• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 41049
+
-

توسعه اشتغال در اردبیل با فناوری اطلاعات

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار: حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به کمک کشاورزی و توسعه اقتصادی استان می‌آید

فناوری
توسعه اشتغال در اردبیل با فناوری اطلاعات

سیدمهدی حسینی|  اردبیل - خبرنگار:

اشتغال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، به بخش ایجاد‌کننده ثروت در کشور تبدیل شده است. در استان اردبیل هم که نرخ بیکاری بالایی دارد، طی چند سال گذشته، زیرساخت‌های مناسبی در این بخش آماده شده است تا به نوعی عقب‌ماندگی توسعه چندین ساله در این زمینه جبران شود.

از سوی دیگر اردبیل به عنوان یکی از قطب‌های تولیدات کشاورزی محروم از معرفی ظرفیت‌هایش با استفاده از حوزه فناوری اطلاعات است که می‌تواند سطح درآمدزایی برای کشاورزان و حتی اشتغالزایی برای فعالان این حوزه‌ها در روستاها را افزایش دهد. 


ضرورت تدوین قوانین جدید

صاحب‌نظران معتقدند برای در توسعه خدمات بخش فناوری اطلاعات اقدام نشود، کشورهای دیگر گوی سبقت را می‌ربایند، چراکه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتظر نمی‌ماند. این در حالی است که درصد بالایی از خطوط ارتباطی ثابت استان اردبیل ظرفیت لازم برای اینترنت با سرعت بالا را ندارد و باید اصلاح شود. مشکل دیگر در این حوزه باید سازمان‌های بیمه‌گر، اداره مالیات و دستگاه‌های نظارتی حمایت‌های لازم را از کسب و کارهای نوپای در این بخش داشته باشند و در این‌باره باید با همکاری مجلس قوانین و مقرراتی در این حوزه تدوین شود.


حمایت از سرمایه‌گذاری

یک متخصص در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره لزوم توسعه طرح‌های فناوری در استان می‌گوید: باید توجه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی این حوزه را به استان معطوف کرد، چراکه کمک به همنوعان و حل مشکل جدی اشتغال در استان محرومی مانند اردبیل موضوعی ورای نگاه درآمد‌زایی محسوب می‌شود. 

«محمد خوش‌مرام» با بیان این‌که وزارت ارتباطات، وزارت رفاه، استانداری‌ها و بخش‌خصوصی ضلع‌های مربع ایجاد اشتغال در کشور به شمار می‌روند، اظهار می‌کند: همراهی استانداران به رفع مشکلات قانونی حوزه فناوری اطلاعات کمک زیادی می‌کند و می‌تواند به تسهیل امور بینجامد.


اشتغال پایدار در آی‌تی

«احمد ذکی‌زاده» شهروند اردبیلی می‌گوید: بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات محور اصلی توسعه استان اردبیل است و امیدواریم با رونق کسب و کارهای اینترنتی همزمان با توسعه اقتصادی و اشتغالزایی شاهد توسعه اجتماعی و فرهنگی در استان باشیم. با حمایت مسئولان و دستگاه‌های مربوطه و راه‌اندازی و توسعه کسب و کار در حوزه ارتباطات و فناوری می‌توانیم بیکاری را به حالت متعادل درآورده و شاهد رشد روزافزون اقتصاد و اشتغال در استان اردبیل باشیم.

«محمد عمران‌زاده» دانشجوی رشته تحصیلی آی‌تی هم عنوان می‌کند: با توجه به این‌که دولت درصدد چابک‌سازی و تعدیل نیرو در سازمان‌های دولتی است، باید با نگاه واقع‌بینانه به اشتغال و استخدام به دنبال راهکارهای جدید در این عرصه باشیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های جوانان جویای کار در زمینه‌های مختلف استفاده کنیم و شاهد بهبود وضعیت جامعه باشیم. تنوع و گستردگی در بخش‌های مختلف می‌تواند در ایجاد اشتغال بسیار موثر باشد و وجود زیرساخت‌های ارتباطی و توسعه شبکه‌های تلفن ثابت و همراه و نیز اینترنت پرسرعت برای توسعه کسب و کارهای مولد و پایدار ضروری است.


نقش فناوری اطلاعات در افزایش سرانه درآمد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اردبیل بر استفاده از فناوری اطلاعات در افزایش سرانه درآمد مردم استان تاکید می‌کند و می‌گوید: سرانه درآمد مردم اردبیل پایین‌تر از میانگین کشوری است و دلیل آن نبود زنجیره ارزش افزوده است. 

«بهمن حسین‌زاده» می‌افزاید: در فناوری اطلاعات این مشکل کسب و کار برطرف می‌شود. وی با اشاره به این‌که بهترین و شاید تنها راه پیشرفت و توسعه استان اردبیل در فناوری ارتباطات و اطلاعات باشد، اظهار می‌کند: این فناوری که قسمت بزرگی از آن بخش خدمات را شامل می‌شود، در واقع نقش محرک بخش‌های کشاورزی و صنعت را دارد. اردبیل از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در کشور است که روش‌های سنتی بازاریابی نمی‌تواند برآورنده ارزش اقتصادی استان باشد. در این زمینه فناوری اطلاعات می‌تواند به کمک کشاورزان و درآمدزایی برای روستاها بیاید. حسین‌زاده با بیان این‌که لازمه موفقیت اینگونه ایده‌ها یافتن سرمایه‌گذاران توانمند است، می‌گوید: هیچ نیازی به مجوز ارگان‌های ذی‌ربط برای فعالیت در این بخش نیست.


بهره‌مندی 830 روستا از اینترنت پرسرعت

راه‌اندازی مشاغل مبتنی بر حوزه فناوری اطلاعات نیازمند تامین زیرساخت‌هایی چون اینترنت پرسرعت است. مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل در گفت‌وگو با همشهری با تاکید بر این‌که علاوه بر جامعه شهری در حال حاضر درخواست نخست روستاییان در استان هم راه‌اندازی اینترنت پرسرعت است، می‌گوید: با وجود همه تلاش‌ها در اجرای طرح توسعه ارتباطات اجباری روستایی اشکالاتی وجود دارد و امیدواریم با تغییر مدل و شیوه خود، بتوانیم این نیاز را برای روستاییان فراهم کنیم.

«بهروز رزمی» تاکید می‌کند: علاوه بر این‌که باید مشکل تلفن و اینترنت درصد بالایی از روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان را حل کنیم، باید در حوزه اتصال فیبر نوری به دانشگاه‌ها و مراکز دولتی نیز اقداماتی انجام شود تا مخابرات به صورت بلند‌مدت هزینه آن را دریافت کند. این کار به موضوع دولت‌الکترونیک و شبکه علمی کشور هم کمک شایانی می‌کند. رزمی ادامه می‌دهد: در حال حاضر ۸۳۰ روستای استان از اینترنت پرسرعت بهره‌مند هستند و تا پایان سال جاری ۵۳۰ روستای دیگر از اینترنت پرسرعت بهره‌مند می‌شوند. 


احداث مجتمع ICT در استان

مدیرکل فناوری اطلاعات استان با اشاره به احداث مجتمع ICT در اردبیل بیان می‌کند: این مجتمع در استان با 16 میلیارد تومان در دست احداث است و پیش‌بینی می‌شود تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری برسد. «بهروز رزمی» با اشاره به افزایش طرح‌های ارتباطات، فناوری و اطلاعات در سال‌های اخیر می‌افزاید: در حال حاضر ۷۷۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح‌ها در استان سرمایه‌گذاری شده است که با بهره‌برداری از آنها تحول بزرگی در حوزه ارتباطات و فناوری استان ایجاد خواهد شد.


سرمایه‌گذاری 1230 میلیارد ریالی در حوزه فناوری اطلاعات
 
«بهروز رزمی» مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل می‌گوید: 4 هزار شغل در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) استان برای یک دوره سه‌ساله در قالب طرح «تکاپو» فراهم شده و برای تحقق این تعداد اشتغال در استان ۲۴ تفاهمنامه بین شرکت‌های ملی و استانداری اردبیل در قالب ۵۵ طرح با سرمایه‌گذاری هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال امضا شده است. طرح تکاپو (توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار) طرح قابل اجرا بین وزارت کار و وزارت ارتباطات است که استان اردبیل اخیرا در لیست کشوری آن قرار گرفته است. این امتیاز خوبی برای استان در ارتباط با اشتغالزایی در حوزه ICT محسوب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید