• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 21 آذر 1397
کد مطلب : 40647
+
-

10پیشنهاد اقتصاددانان به بانک مرکزی

همتی: آغاز کانال‌های مالی ایران با چند کشور و حذف دلار از مبادلات تجاری، گام مهمی برای خنثی‌سازی تحریم‌هاست

بانک‌ها پشت تولید را خالی نکنند؛ نقدینگی مدیریت، ثبات ارزی حفظ و درآمدهای نفتی واقعی دیده شود.
2روز پس از نشست رئیس‌کل بانک مرکزی با مدیران عامل بانک‌ها، این‌بار برخی اقتصاددانان و فعالان اقتصادی رو‌در‌رو با عبدالناصر همتی، مطالبات از بانک مرکزی را مطرح کردند و از او خواستند تا نقدینگی را به سمت تولید واقعی و رقابتی سوق دهد، اقتصاد را از خطر رکود نجات داده و علاوه بر جلوگیری از فشار به بنگاه‌های فعال اقتصادی، بر ثبات بازار ارز تأکید کردند. به گزارش همشهری، در چهارمین نشست رئیس‌کل بانک مرکزی با برخی اقتصاددانان، همتی با اشاره به برگشت تدریجی ارزهای صادراتی به چرخه اقتصاد کشور، اظهار کرد: با توجه به روند کاهشی قیمت ارز امیدوارم با افزایش ورود ارزهای حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد، واردات مورد نیاز تولید کشور با نرخ‌های پایین‌تر ارز تأمین شود.
سکاندار بانک مرکزی در این نشست از سیاست محدود‌کردن تراکنش کارت‌های بانکی دفاع و تأکید کرد: در هیچ جای دنیا با استفاده از کارت‌های بدهی(Debit card)  و دستگاه کارتخوان، نمی‌توان مبالغ کلان جابه‌جا کرد. وی دلیل اعمال سیاست جدید بر چک‌های تضمینی بانک‌ها را ایجاد فضای شفاف در معاملات اقتصادی عنوان کرد و افزود: ظهرنویسی چک‌های تضمین‌شده و در وجه حامل‌بودن آنها باعث ایجاد فضای غیرشفاف در معاملات بود و نظارت بانک مرکزی و سازمان مالیاتی بر تبادلات تجاری را منتفی می‌کرد که این مشکلات با توجه به مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، توسط بانک مرکزی برطرف شد.

تقویت مبادلات بانکی با کانال ویژه مالی
رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین آغاز به‌کار کانال‌های مالی ایران با چندین کشور و حذف دلار از تبادلات تجاری ایران با آن کشورها را اقدام مهمی در حوزه تحریم مالی ایران توصیف کرد و افزود: عملا بین ایران و برخی ‌کشورها پیمان پولی دوجانبه ایجاد شده است و در آینده این موضوع تقویت می‌شود. این اظهارنظر در حالی مطرح شده که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره‌کننده ارشد این قاره در جریان توافق هسته‌ای گفته است: کانال ویژه مالی اروپا قبل از پایان سال‌جاری میلادی راه‌اندازی می‌شود. همزمان محدودیت بانک‌های چینی برای همکاری با بانک‌های ایرانی برطرف شده و رایزنی با برخی بانک‌های دیگر خارجی برای سهولت در مراودات بانکی با ایران ادامه دارد.

اقتصاددانان از بانک مرکزی چه خواستند؟
در نشست رئیس‌کل بانک مرکزی با اقتصاددانان، چهره‌هایی چون طهماسب مظاهری، رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی، احمد توکلی از چهره‌های اقتصاددان سرشناس اصولگرا، حسین عبده تبریزی‌ دبیرکل اسبق بورس، سیداحمدرضا جلالی نائینی، منصور خلیلی عراقی، تیمور رحمانی، حمید دیهیم، احمد مجتهد، حسین توکلیان، محمد‌هادی زاهدی، مرتضی عزتی، محمدرضا یوسفی، علی دینی، اصغر ابوالحسنی هستیانی، سیدعلی مدنی‌زاده، وحید شقاقی و ابراهیم جمیلی به بیان دیدگاه‌ها و ارائه پیشنهادهای خود پرداختند و البته از اقدامات اخیر بانک مرکزی در ایجاد شفافیت و کاهش قیمت ارز تقدیر کرده و خواستار ادامه سیاست‌های فعلی و اجرای گام‌های تکمیلی شدند.
چهره‌های اقتصادی حاضر در این نشست اصلاح نظام پولی و بانکی کشور و افزایش استقلال بانک مرکزی را ضروری دانسته و از بانک مرکزی خواستند تا برای کنترل نقدینگی و تعدیل تدریجی نرخ سپرده‌های بانکی اقدام کند و جلوی رکود اقتصادی را بگیرد. آنها همچنین از دولت درخواست کردند که برآورد درستی از درآمدهای ارزی در بودجه سال آینده داشته باشد و ثبات ارزی حفظ شود و حتی به سمت اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز حرکت کند، به این شرط که بانک مرکزی هم با صادرکنندگان تعامل داشته باشد تا ارزهای صادراتی به اقتصاد کشور برگردد.
واگذاری بنگاه‌های اقتصادی بانک‌ها، جلوگیری از ایجاد کسری بودجه در سال آینده و بازسازی چهره بانک‌ها در بین مردم و مسئولان از دیگر مطالبات اقتصاددانان از بانک مرکزی و دولت بود و حالا باید منتظر ماند و دید نسخه همتی برای تحقق راهکارهای پیشنهادی چه خواهد بود؟

بانک‌ها پشت تولید را خالی نکنند

حمایت از تولید واقعی و بنگاه‌های فعال و نیمه‌فعال اقتصادی از طریق تامین سرمایه در گردش یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های سیاست اعتباری بانک مرکزی در دولت حسن روحانی بود، اما فعالان اقتصادی همچنان نگران هستند. احتمال کاهش محسوس رشد اقتصادی در سال آینده و افت تقاضا برای کالاهای ساخت داخل باعث شده تا بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی فعال و نیمه‌فعال با فشار هزینه‌های تولید و تنگنای ناشی از فشار بانک‌ها برای وصول مطالبات‌شان مواجه شوند؛ نکته‌ای که باعث شد تا این هفته رئیس‌کل بانک مرکزی در دیدار با بانکداران با اشاره به دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهور برای تامین سرمایه‌ در گردش و نقدینگی واحد‌های تولیدی، از مدیران عامل واحد‌های تولیدی بخواهد برنامه خود را ارائه دهند و حتی روی کمک‌های بانک مرکزی حساب کنند تا چراغ تولید خاموش نشود و اشتغال موجود از دست نرود. البته مدیران بانک‌ها قول داده‌اند از واحدهای تولیدی کشور حمایت کنند، مشروط به اینکه واحد‌های صنعتی شناسایی شوند تا مبادا منابع بانکی به نام تولید صرف فعالیت‌های غیرتولیدی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید