• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 24 آذر 1397
کد مطلب : 40832
+
-

ظریف: مردم مبنای قدرت ما هستند

هنوز در جاهایی که ضدیت با آمریکا بلندترین صدا را دارد، باورشان نشده که آمریکا را می‌توان شکست داد

ظریف: مردم مبنای قدرت ما هستند

محمدجواد ظریف در سخنرانی خود در کنگره حزب ندای ایرانیان با تأکید بر اینکه ایران ما کشوری قدرتمند است، گفت: آنچه ایران را قدرتمند کرده، بیش از هر چیز مردم ایران است که مبنای قدرت هستند. به گزارش ایلنا، ظریف با یادآوری اظهارات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و سناتور لیندسی گراهام یادآور شد: آنها می‌گویند اگر ما پشت عربستان نبودیم، عربستانی‌ها باید ظرف یک هفته فارسی صحبت می‌کردند. ترامپ می‌گوید اگر دو هفته از عربستان حمایت نکنیم، از بین می‌روند. من به‌عنوان یک مسلمان شرم می‌کنم. اما افتخار می‌کنم به‌رغم همه فشارها، همچنان ایستاده‌ایم که اگر خیال می‌کنید همسایگان ما از حمایت شما بی‌بهره شوند باید ظرف یک هفته فارسی صحبت کنند،  این اهمیت مردم است.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان افزود: مشکل ما این است کسانی که طرفدار تعامل با غرب هستند، تا کسانی که مخالف هستند و اسامی دیگری ازجمله دلواپسان و... را بر خود می‌گذارند، یک باور غلط دارند و آن، این است که دنیا را در غرب می‌بینند. آنها غرب را مرکز جهان می‌‌دانند و به همین دلیل خود را در مقابل غرب می‌بینند اما تحول عمده‌ای که اتفاق افتاده و ما باید آن را بشناسیم، این است که دنیای امروز ما دنیای پساغربی است. وی ادامه داد: ما عادت کرده‌ایم هروقت تحولی اتفاق می‌افتد، بگوییم غربی‌ها می‌خواهند که این اتفاق بیفتد. پس آنهایی که می‌گویند با غرب تعامل کنید و آنهایی که مخالف این تعامل هستند و می‌گویند با غرب مقابله کنیم، هردوی آنها در این محور قرار دارند که غرب، مرکز عالم است اما غرب، مرکز عالم نیست. وزیر امور خارجه با بیان اینکه غرب یک قدرت بسیار مهم در دنیاست اما همه دنیا نیست، تصریح کرد: پس سیاست نگاه به شرق معنی نمی‌دهد؛ همانطور که سیاست نگاه به غرب معنی نمی‌دهد. این اظهارات ظریف شاید پاسخی به بیانیه اخیر منتشر شده درکنگره موتلفه اسلامی باشد که توصیه کرده بود نگاه به غرب به کنار نهاده شود و سیاست چرخش به شرق و گرایش به سمت چین، روسیه و هند را توصیه کرده بود.

ظریف با انتقاد از برخی رسانه‌ها بیان کرد: ما می‌آییم این صحبت اوباما را تیتر می‌کنیم که گفته است: «اگر می‌توانستم یک پیچ و مهره از تأسیسات هسته‌ای ایران را باقی نمی‌گذاشتم» اما جمله بعد چه گفته است؟ او گفته است: «اما نمی‌توانم.» چرا کیهان و صداوسیمای ما به جای اینکه جمله دوم را تیتر کند و غرور ملی ما را افزایش دهند، جمله اول را تیتر می‌کنند؟ چون که هنوز در جاهایی ضدیت با آمریکا بلندترین صدا را دارد و باورشان نشده که آمریکا را می‌توان شکست داد. اگر این مردم اینقدر استوار نایستاده‌ و نشان نداده بودند که با حاکمیت قهر نمی‌کنند و درک دارند، برای هیچ نماینده‌ای از مردم تره خرد نمی‌کردند، لذا آن کسی که پشت میز مذاکره بود مردم بودند؛ ما نبودیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید