• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 24 آذر 1397
کد مطلب : 40833
+
-

خطر هسته‌ای بیشتر است یا مواد‌مخدر؟

یادداشت
خطر هسته‌ای بیشتر است یا مواد‌مخدر؟

فدا حسین مالکی | دبیر کل پیشین ستاد مبارزه با مواد‌مخدر

آنچه که رئیس‌جمهوری اخیرا درخصوص امنیت اروپا و امر تلاش نظام اسلامی برای مبارزه با مواد‌مخدر به آن اشاره کرده نکته درستی است که باید مورد واکاوی قرار گیرد. در واقع تبعات بین‌المللی تضعیف توان دفاعی و اقتصادی ایران ازجمله در حوزه مبارزه با قاچاق مواد‌مخدر مسئله‌ای است که از زبان دکتر روحانی بیان شده است و می‌دانیم که این نوعی هشدار به اروپا، با لحنی محترمانه است. در این سطور لازم است به چند نکته اشاره کنیم.

1- تجدید نظر در امر ترانزیت مواد‌مخدر شایسته بود که از سال‌های گذشته صورت بگیرد؛ چراکه سازمان ملل متحد ایران را پیشتاز در امر مبارزه با مواد‌مخدر اعلام کرده است. نگاه به آمارهای شهدا و جانبازان کشورمان در این عرصه هم تکان‌دهنده است. ما حدود 4هزار شهید و 13هزار جانباز در این عرصه داشته‌ایم.

2- جایگاه ایران در مقابله با مسئله مواد‌مخدر باید در سازمان ملل متحد تعریف شود. من سال‌ها پیش که در افغانستان بودم پیشنهاد دادم که باید بالاترین جایگاه قانونی که معاونت و رئیس اجرایی این سازمان در امر مقابله با مواد‌مخدر است به جمهوری اسلامی ایران اختصاص پیدا کند. این نکته را هم اضافه کنیم که در دولت قبل آقای روحانی برخی ملاحظه‌کاری‌ها در این خصوص صورت گرفت که جای انتقاد دارد. در آن دوران به جای اینکه ایران این مقام را در سازمان ملل به‌دست بگیرد، روس‌ها این پست را دریافت کردند. مقابله جمهوری اسلامی ایران با مواد‌مخدر کجا و مقابله روس‌ها کجا؟!

3- اگر ایران در امر مقابله با ترانزیت مواد‌مخدر بازنگری کند، بحران جدی برای اروپایی‌ها روی خواهد داد. به‌نظر می‌رسد در شرایطی که ایران امروز در آن قرار دارد، لازم است بررسی ترانزیت مواد‌مخدر را در دستور کار خود قرار دهد. این مسئله می‌تواند به بزرگ‌ترین بحران برای اروپایی‌ها تبدیل شود. اروپایی‌ها از این مسئله وحشت دارند.

4- سال85 اینجانب دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر کشور بودم. ملاقاتی با معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس اجرایی مبارزه با مواد‌مخدر سازمان ملل داشتم. من آن زمان، همین حرف آقای روحانی را زدم و گفتم اگر شما در موضوع هسته‌ای خواسته باشید واقعیت‌های ایران را نپذیرید، ما قطعا در مسئله ترانزیت مواد‌مخدر تجدید نظر خواهیم کرد. او گفت: در این صورت فاجعه در اروپا روی خواهد داد. به او گفتم: خطر هسته‌ای برای بشریت بیشتر است یا خطر مواد‌مخدر؟ گفت: خطر مواد‌مخدر به‌شدت بیشتر است چون همه‌‌چیز و همه خانواده‌ها را از هم می‌پاشاند. البته ایران به‌دلیل اعتقادات و اینکه مراجع و رهبری انقلاب نظر مساعدی برای ترانزیت مواد‌مخدر به اروپا نداشته‌اند، تاکنون مقابله و مبارزه کرده‌ایم. ولی باید بدانیم که بزرگ‌ترین ابزار تهدید اروپا در دست جمهوری اسلامی ایران است و آن چیست؟ ترانزیت مواد‌مخدر.

5- ما تا به حال میلیاردها دلار از ابتدای انقلاب در مرزها هزینه کرده‌ایم. بیش از 20هزار کیلومتر مرز داریم که در معرض مواد‌مخدر است و برای آن هزینه زیادی داده‌ایم. ایران در مثلث تولید، توزیع و مصرف مواد‌مخدر، هزینه زیادی کرده است تا جلوی این ترانزیت گرفته شود.

6- در این بحث خوب است به این نکته هم توجه داشته باشیم که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها از منظری دیگر خودشان برای مبارزه با مواد‌مخدر اراده‌ای جدی ندارند. این مسئله را هم باید مورد بررسی قرار داد. راز این مسئله این است که بزرگ‌ترین تجارت دنیا بعد از نفت مربوط به تجارت غیرقانونی مواد‌مخدر است. انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها ترانزیت هوایی مواد‌مخدر در افغانستان دارند و ما زمانی که در افغانستان بودیم، این را درک کردیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید