• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 21 آذر 1397
کد مطلب : 40657
+
-

چابک‌سازی‌ شهرداری کلید خورد

مجید جباری/خبر‌نگار

خداحافظی با 250مدیر ارشد شهرداری تهران به‌دلیل بازنشستگی و تهیه فهرستی از بازنشستگان این نهاد عمومی با هدف چابک‌سازی‌ مدیریت شهری پایتخت، خبری بود که خزانه‌دار شورای شهر تهران دیروز به آن اشاره کرد. هنگامی که از مشکلات مالی و منابع پایدار شهر تهران سخن به میان می‌آید، ساختار فربه مدیریت شهری پایتخت بیشترین نظرها را به‌خود جلب می‌کند. از این‌رو چابک‌سازی‌ مدیریت ابرشهری همچون تهران که تعداد کارکنان آن در مقایسه با شهرهای هم‌تراز خود در دنیا، دست‌کم دوبرابر است، یکی از ضرورت‌های مدیریت شهری پایتخت به‌حساب می‌آید. شاید به همین‌خاطر است که سیدحسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران در نشست با خبرنگاران از ضرورت اجرای طرحی سخن گفت که بر خداحافظی با 250مدیر ارشد این دستگاه عمومی و همچنین کاهش حوزه‌های معاونت شهرداری از 9سطح به 6سطح سازمان تأکید دارد. او همچنین در این نشست که در ساختمان شورای شهر تهران برگزار شد، از تهیه فهرست لیست بازنشستگان شهرداری تهران خبرداد. خبری که توجه خبرنگاران را جلب کرد و بخش عمده‌ای از پرسش‌ها را به‌خود اختصاص داد.
«منطقی نیست قانونی در مجلس تصویب شود، اما تنها برخی از مدیران بازنشسته شوند و برخی دیگر باقی بمانند. به همین سبب در مورد بازنشستگان شهرداری باید فرایند قانونی طی شود و مدیران مافوق نسبت به بازنشستگی مدیران زیرمجموعه خود که سال‌های کار خود را پر کرده‌اند و بازنشسته محسوب می‌شوند، درخواست بازنشستگی داشته باشند.»
رسولی با بیان این مطلب همچنین به طرح الزام‌آور شهرداری برای حذف پست‌های قائم‌مقام و یا جانشین و مشاور در کلیه واحد‌های ستادی، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه اشاره کرد و گفت: «بحث ساماندهی سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری شامل 2بخش اصلاح ساختار سازمان و شرکت‌های وابسته به شهرداری و ساختار سازمانی ستاد شهرداری مناطق و نواحی است. بی‌تردید از چالش‌های مهم شهرداری تهران نامناسب بودن ساختار سازمانی با شرح وظایف و ماموریت در این سازمان است. با ارائه گزارش تغییر و تحول آقای نجفی، به تصویر نسبتاً گویایی از شرایط جاری نظام مدیریت شهری رسیدیم. همچنین به‌دلیل کم‌ثباتی شهرداران شهر تهران در ماه‌های اخیر، شورای شهر تهران در این مقوله نسبت به شهرداران قبلی و فعلی اشراف بیشتری به مسائل دارد. در این شرایط از منظر علم سازمان، مدیریت و تجارب فنی و حرفه‌ای نظام گردش کار، به‌دلیل بزرگی بیش از حد سازمان با کندی مواجه شده، به همین سبب مسیر ارائه خدمات به شهروندان نیز روند عادی ندارد. مثلا با وجود راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک شهر، حداقل زمان برای صدور پروانه ساخت 9‌ماه طول می‌کشد.»

ناکارآمدی نتیجه ساختار فربه شهرداری 
خزانه‌دار شورای شهر تهران ادامه داد: «یکی از کارکردهای مورد انتظار نظام کارآمد، نظام گردش کار سریع و شفاف است و این مهم با حذف موانع و مراحل اضافی و سرعت بخشیدن به کارها امکانپذیر خواهد بود. ضمن اینکه چنین هدفی جز با مهندسی مجدد سازمان و ساختار و تجدیدنظر در نظام ساختار، اختیارات و مسئولیت‌ها و بازنگری در حد و اندازه سازمان میسر نمی‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید