایش اشتغال کمک می‌کند. 
وی با اشاره به این‌که برخی مکان‌ها وجود دارند که با فرهنگ و تاریخ و زندگی مردم در این شهرستان و در گرگان آمیخته شده‌اند، می‌گوید: نگاه ما در توسعه این است که نباید توسعه اقتصادی یا حتی شهری به قیمت از بین رفتن هویت و فرهنگ تمام شود. همچنین در نظر گرفتن سلیقه و سبک و سیاق زندگی شهروندان در گرگان نیز یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید مد نظر قرار بگیرد.

صفوی ادامه می‌دهد: گاه ممکن است که ایده‌هایی اجرایی شود که با وجود کم‌نظیر بودن، اما متناسب با سیاق زندگی یا ذائقه شغلی یا تفریحی یا زیستی مردم یک منطقه نباشد. به عنوان مثال در حوزه تفریح و سرگرمی مطالعات ما نشان داد که گرگان در ورزش‌هایی مانند آفرود، شترسواری و پاتیناژ که هم تفریحی است و هم گردشگری با استقبال مطلوبی مواجه است. در حال حاضر تفاهم‌نامه مرکز پاتیناژ با سرمایه‌گذار به امضا رسیده است و برای راه‌اندازی آفرود و شترسواری هم در حال مذاکره هستیم. 


توسعه فضای سبز گرگان

فرماندار با بیان این‌که ترافیک گرگان به ویژه در مرکز شهر یکی از مهم‌ترین مشکلات است، می‌گوید: فرمانداری اجازه نخواهد داد که مشکلات شهری که پیشتر ایجاد شده بود، دوباره تکرار شود. توسعه فضای سبز گرگان یکی از مهم‌ترین محورهایی است که به مدیران شهری گرگان نیز تاکید شده است. برای حفظ امنیت جانی شهروندان گرگان و مسافران هم تصمیم بر کندرو کردن محور ناهارخوران است و برای انجام آن، نه تنها مشاور انتخاب شده بلکه یک میلیارد تومان اعتبار نیز دیده شده است. 

وی درباره طرح تله‌کابین که یکی از مهم‌ترین طرح‌ها و البته چالش‌برانگیزترین طرح‌های گردشگری گرگان تاکید می‌کند که با احداث ایستگاه آن در ناهارخوران مخالف است. صفوی اظهار می‌کند: تا آنجا که بتوانم از احداث این ایستگاه در ناهارخوران جلوگیری می‌کنم و تلاش می‌کنم تا این ایستگاه در ارتفاعات هزارپیچ یا سوگله بنا شود. این تصمیم هم به دلیل امکان توزیع ثروت در محدوده افسران، انجیراب و غرب گرگان که متمرکز بر حاشیه‌نشینی است، انجام می‌شود. 


پیگیری برنامه‌ها در فرمانداری

فرماندار گرگان می‌گوید: متاسفانه به بودجه گرگان دیر رسیدیم و اگر کمی زمان داشتیم سهم گرگان را از اعتبارات افزایش می‌دادیم. با این حال تا جای ممکن سعی کرده ایم همه اعتبارات هدفمند هزینه شود.
«ابوالقاسم صفوی» اظهار می‌کند: یکی دیگر از مواردی که باید مدنظر قرار می‌گرفت، هم‌جهت کردن دستگاه‌ها برای یک هدف مشترک به جای برنامه‌های جدا، منفرد و غیر همسو است. برخی برنامه‌های دیگر در فرمانداری در حال پیگیری هستند که چون هنوز به مرحله مطلوب ما نرسیده‌اند، از اعلام آنها خودداری می‌کنیم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید