• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 26 آذر 1397
کد مطلب : 41127
+
-

2 روش برای اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان

 بعد از سخنان رهبر انقلاب درخصوص قانون منع به کارگیری بازنشستگان، اصلاح این قانون وارد فاز جدیدی شده است و نمایندگان از دو روش استفساریه مجلس و یا طرح دوفوریتی برای اصلاح نواقص این قانون سخن می‌گویند. در این میان برخی نمایندگان هم نسبت به دور زدن این قانون هشدار داده‌اند و گفته‌اند این قانون نباید منجر به تبعیض شود. عده‌ای هم معتقدند باید از توان نیروهای متخصص ولو بازنشسته استفاده شود. یک عضو کمیسیون اجتماعی در گفت‌وگو با همشهری از جزئیات جلسات برخی از نمایندگان با دیوان محاسبات برای رفع تبعیض‌های مورد ادعای او در قانون منع به کارگیری بازنشستگان خبر داد. زهرا ساعی در پاسخ به سؤال همشهری که شما با چه روشی درصدد اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان هستید گفت: ما جلساتی را در دیوان محاسبات با حضور دکتر جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان استخدامی کشور و لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهور و دادستان دیوان محاسبات برگزار کردیم. ساعی این جلسات را در جهت کار کارشناسی برای اجرای درست این قانون ارزیابی کرد و گفت: بر همین اساس کمیته‌ای در دیوان محاسبات تشکیل شده است که این کارویژه را دنبال می‌کند. او گفته است که طرح‌ها و مباحث مختلفی در این زمینه در دستور کار کارشناسی نمایندگان قرار دارد که هنوز به مرحله طرح نرسیده است.

این نماینده مجلس می‌گوید نگرانی ما در فراکسیون جوانان این بوده است که تبعیض‌هایی در این زمینه وجود نداشته باشد. ساعی در پاسخ به این سؤال که شما چطور و با چه مکانیسمی درصدد رفع این تبعیض‌ها هستید هم گفت: هرجا در اجرا مشکل باشد مجلس استفساریه می‌دهد چراکه قانون مرجع تفسیر قوانین را مجلس تعیین کرده است. وی تأکید کرد:این مسئله برای افراد اعاده به خدمت و خرید به خدمت مطرح است که بتوانیم به‌صورت منطقی با آن رفتارکنیم.

اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان که در چند‌ماه اخیر با رفت‌وآمدهایی میان مجلس و شورای نگهبان روبه‌رو شده بود، نهایتا پس از تصویب نهایی شورای نگهبان، 31شهریور‌ماه از سوی حسن روحانی رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شده بود. بعد از تصویب این قانون حرف و حدیث‌هایی درخصوص نحوه اجرای آن در رسانه‌ها مطرح شد که نهایتا 13آذر‌ماه امسال رهبر معظم انقلاب در درس خارج فقه‌شان درخصوص آن موضع‌گیری کردند. ایشان در عین حال که تأکید کردند این قانون راه را برای جوان‌ها می‌گشاید، گفته‌اند: «یک مردی چهل و هشت ساله، پنجاه ساله است، وقت کارش است و تجربه خوبی هم پیدا کرده، جایگزین هم ندارد؛ این است دیگر؛ قانون این را هم شامل می‌شود، اما شمول قانون نسبت به این جور آدم‌هایی که کم و بیش پیدا می‌شوند و ممکن است زیاد هم نباشند، درست نیست.»

بعد از انتشار این سخنان علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به مرکز پژوهش‌های قوه مقننه دستور داد که قانون منع به کارگیری بازنشستگان را اصلاح کنند.

کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اعلام این خبر تأکید کرد: بر این اساس مقرر شد با همکاری جمعی از نمایندگان، کارشناسان، پژوهشگران و معاون قوانین مجلس طرحی را جهت اصلاح قانون مطابق با نظر مقام معظم رهبری تدوین و آماده کنیم.

زهرا سعیدی‌مبارکه، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم در تشریح طرحی که در مرکز پژوهش‌­های مجلس در دست بررسی است گفته: جمع‌بندی جلسه مرکز پژوهش‌ها این بود که برخی افراد که خاص و بدون جایگزین هستند و همچنین نشاط لازم برای اجرای مسئولیت را دارند، بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با تأکید بر اینکه قرار نیست این کارگروه، دامنه شمول این قانون را محدود کند، گفت: جمع‌بندی جلسه دیروز این بود که تدبیری اندیشیده شود که برخی افراد معدود که اولا خاص و بدون جایگزین هستند و دوما، جوانی و نشاط لازم برای اجرای مسئولیت را دارند، بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس هم معتقد است: قانون منع به کارگیری بازنشستگان باید به تجربه‌ای خوب برای مجلس تبدیل شود تا قانونگذار قبل از تصویب موضوعی به‌عنوان یک قانون به ابعاد، نکات و ریزه‌کاری‌های مرتبط با آن موضوع با دیدی باز توجه کند. او گفته است: اگر بخواهیم اقدامی در یک موضوعی داشته باشیم باید همه جوانب آن را مورد توجه قرار دهیم. اینکه یک قانون نتواند به همه جنبه‌های یک موضوعی بپردازد طبیعتا قانونی ناقص خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید