• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 20 آذر 1397
کد مطلب : 40507
+
-

خودکفایی روستاهای بوشهر

630 نفر در 53 طرح اشتغالزایی بوشهر مشغول به کار شدند

روستا
خودکفایی روستاهای بوشهر

علیرضا برازجانی|    بوشهر - خبرنگار: 

مناطق روستایی استان بوشهر ظرفیت‌های بسیار خوبی در عرصه‌های صنعتی، گردشگری و کشاورزی دارند که می‌توان از آنها برای سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال وکار آفرینی استفاده مناسب کرد. برای دستیابی به این مهم، بهره‌برداری موثر از مزیت‌های نسبی و رقابتی مناطق با اولویت مناطق روستایی، عشایری و محروم به منظور ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و پایدار و شناسایی استعدادها و قابلیت‌های این مناطق ضرورت دارد.

در چند سال اخیر چالش کمبود اعتبارات مناطق روستایی با تخصیص بودجه از محل عوارض آلایندگی و ارزش افزوده به روستاها رفع شده است اما یکی از دغدغه‌های برنامه‌ریزان این است که در صورت قطع این اعتبار شرایط حاد گذشته بر روستاها حاکم شود. در سال گذشته از همین محل مبلغ197میلیارد تومان به روستاهای استان بوشهر پرداخت شد و در سال جاری تا پایان شش ماهه اول مبلغ100میلیارد تومان دیگر تزریق شده که 60‌درصد آن برای پروژه‌های عمرانی و مابقی در زمینه فرهنگی هزینه شده است، اما اکنون برنامه‌های توسعه‌بخش در مناطق روستایی استان بوشهر روی طرح‌های اشتغال‌زایی هدفگذاری شده است به‌طوری که مجریان انتظار دارند با عملیاتی شدن این طرح‌ها گام بلندی در راه اشتغال پایدار برداشته شود. 


اعتبار برای توسعه روستاها

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر در گفت‌و‌گو با همشهری با بیان این‌که در نیمه اول امسال بالغ بر 100میلیارد تومان برای توسعه روستاهای استان اعتبار تخصیص پیدا کرده است، می‌گوید:کمک به روند توسعه روستاهای استان از برنامه‌های اولویت‌دار دولت است. 

«فاطمه دهقانی» می‌افزاید: در صورتی که برنامه‌‌ریزی مطلوبی توسط دهیاران صورت بگیرد باتوجه به نگاه و هدفگذاری دولت در بخش اشتغال‌زایی روستایی، زمینه جذب اعتبارات خوبی دراین حوزه وجود دارد. افزون براین در حوزه گردشگری روستایی تسهیلات بسیار ممتازی پیش‌بینی شده است که در صورت ارائه‌طرح، متقاضیان می‌توانند از وام کم‌بهره تا سقف500‌میلیون تومان استفاده کنند. این تسهیلات برای بخش خصوصی در صورت ارائه طرح مناسب و تصویب در کارگروه مربوطه تا سقف2میلیارد تومان خواهد بود که از طریق بانک سینا واگذار می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: به منظور کمک به ایجاد اشتغال در مناطق روستایی، تفاهم‌نامه‌ای بین بانک سینا و بنیاد علوی و معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری که در استان بوشهر، نماینده آن امور روستایی استانداری محسوب می‌شود، منعقد شده و بر اساس آن تسهیلات تا سقف 2میلیارد تومان با سود 8 درصد به طرح‌های متقاضی تخصیص می‌یابد. دهقانی می‌گوید: این تسهیلات خاص مناطق روستایی است و هیچ‌گونه محدودیتی برای نوع فعالیت متقاضیان طرح وجود ندارد. شخص حقیقی یا حقوقی متقاضی می‌تواند طرح جامع خود را پس از تایید دستگاه‌های اجرایی مربوطه به فرمانداری شهرستان محل اجرای طرح تسلیم کند. این طرح بلافاصله در کارگروهی با حضور مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی بررسی و در صورت تصویب برای تشکیل پرونده و پرداخت تسهیلات به بانک عامل معرفی می‌شوند. این دستگاه‌های اجرایی بیشتر شامل جهادکشاورزی، محیط‌زیست شیلات و صنعت و معدن است.

وی اضافه می‌کند: در سال قبل 40 میلیارد تومان به 53 طرح اختصاص پیدا کرد که همه این مبلغ جذب و واگذار شده است. عمده این طرح‌ها شامل آبزی‌پروری در حوزه شیلات، کارخانه آرد دشتستان و زرین قلم دیر بوده است. با بهره‌برداری کامل این طرح‌ها زمینه اشتغال630 نفر به طور مستقیم فراهم شده است.


تسهیلات امسال

 مدیر کل امورروستایی و شوراهای استانداری بوشهر با بیان این‌که برای امسال25میلیارد تومان تفاهم‌نامه منعقد شده است، می‌گوید: از این مبلغ 18میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده است. همچنین بنا به دستور استاندار 10میلیارد تومان برای فعالیت مجدد 50 واحد مرغداری راکد تخصیص داده شد.

دهقانی می‌گوید: سامانه یکپارچه« کارا» نیز از یک سال پیش برای اشتغال پایدار روستایی در سطح کشور راه‌اندازی شده و شروع به کار کرده است که متقاضیان اجرای طرح در مناطق روستایی و مرزی متناسب با طرح ارائه شده می‌توانند
با ثبت در این سامانه از تسهیلات 4تا6 درصدی بهره‌‌مند شود. 

وی توضیح می‌دهد: در این قالب 320میلیارد تومان به استان تخصیص داده شده که از این مقدار تاکنون 98 میلیارد تومان جذب اعتبار و واگذار شده است. در حال حاضر هم بیش از300میلیارد تومان طرح از سوی متقاضیان به کارگروه استان رسیده است که در حال بررسی هستیم. دهقانی، بانک‌های توسعه تعاون، ملی و کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید را بانک‌ها و موسسه‌هایی اعلام می‌کند که در اجرای این طرح‌ها مشارکت دارند.


نظارت مستمر بر اجرای طرح ها

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر تاکید می‌کند: برای ارزیابی و نظارت بیشتر بر روند اعطای تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زا برنامه‌‌ریزی شده است تا در دور سوم سفرهای استاندار به شهرستان‌ها با بازدید سرزده از کارگاه‌ها، میزان تحقق اهداف این طرح‌ها مورد بررسی قرار گیرد. ضمن این‌که کمیته ارزیابی و نظارت به صورت هفتگی روند اجرای طرح‌ها را مورد پایش قرار می‌دهند. 
دهقانی تصریح می‌کند: در صورتی که در این نظارت‌ها محرز شود متقاضی برابر تفاهم‌نامه کار را اجرا نکرده یا تسهیلات را در جای دیگری هزینه کرده، یارانه آن قطع و با همان نرخ 18درصد محاسبه و اقساط توسط بانک عامل دریافت می‌شود.
وی همچنین می‌گوید: برنامه‌ای طرح‌‌ریزی شده تا دهیاران در صورت ایجاد شغل در روستا بتوانند سه برابر اعتبارات ارزش افزوده و عوارض آلایندگی تسهیلات با نرخ 8 درصد دریافت کنند که این مهم می‌تواند در توسعه روستاها موثر باشد. اگر دهیاری بتواند از محل اعتبارات واگذار شده به دهیاری شغلی ایجاد کند که باعث کسب درآمد برای روستا شود، می‌تواند از این تسهیلات استفاده کند.


استقبال از طرح‌های اشتغالزایی

استاندار بوشهر با بیان این‌که دولت تلاش ویژه‌ای برای توسعه اشتغال به‌ویژه در بخش روستایی دارد و اعتبارات خوبی برای رونق بخشیدن به ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی مصوب کرده است، می‌گوید: با توجه به ظرفیت‌های بالای روستاهای استان بوشهر در زمینه اشتغال‌زایی و استقبال خوبی که از سوی روستاییان استان بوشهر برای اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی شاهد هستیم، در مرحله نخست تسهیلات خوبی به طرح‌های تصویب شده واگذار شد.

«عبدالکریم گراوند» با اشاره به اختصاص تسهیلات کم‌بهره برای توسعه اشتغال روستایی در سطح استان می‌افزاید: در شهرستان‌های ساحلی ظرفیت‌های خوبی برای توسعه اشتغال روستایی در بخش‌های گردشگری، تولید و تجارت وجود دارد. طرح‌های پرورش گاوشیری، پرورش اسب، آهو، تولیدات دکوراسیون از چوب در روستاهای محمد صالحی، عباسی و شهرک صنعتی گناوه از مهم‌ترین طرح‌هایی است که توانسته‌اند از محل اعتبارات اشتغال روستایی تسهیلات دریافت کنند. همچنین 2 میلیارد ریال برای اجرای طرح پرورش آهو در گناوه با ظرفیت ۵۰ راس تخصیص داده شده است.

وی اضافه می‌کند: 5 میلیارد ریال برای اجرای طرح پرورش اسب در روستای محمدصالحی گناوه، یک میلیارد ریال برای اجرای طرح گاو شیری در روستای عباسی گناوه، ۱۲ میلیارد ریال برای اجرای طرح ساخت محصولات چوبی و دکوراسیون در شهرک صنعتی گناوه و 2/5 میلیارد ریال نیز برای طرح تولید در‌های ضد سرقت تسهیلات وا‌گذار شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید