• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 26 آذر 1397
کد مطلب : 41206
+
-

جنجال علیه سفیر در سالمرگ داعش

انتشار یک ویدئوی 25ثانیه‌ای از مراسم گرامیداشت سالروز شکست داعش و ترک جلسه از سوی سفیر ایران جنجال به‌پا کرده؛ برخی تندروهای عراقی خواستار اخراج سفیر ایران شده‌اند، این در حالی است که روز گذشته بغداد میزبان نشست همکاری اطلاعاتی و امنیتی با حضور نمایندگان ایران بود.
برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی ویدئویی منتشر کردند که نشان می‌دهد در مراسم مذکور ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد زمانی که یکی از شعرا از حضار می‌خواهد که به احترام شهدا یک‌دقیقه قیام کنند مراسم را ترک می‌کند.
مثال الالوسی، رئیس حزب امت عراق در واکنش به این شبهه ادعای بی‌احترامی به شهدا را مطرح کرده و از رئیس‌جمهور عراق، رئیس پارلمان و نخست‌وزیر این کشور خواسته که موضع قاطعی علیه سفیر ایران اتخاذ کنند. 
وی مدعی شد که سفیر ایران باید از عراق اخراج شود و دولت ایران در موضعی رسمی از عراق عذرخواهی کند.
الالوسی از چهره‌های مورد علاقه گروهک تروریستی منافقین و از معدود سیاستمداران حامی رژیم صهیونیستی در عراق به‌شمار می‌رود که حتی در سال2004 به سرزمین‌های اشغالی سفر رسمی انجام داده است.
در واکنش به این جو‌سازی‌‌ها سفارت ایران در بغداد ضمن رد هرگونه بی‌احترامی سفیر ایران به شهدای عراقی توضیح داد که سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق از همان ابتدا در مراسم سالگرد شکست داعش حضور یافت و تمام فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که به‌منظور تکریم شهدا برگزار شد را انجام داد، سپس فاتحه‌ای برای شهدا خواند و زمانی که همه ایستادند مراسم را ترک کرد؛ بدون اینکه بداند این قیام یک لحظه سکوت به احترام شهدا بود و نه پایان مراسم.
به گزارش ایسنا، ذوالفقار امیرشاهی، مشاور رسانه‌ای سفارت ایران در بغداد با اشاره به اینکه ایران شهدای زیادی در راه جنگ با تروریسم تقدیم کرده است، تأکید کرد: شهدا مورد احترام جمهوری اسلامی ایران و هیأت‌های دیپلماتیک آن و به‌خصوص ایرج مسجدی هستند زیرا او تمام عمر خود را فدای جنگ با تروریسم، تکریم شهدای محور مقاومت و مجاهدان نیروهای مسلح عراق کرد.
ایرج مسجدی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح ایران در دوران جنگ با رژیم بعث عراق و از معاونین سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه بوده که 2سال قبل به‌عنوان سفیر ایران در بغداد منصوب شد و حضور او در عراق نقش مهمی در همکاری مستشاری ایران با عراق در مبارزه با داعش و شکست این گروه تروریستی داشت.
همکاری‌های ایران در مقابله با داعش باعث شده مقامات عراقی بارها از نقش مثبت تهران به نیکی یاد کنند. 
2روز قبل برهم صالح رئیس‌جمهور عراق در نخستین سالگرد شکست داعش در عراق تأکید کرد: ما از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در جنگ علیه داعش به‌عنوان یک همسایه، دوست و هم‌پیمان تقدیر می‌کنیم. همچنین ارتشبد حامد المالکی، فرمانده نیروی هوایی ارتش عراق در نخستین سالگرد پیروزی عراق بر داعش گفت که جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری بود که در جنگ با داعش به کمک عراق آمد. 
جمهوری اسلامی ایران بدون عوض و با سرعت برای ما تسلیحات و تجهیزات می‌فرستاد؛ به‌طوری که اگر امروز درخواست می‌دادیم فردا به‌دست ما می‌رسید. فرمانده نیروی هوایی ارتش عراق همچنین به این مسئله اشاره کرد که مستشاران خارجی ازجمله روس‌ها، آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و بلژیکی‌ها زمانی که احساس کردند بغداد سقوط خواهد کرد عراق را ترک کردند و به کشورهایشان بازگشتند.
برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق هم در جشن سالروز پیروزی بر گروهک تکفیری تروریستی داعش، از مواضع و حمایت جمهوری اسلامی ایران در طول این جنگ 3ساله
 (2017– 2014) به‌طور ویژه تقدیر و تشکر‌کرد.


    نشست اطلاعاتی در بغداد

چهارمین نشست سالانه ایران، روسیه، عراق و سوریه روز یکشنبه همزمان با سالگرد پیروزی عراق بر داعش در بغداد به ریاست سرلشکر سعد مزهر العلاق، رئیس اطلاعات نظامی عراق برگزار شد. مزهر العلاق در این نشست چهارجانبه دستاوردهای مهم تبادل اطلاعات نظامی میان این 4کشور در جنگ با داعش که یکی از عوامل شکست داعش و پیروزی عراق بود را ارائه داد. وی در ادامه با اشاره به همکاری‌های مستمر و نتیجه‌بخش میان این 4کشور گفت که این کشورها در گام‌های جدیدی نیز در آینده مشارکت خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید