• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 26 آذر 1397
کد مطلب : 41228
+
-

کوچ اجاره‌نشین‌ها به البرز

همشهری دلایل افزایش مهاجرت به البرز را در گفت‌و‌گو با مردم، مسئولان و کارشناسان بررسی می‌کند

مسکن
کوچ اجاره‌نشین‌ها به البرز

زهرا اشرف‌زاده|‌  البرز-خبرنگار:

نوسانات ارزی، رشد قیمت‌ مسکن و اجاره‌بها، پایین ‌بودن کیفیت زندگی، آلودگی‌ هوا و ترافیک از دلایل مهاجرت تهرانی‌ها و دیگر کلانشهرها به البرز است. بسیاری از افراد برای این‌که در نزدیکی پایتخت خانه‌ای داشته باشند البرز را انتخاب می‌کنند. مقصد بسیاری از افرادی که به البرز می‌آیند مناطقی است که قیمت‌های مناسب‌تری دارند. به گفته کارشناسان، هشتگرد و محمدشهر به عنوان مقصد اجاره‌نشین‌ها معرفی می‌شوند. برخی هم که به دنبال جایی خوش آب‌وهوا هستند روستاهای ساوجبلاغ و طالقان را انتخاب می‌کنند. در این بین گویا محمدشهر کرج با توجه به وجود سرانه‌های ‌خدماتی مناسب، از اقبال بیشتری برخوردار شده است.


محمدشهر، مقصد مهاجران

به سراغ یکی از مشاوران املاک در محمدشهر می‌رویم تا ببینیم آیا در ماه‌های اخیر از شهرهای دیگر به‌ویژه تهران مشتری داشته است یا نه. این مشاور املاک می‌گوید: با توجه به افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی و قیمت مسکن به‌ویژه قیمت اجاره، شهروندان تهرانی ترجیح می‌دهند شهرهای اطراف تهران را برای زندگی انتخاب کنند؛ از همین رو خرید خانه از سوی افرادی که از تهران آمده‌اند، بیشتر شده است.

«کمال مینایی» اضافه می‌کند: البته قیمت مسکن و اجاره در نقاط مختلف استان ازجمله محمدشهر هم بالا رفته اما چون قیمت‌ها نسبت به تهران پایین‌تر است، شهروندان تهران به استان ما نقل مکان می‌کنند.


گرانی مسکن، عامل کوچ به البرز

زوج جوانی که مشتری این مشاور املاک هستند با شنیدن صحبت‌های ما می‌گویند: ما ساکن وردآورد هستیم و یک سال است قصد خرید خانه در همان منطقه را داشتیم اما یکباره قیمت خانه در آن منطقه چند برابر شد، به طوری که صاحبخانه آپارتمان محل سکونت ما را که اولویت خرید ما بود متری 4 میلیون تومان برای فروش گذاشت.

«مسعود زاهدی» ادامه می‌دهد: برای این‌که همین پولی که داشتیم از دستمان نرود به اصرار همسرم که یکی از دوستانش ساکن محمدشهر بود در اینجا آپارتمانی 80 متری خریدیم. وی اضافه می‌کند: البته قصد سکونت در اینجا را نداریم و فعلا در همان منطقه وردآورد هستیم، اما بالاخره خیالمان راحت شد که سرپناهی داریم.


مهاجرت معکوس از پایتخت

یکی از افرادی که از غرب تهران برای اجاره مسکن به کرج آمده است، می‌گوید: در شرایط کنونی قیمت اجاره‌بها در تهران افزایش چشمگیر داشته است و امروز اجاره‌نشینانی مانند ما برای اجاره یک خانه کوچک دچار مشکلات مالی بسیاری هستند. متاسفانه صاحب‌خانه‌ها با افزایش قیمت ملک، نرخ اجاره‌بها را هم بالا می‌برند و توجهی به قدرت مالی مستاجرها ندارند.

«رامین محمدیان» می‌افزاید: با گرانی مسکن در تهران من و همسرم ترجیح دادیم با پولی که داریم یک خانه در شهر جدید هشتگرد بخریم چون شنیده بودیم آنجا پیشرفت خوبی دارد و قرار است تا آخر سال مترو راه‌اندازی شود. با بقیه پولمان نیز خانه‌‌ای 70 متری در کرج اجاره کردیم.


البرز، مقصدی برای خریداران مسکن

 یک مشاور املاک در شهرک نگارستان فردیس درباره وضعیت خرید خانه در این منطقه می‌گوید: خانه‌های نگارستان تا قبل از عید متری یک میلیون و 200 تومان معامله می‌شد. آن موقع وضعیت خرید و فروش راکد بود، از اردیبهشت هم که قیمت‌ها بالا رفت و به متری یک میلیون و 800 رسید،  بازار کمی رونق گرفت، اما یکی 2 دو ماه است که قیمت‌ها به بالای 2 میلیون تومان رسیده است.

«کریم صالحی» اضافه می‌کند: اکنون بیشتر مشتری‌ها از تهران هستند. کسانی که خانه‌هایشان را به امید خرید خانه بهتر فروخته‌اند گرفتار گرانی شده‌اند و مجبورند در اینجا خانه بخرند و کسانی که پولی دستشان است آن را تبدیل به سرمایه می‌کنند. وی اضافه می‌کند: البته اکثر آنها در تهران مشغول کارند و اینجا را اجاره می‌دهند.

صالحی با بیان این‌که از استان‌های دیگر نیز برای خرید خانه به این منطقه می‌آیند، ادامه می‌دهد: یکی دو سال است که از شهرهای جنوبی ایران به علت وضعیت آب‌وهوای بد، افراد زیادی در اینجا خانه خریده و نصف سال را همین جا سکونت دارند. از آذربایجان شرقی و اردبیل هم افراد زیادی در این منطقه خانه خریده‌اند.این مشاور املاک می‌گوید: شاید بتوان گفت این روزها اکثر مشتری‌های ما از شهرهای دیگر هستند.


نقش آب‌وهوای مطلوب

یک مشاور املاک در مهرشهر درباره این‌که آیا این روزها غیر از شهروندان استان مشتری داشته است، می‌گوید: بله. افراد زیادی دنبال خرید خانه در منطقه خوش‌آب‌وهوای کرج هستند.

«علیرضا زبردست» می‌افزاید: به عنوان مثال شخصی که چند روز بود به دنبال خانه‌‌ای مناسب می‌گشت یک آپارتمان 185 متری به قیمت متری 7میلیون و500 هزار تومان معامله کرد؛ البته در مهرشهر بیشتر افراد مرفه خانه می‌خرند.


افزایش مهاجرت‌های اقلیمی به البرز

رئیس اتحادیه املاک مرکز البرز با اشاره به افزایش مهاجرت مستاجران و خریداران خانه به استان می‌گوید: می‌توان گفت 20 درصد کسانی که در کرج خانه اجاره کرده‌ یا می‌کنند مهاجرانی از تهران و استان‌های دیگر هستند.
«محمد قمی» می‌افزاید: این افراد به علت افزایش هزینه اجاره مسکن در تهران، ترجیح می‌دهند در کرج سکونت کنند. علاوه بر این، افراد زیادی نیز از استان‌های جنوبی کشور به دلیل مسائل زیست‌محیطی از جمله آلودگی هوا به کرج
 آمده‌اند.

وی درباره مقصد مهاجران می‌گوید: اکثر تهرانی‌ها برای مهاجرت گرمدره را به عنوان مقصد انتخاب می‌کنند اما وضعیت برای شهروندان شهرهای دیگر که به کرج می‌آیند متفاوت است. برای مثال افرادی که از شهرهای جنوبی می‌آیند مناطقی چون شاهین‌ویلا، عظیمیه، گوهردشت و باغستان را برای اجاره و خرید انتخاب می‌کنند و ساکنمی‌شوند.


بازار مسکن در رکود

رئیس اتحادیه املاک مرکز البرز با اشاره به آخرین وضعیت مسکن می‌گوید: در چند ماه اخیر به علت رکودی که در این بخش وجود دارد، قیمت مسکن 40 درصد و اجاره و رهن حدود 35 درصد افزایش داشته است. با این وضعیت می‌توان گفت خرید و فروش مسکن راکد است و این روزها معاملات مسکن بیشتر به صورت معاوضه است. دلیل این رکود هم قیمت بالای مسکن است و ما انتظار کاهش قیمت را داریم.

«محمد قمی» اضافه می‌کند: در این مدت قدرت خرید و اجاره هم پایین آمده و برخی مجبور شده‌اند به مناطق پایین‌تر از محله خود یا مناطق حاشیه‌ای بروند.
رئیس اتحادیه املاک مرکز البرز با اشاره به گران‌ترین و ارزان‌ترین نقاط شهر کرج می‌گوید: پایین‌ترین مبلغ معامله‌شده برای یک واحد آپارتمانی در کرج به قیمت ۵۰ میلیون تومان و مربوط به حیدرآباد، حسن‌آباد و ترک‌آباد است و گران‌ترین معامله‌ها مربوط به آپارتمان‌های جهانشهر و مهرشهر بوده که بالای یک میلیارد تومان قیمت دارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید