• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 20 آذر 1397
کد مطلب : 40471
+
-

تشکیل کمیسیون طراحی شهری؛ ضرورتی جدی برای شهر تهران

دیدگاه
تشکیل کمیسیون طراحی شهری؛ ضرورتی جدی برای شهر تهران


علی نوذرپور/ شهردار منطقه22
رشد ناموزون و توسعه نامتوازن شهر تهران موجب تقلیل کیفیت فضای شهری شده است. در ادامه این رشد، استقرار مدیریت شهری با رویکرد کالایی‌نگری نتیجه‌ای جز کاهش سرزندگی و حذف هویت از فضاهای عمومی در بر نداشته است لذا ضروت تغییر رویکرد از کالایی‌نگری به انسان‌محوری اجتناب‌ناپذیر است.

برای تحقق این معنا، و اجرایی‌شدن رویکرد جدید، در منطقه 22شهرداری تهران، کمیسیونی با حضور استادان معماری، شهرسازی، جامعه شناسی و اقتصاد و نیز کارشناسان و مدیران این حوزه تشکیل شده است.

این کمیسیون علاوه بر نظارت طراحی شهری بر صدور پروانه ساختمان برای اراضی با مساحت بیش از یک‌هزار مترمربع، به طرح‌های موضعی و موضوعی در حوزه طراحی شهری نیز می‌پردازد به‌عنوان مثال می‌توان به بررسی و تصویب موضوعاتی چون:

- پهنه امن خانگی
- حیات‌شبانه شهری
-کشاورزی شهری

و نیز باز طراحی فضاهای عمومی شهری چون میادین و خیابان‌های فعلی و طراحی فضاهای جدید شهری اشاره کرد. کمیسیون یادشده با نیازسنجی و مسئله‌یابی به الزامات کیفیت محیطی مکان‌ها و فضاهای عمومی شهری توجه می‌کند و اسناد ارتقای کیفیت محیطی را تهیه کرده و به مدیریت اجرایی ارائه می‌دهد. همچنین بر اجرای این طرح‌ها نظارت علمی و فنی می‌کند. شکل‌گیری کمیسیون طراحی شهری مستند به‌ صورتجلسه شماره320 کمیسیون ماده 5قانون تأسیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری مورخ 08/06/1379در نظم‌بخشی ساختار طبیعی و مصنوعی و ایجاد محیطی مطلوب برای شهر بسیار ضروری است و می‌تواند با گردهم‌آوردن ظرفیت‌های علمی دانشگاهی و اجرایی و نیز با کمک از شورایاری‌ها و سمن‌ها به ارتقای کیفیت زندگی در شهر کمک شایان توجهی کند. این کمیسیون می‌تواند سامانه نگهداری و ارتقای کیفیت فضاهای شهری را ایجاد کرده و امکان تحقق طرح‌های معماری و شهرسازی را با مشارکت بخش خصوصی فراهم کند. برگزاری مستمر و هدفمند کمیسیون طراحی شهری، جریانی از تفکرات و ایده‌های خلاقانه را برای انتظام‌بخشی به سیما و منظر شهری فراهم می‌کند و به‌عنوان یک آزمایشگاه شهری(urbanlab) پیوندی هم‌افزا میان تمامی ذینفعان مدیریت شهری برقرار می‌سازد.

حاصل و نتیجه کمیسیون طراحی شهری، برای شهر فضاهای شهری با کیفیت، برای شهروندان محیطی زیبا و فضایی قابل زیست و برای مدیران شهری عملکردی قابل‌قبول را به همراه دارد. حضور فردی با تحصیلات معماری و شهرسازی و با تجربه‌ای گرانسنگ در این حوزه و در دولت‌های مختلف در کسوت شهردار تهران، اهمیت شکل‌گیری کمیسیون طراحی شهری در مناطق و در مرکز را دوصد چندان می‌کند. امروز شهروندان تهرانی به‌درستی و به حق انتظار شکل‌گیری فضاهای عمومی با کیفیت و سیما و منظر زیبا و کالبد موزون و متناسب را از شهردار جدید تهران دارند و قطعا از دغدغه‌های جدی و اساسی شهردار تهران نیز پاسخگویی به انتظار بحق شهروندان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید