• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 20 آذر 1397
کد مطلب : 40575
+
-

امید نجات با باتری‌های حالت جامد

باتری‌های حالت جامد احتمالا به‌زودی در دنیا فراگیر می‌شوند تا شاید مشکل همیشگی خاموشی گوشی در وسط روز را حل کنند

امید نجات با باتری‌های حالت جامد

گوشی‌های موبایل هر روز نمایشگرهای بهتری پیدا می‌کنند و کیفیت‌شان بیشتر می‌شود. این وضعیت درباره گجت‌های دیگر ازجمله تبلت‌ها هم وجود دارد. حالا دیگر نمایشگرهای اولد دارد فراگیر می‌شود اما باتری‌ها سال‌هاست همچنان همان مشکل همیشگی را دارند. استفاده هر روز ما از گجت‌ها به‌ویژه موبایل‌ها هر روز بیشتر می‌شود اما هنوز باتری درست و حسابی که بتواند کاربران را راضی کند به چشم نمی‌خورد. در واقع باتری‌ها نتوانسته‌اند همگام با فناوری‌های دیگر پیشرفت کنند. باتری‌های حالت جامد Solid-state battery اما امیدها را بیشتر کرده‌اند تا شاید مشکل خاموشی گوشی در زمان نیاز به پایان برسد. باتری‌های لیتیوم‌یون چندسالی است که در بازار حکمرانی می‌کنند. اما دیگر به‌نظر پایان زندگی آنها نزدیک است و به‌ویژه موبایل‌ها دنبال یک تحول جدی هستند. باتری‌های حالت جامد 3مزیت بزرگ دارند: عمر و ظرفیت بیشتر، زمان شارژ کمتر و امنیت بیشتر! در واقع شاید مشکل همیشگی خالی شدن باتری در یک روز کاری یا یدک کشیدن پاوربانک را حل کنند. به گزارش انگجت، هم‌اکنون استفاده از این نوع جدید باتری در خودروهای الکتریکی و پهپادها فراگیر شده اما پیش‌بینی می‌شود در سال۲۰۱۹ باتری‌های جدید به‌طور گسترده‌تری در ابزارهای الکترونیکی روزمره مردم مورد استفاده قرار بگیرند و به‌تدریج فراگیر شوند. مشکل اصلی ،گران بودن باتری‌های حالت جامد هستند اما در روش‌های جدید امیدها برای کاهش هزینه تولید بیشتر شده است.

تفاوت‌های مهم 
تفاوت کلیدی باتری یونی لیتیومی معمول و باتری حالت جامد، به الکترولیت‌های متفاوت آنها برمی‌گردد. باتری لیتیومی از الکترولیت مایع برای تنظیم جریان الکتریکی استفاده می‌کند، درحالی‌که باتری حالت جامد از یک الکترولیت جامد بهره می‌برد. الکترولیت باتری، یک مخلوط شیمیایی رساناست که اجازه می‌دهد جریان الکتریکی بین آند (قطب منفی) و کاتد (قطب مثبت) برقرار شود. در واقع نحوه عملکرد باتری حالت جامد مانند نحوه عملکرد باتری‌های معمول است، اما تغییر نوع الکترولیت، برخی از ویژگی‌های دیگر آن مانند ظرفیت ذخیره بیشینه، زمان شارژ، اندازه و ایمنی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

داشتن شارژ به اندازه کافی
چون درون باتری‌های حالت جامد، بخش‌های آند، کاتد و الکترولیت چندلایه مسطح هستند و الکترودها درون الکترولیت مایع قرار ندارند؛ بنابراین حجم کوچک‌تری پیدا کرده و امکان ساخت باتری‌هایی با انرژی بیشتر در اندازه کوچک‌تر وجود دارد. در واقع می‌توان در گوشی‌های امروزی با همان جای قدیمی، باتری‌هایی با انرژی بسیار بیشتر داشت. باتری‌های حالت جامد علاوه بر این خیلی سریع‌تر هم شارژ می‌شوند. باتری‌های حالت جامد از لحاظ ظرفیت ۵۰۰بار از باتری‌های معمولی بهتر عمل می‌کنند. سرعت شارژ این باتری‌ها ۱۰برابر باتری‌های معمولی است. حتما شما هم با داغ شدن باتری‌های لیتیوم‌یون در زمان شارژ مواجه شده‌اید؛ مسئله‌ای که گاهی به آتش‌سوزی هم منجر می‌شود. باتری‌های حالت جامد اما مواد سمی و آتش‌زا ندارند و عملا مسئله داغ شدن آنها منتفی است. این مسئله برای گوشی‌های موبایل بسیار اهمیت دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید