• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 26 آذر 1397
کد مطلب : 41204
+
-

بررسی‌اتهام‌براندازی به‌مجلس‌در‌هیأت‌رئیسه

مجلس
بررسی‌اتهام‌براندازی به‌مجلس‌در‌هیأت‌رئیسه

فرزانه آیینی /خبرنگار

اتهام براندازی به نیمی از مجلس از سوی جواد کریمی‌قدوسی، چهره نزدیک به جبهه پایداری در بهارستان همچنان محور داغ مباحث نمایندگان است. انتقادات مکرر نمایندگان از سبک موضع‌گیری‌های نماینده مشهد سبب شد که بررسی ادعای او و جنجال‌سازی‌‌های همیشگی‌اش در بهارستان در نشست دیروز هیأت رئیسه به‌صورت ویژه مطرح شود.
محمد‌علی وکیلی، نماینده تهران و عضو هیأت‌رئیسه مجلس با اعلام اینکه شخصا در جلسه دیروز هیأت رئیسه خواستار ورود به ادعاها و سبک موضع‌گیری‌های کریمی قدوسی شدم، گفت: سخنانی که یک فرد در جایگاه نمایندگی می‌زند، باید در ‌شأن و جایگاه نماینده ملت و خانه ملت باشد اما سبک سخنوری کریمی‌قدوسی همواره جایگاه مجلس و ‌شأن نمایندگان را خدشه‌دار کرده است. او در گفت‌وگو با همشهری ادامه داد: حرف‌هایی که نیمی از مجلس را به براندازی نظام محکوم می‌کند، تنها بر‌آمده از یک ذهن معیوب و متوهم است که خودنظام‌پندارند و کسانی که با آنها همفکر نباشند را دشمن می‌دانند.
عضو فراکسیون امید با تأکید بر اینکه ترویج این نگاه معیوب خودنظام‌پنداری و دیگران را دشمن فرض‌کردن در سال‌های اخیر سبب شده است عقبه نیروی انسانی نظام با فقر جدی مواجه شود، گفت: نمی‌شود دیگر در قبال این دشمن‌تراشی‌ها و اختلاف‌افکنی‌ها که تنها منفعت جمع کوچکی را تضمین می‌کند، سکوت کرد. ما در هیأت رئیسه در جهت دفاع از جایگاه مجلس و ‌شأن نمایندگی و همچنین دفاع از تفکرات سیاسی ریشه‌دار کشور و انقلاب به‌دنبال تدبیر اساسی هستیم و حتما مقابل چنین نگاهی خواهیم ایستاد.
کریمی قدوسی 18آذرماه در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت:‌ «۵۰ درصد این مجلس به‌دنبال فروپاشی نظام جمهوری اسلامی است، سران فتنه ۸۸ به‌دنبال سقوط نظام جمهوری اسلامی بودند و حالا امروز ۵۰درصد نمایندگان مجلس پشت تریبون می‌روند و از سران فتنه دفاع می‌کنند.» او یک روز بعد بی‌توجه به انتقادات در توییتی دیگر سخنان مشابهی را تکرار کرد.

پارسایی: هیأت نظارت ورود کند
 در کنار تأکید وکیلی بر ورود هیأت رئیسه به ماجرا، بهرام پارسایی، نماینده اصلاح‌طلب شیراز دیروز در قالب تذکر شفاهی خطاب به هیأت رئیسه رسما از هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان درخواست کرد که به موضوع ورود کند. او در جریان جلسه علنی مجلس با استناد به بند‌۱۱ ماده‌۲۲ بیان کرد: یکی از وظایف هیأت‌رئیسه حفظ شأن و منزلت مجلس و دفاع از حقوق و جایگاه نمایندگان است. اخیرا یکی از همکاران به‌خود اجازه داده است و ۵۰ درصد مجلس را برانداز خطاب کرده است، موضع‌گیری هیأت‌رئیسه و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در این خصوص چیست؟
وی افزود: ایشان سخنگوی نظام هستند یا شاقول تشخیص مخالف و موافق نظام؟ طبق قانون، کسانی برانداز هستند که اقدام مسلحانه علیه نظام داشته باشند، شاخص این همکار مخالف یا موافق‌بودن نسبت به‌نظر خود ایشان است، توهم خود‌نظام‌پنداری، صدای مخالف را خفه می‌کند، صدای مخالف را باید شنید، اینگونه برخوردها به معنی دفاع از نظام نیست بلکه به معنی حمایت از مخالفان نظام و تقویت مواضع براندازان نظام است.
پارسایی ادامه داد: این ۵۰ درصد مدنظر ایشان علاوه بر نظام به این مردم و خاک و این سرزمین پایبند هستند، ایشان در دفاع از ملیت و نظام ایران کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند، هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان جلوی این صحبت‌های بی‌دلیل را بگیرد، قوه قضاییه همانگونه که از آقای ظریف سند خواستند، ایشان هم سندی ارائه کنند تا به آن رسیدگی شود.
ساعاتی پیش از تذکر پارسایی، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان که در روزهای گذشته جمعی از نمایندگان ازجمله ابوالفضل سروش نماینده تهران او را مخاطب قرار داده بودند و دقت نظر شورای نگهبان در تأیید صلاحیت کریمی‌قدوسی را خواستار شده بود، در توییتی اعلام کرده بود که رسیدگی به تخلفات نمایندگان در دوره نمایندگی بر عهده هیأت نظارت مجلس است. چنانچه گزارشی از این تخلفات وجود دارد، باید به این هیأت اعلام شود. شورای نگهبان معمولا بعد از تصویب اعتبار‌نامه‌ها ورود نمی‌کند و پس از آن تا دور بعد ورودی نخواهد داشت.


هیأت نظارت: باید شکایت رسمی به ما ارائه شود

در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس بحث انتقاد نمایندگان عضو فراکسیون امید از اتهام براندازی کریمی‌قدوسی و تذکر نماینده شیراز را با محمد‌جواد جمالی، سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح کردیم. او در پاسخ به اینکه آیا تذکر نماینده شیراز منجر به ورود هیأت نظارت به ادعای کریمی‌قدوسی می‌شود؟ به همشهری گفت: نه، سخنان آقای پارسایی در قالب تذکر شفاهی بود، هیأت نظارت به مواردی ورود می‌کند که رسما در قالب شکایت از نماینده یا نمایندگانی مطرح شود. او با بیان اینکه کسانی که معترض آقای کریمی‌قدوسی هستند باید شکایت کتبی و رسمی به ما ارائه کنند، افزود: تا شکایت رسمی به هیأت نظارت واصل نشود، ورودی به این قضیه صورت نمی‌گیرد. عبدالرضا هاشم‌زایی و سهیلا جلودار‌زاده ازجمله چهره‌های اصلاح‌طلب و عضو فراکسیون امید در بهارستان هستند که ورود دادستان به ادعای کریمی‌قدوسی را خواستار شده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید