• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 41105
+
-

صف طولانی دریافت وام ازدواج

کل اعتبار تسهیلات ازدواج در سال 97 در بانک‌های دولتی و خصوصی برای لرستان 450 میلیارد تومان است

گزارش
صف طولانی دریافت وام ازدواج

فاطمه حافظی|   خرم آباد - خبرنگار:

تورم این روزها به دغدغه بسیاری از افراد جامعه تبدیل شده و افزایش قیمت‌ها بسیاری از طبقه‌های اجتماعی را درگیر کرده است. در این میان جوانانی که قصد شروع زندگی مشترک را دارند، شاید به نوعی بیش از دیگران درگیر افزایش قیمت‌ها هستند. آنها سا‌ل‌ها در کنار خانواده زندگی کرده‌اند و شاید از بسیاری مسائل و مشکلات اقتصادی جامعه به دلیل حمایت خانواده بی‌خبر بوده‌اند، اما الان با واقعیتی روبه‌رو هستند که بسیاری از آنها را شوکه کرده است. سال‌هاست دولت سعی دارد با در اختیار قرار دادن تسهیلاتی، به این قشر از جامعه کمک کند. 

این روزها دغدغه‌ جوانانی که در شرف ازدواج هستند، دریافت وام و تسهیلات ازدواج است تا با استفاده از آن بتوانند مقدمات مراسم عروسی یا خرید جهیزیه را فراهم کنند. اعطای به موقع وام ازدواج یکی از راه‌های تسهیل ازدواج است، اما این کار در لرستان به خوبی انجام نمی‌شود. شیوه فعلی اعطای این وام نه‌تنها ازدواج را تسهیل نمی‌کند، بلکه سنگ‌اندازی و بوروکراسی‌های سخت، انگیزه دریافت آن را از بسیاری سلب می‌کند. 


بانک‌ها؛ معضل اصلی

یکی از متقاضیان دریافت وام ازدواج می‌گوید: بیش از 6 ماه است که در صف وام ازدواج هستیم اما متاسفانه تاکنون موفق به دریافت آن نشده‌ایم. همین موضوع باعث شده است ازدواجمان به تاخیر بیفتد. وام ازدواج را برای گرفتن خانه می‌خواهیم. تا زمانی که نتوانیم وام را دریافت کنیم، خبری هم از مراسم عروسی نیست. 

 «احمد فرخی» می‌افزاید: هزینه عروسی را با هدایایی که مهمانان می‌دهند، می‌توان جمع و جور کرد اما برای داشتن منزل باید حتما وام ازدواج را بگیریم.  این متقاضی اظهار می‌کند: مسئولان مطرح می‌کنند که اولویت در پرداخت وام برای تمام بانک‌های دولتی و خصوصی، وام ازدواج است. اما متاسفانه برخی بانک‌ها نبود اعتبار لازم را از دلایل پرداخت نکردن این وام اعلام می‌کنند. نمی‌دانم چرا گره این معضل باز نمی‌شود. 


وجود شرایط مختلف برای دریافت وام 

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان اظهار می‌کند: به صورت دقیق نمی‌توان گفت برای افراد منتظر دریافت وام ازدواج چه میزان اعتبار لازم است زیرا ممکن است بین متقاضیان خانواده‌های ایثارگر نیز وجود داشته باشند که مبلغ وام ازدواج آنها 2 برابر است.  «بیژن مقدم ‌بیرانوند» می‌گوید: برخی اوقات هم متقاضی اعلام می‌کند توان پرداخت اقساط مبلغ کامل وام ازدواج را ندارد و به همین دلیل رقمی کمتر از نرخ مصوب دولتی دریافت می‌کند. در حقیقت این وام بر اساس توانایی‌های افراد پرداخت می‌شود. 
وی ادامه می‌دهد: درباره تعداد افراد منتظر در صف نیز نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد زیرا روزانه تغییراتی ایجاد می‌شود و با پرداخت وام به هر زوج، نفرات بعدی به لیست انتظار اضافه می‌شوند. 

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان بیان می‌کند: اعتبار لازم برای پرداخت تسهیلات وام ازدواج شناور است. بانک مرکزی رقمی را مشخص می‌کند و بانک‌ها با جذب منابع می‌توانند وام‌های ازدواج را پرداخت کنند. 


اعتبار سال جاری برای تسهیلات ازدواج

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اعتبار تسهیلات وام ازدواج در سال جاری اشاره می‌کند و می‌گوید: کل اعتبار تسهیلات ازدواج در سال 97 در بانک‌های دولتی و خصوصی برای استان 450 میلیارد تومان بوده که سهم بانک‌های دولتی 433 میلیارد تومان و سهم بانک‌های خصوصی 16 میلیارد تومان است.

 مقدم ‌بیرانوند می‌افزاید: بانک‌های دولتی بیشترین مبلغ پرداختی بالغ بر 305 میلیارد تومان را داشته‌اند و بانک‌های خصوصی نیز تاکنون 11 میلیارد تومان پرداخت کرده‌اند. این میزان پرداخت توسط بانک‌های دولتی و خصوصی به 22 هزار زوج جوان لرستانی صورت گرفته است. مقدم‌ بیرانوند می‌افزاید: در مجموع بانک‌های دولتی و خصوصی 70 درصد اعتباری را که داشته‌اند، پرداخت کرده‌اند، با توجه به این‌که اعتبار مذکور متغیر است و هرچه بیشتر تسهیلات پرداخت شود، منابع بیشتری نیز جذب می‌شود. انتظار داریم همکاران در موسسات بانکی در خصوص این موضوع اهتمام بیشتری داشته باشند. 


اعتبارات بانکی برای تسهیلات ازدواج

مقدم‌ بیرانوند همچنین به اعتبار و پرداختی‌های تسهیلات وام ازدواج در سال 96 اشاره می‌کند و می‌گوید: اعتبار پرداخت تسهیلات وام ازدواج از محل منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها تامین می‌شود. سال گذشته 3812 میلیارد ریال کل اعتبار بوده که از این مبلغ 3348 میلیارد و 805 میلیون ریال پرداخت شده است. این مبلغ به 3012 زوج پرداخت شده است.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان بیان می‌کند: از ابتدای سال 97 تا 18 آذر سال جاری، اعتبار در نظر گرفته شده برای پرداخت تسهیلات ازدواج 4582 میلیارد و 800 میلیون ریال بوده است که از این مبلغ تاکنون 3441 میلیارد و 500 میلیون ریال پرداخت شده است.


تعداد متقاضیان دریافت وام 

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان لرستان نیز در این زمینه می‌گوید: سال گذشته اعتبار مصوب شده برای پرداخت تسهیلات وام ازدواج به جوانان لرستانی معادل 381 میلیارد تومان بود که از کل مبلغ تخصیص‌یافته 334 میلیارد تومان آن، معادل 87 درصد کل اعتبار مصوب، پرداخت شد. 

 «عبداله عزیزپور» می‌افزاید: امسال نیز تاکنون به قریب 22 هزار نفر وام ازدواج پرداخت شده است و 4475 نفر متقاضی دریافت وام ازدواج در صف هستند. این تعداد افراد در صف از طریق اعلام درخواست بانکی مشخص شده‌اند و تفکیک شهرستانی وجود ندارد. 

وی بیان می‌کند: ممکن است برخی بانک‌ها متقاضی دریافت وام ازدواج در صف زیاد داشته باشند که نمی‌توان دلیلش را بی‌توجهی آنها به این موضوع دانست. برخی مواقع مشاهده می‌شود که افراد پرونده تشکیل می‌دهند اما نمی‌توانند ضامن برای دریافت معرفی کنند و اینگونه برای مدت طولانی در صف می‌مانند. عزیزپور ادامه می‌دهد: تعدادی از زوج‌ها مدارک لازم را برای تشکیل پرونده در اختیار ندارند و وجود این موارد سبب می‌شود پرداخت وام ازدواج به طول بینجامد و موجبات نارضایتی زوج‌ها را ایجاد کند. معاون امور فرهنگی و جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان لرستان می‌گوید: بانک‌های استان در زمینه پرداخت وام ازدواج در کشور در رتبه 19 قرار دارند که وضعیت بسیار نامطلوبی است. اما بین بانک‌های عامل، بانک ملی لرستان توانسته است رتبه اول پرداخت وام ازدواج را به خود اختصاص دهد. 


جزئیات وام ازدواج 

بر اساس مصوبات بودجه سال 97، در حال حاضر به هر یک از زوجین 15 میلیون تومان به عنوان وام ازدواج پرداخت می‌شود. دریافت این وام تنها از طریق درگاه سامانه «تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج» ممکن است. هر یک از زوجین پس از ثبت‌نام و دریافت کد رهگیری 10 رقمی، باید از طریق همین درگاه برای انتخاب بانک اقدام کنند و تا 12 روز کاری مدارک خود را ارئه دهند در غیر این صورت کد آنها باطل می‌شود و مجبورند تمامی مراحل را دوباره پشت سر بگذارند. 
نرخ کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج 4 درصد است و معمولا هنگام پرداخت وام از مبلغ اصلی کسر می‌شود. سررسید اولین قسط یک ماه پس از پرداخت تسهیلات است. همچنین مهلت بازپرداخت وام 5 سال و قسط هر یک از زوجین 250 هزار تومان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید