• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 20 آذر 1397
کد مطلب : 40456
+
-

شهرداری تهران با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تفاهمنامه امضا کردند

تهران دروازه هوشمندسازی کشور است

دانش
تهران دروازه هوشمندسازی کشور است


محمود مولایی/خبرنگار
  درآیین افتتاح دومین همایش و نمایشگاه «تهران هوشمند» تفاهمنامه‌ای میان شهرداری تهران و وزارت ارتباطات در زمینه هوشمندسازی امضا شد. در این همایش که شهردار تهران، رئیس شورای شهر تهران و وزیر ارتباطات و فناوری حضور داشتند، پیروز حناچی گفت: «جناب وزیر در انتهای سخنان‌شان گفتند«آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت» واقعیت این است که حل بسیاری از مشکلات شهر راهی جز بهره‌گیری از کمک و یاری شهروندان ندارد.» شهردار تهران معتقد است که با همکاری یکدیگر می‌توان بر مشکلات غلبه کرد و در مورد عمده مشکلات شهروندان یادآور شد: «از نظر مردم آلودگی و ترافیک 2مشکل عمده تهران است که می‌توان با مشارکت شهروندان آنها را حل کرد. حرکت نمادینی هم که به‌عنوان سه‌شنبه‌های بدون خودرو بر آن تأکید کردیم و سر و صدای زیادی هم به پا کرد درحقیقت به این اشاره می‌کند که اگر بخواهیم مشکلاتمان را حل کنیم باید با همکاری یکدیگر باشد. در صفحه اول کتاب‌های درسی ما شعری نوشته بود مبنی بر اینکه توانا بود هر که دانا بود. براین اساس قدم بعد از دانایی، اقدام و حرکت برای حل مشکل است.»

حناچی با تاکید بر اینکه پایداری زیست‌پذیری، کاهش آلاینده‌های هوا، ایجاد عدالت و برخورداری از خدمات برای همه، از اهداف اصلی شعار «تهران شهری برای همه» است، گفت: «لازمه این کار مدیریت شرافتمندانه و هوشمند است. چارچوب کلی این برنامه بر مبنای شهر خلاق قرار گرفته است و شهر خلاق، تفکر خلاقانه را در تهران تعقیب می‌کند.»

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری که پیش‌تر پشت تریبون قرار گرفته بود، درباره وضعیت تهران هوشمند گفت: «درست است که به سمت مدیریت هوشمند شهری حرکت می‌کنیم، اما هنوز خیلی راه داریم و بسیاری از پارامترهای دیگر هست که می‌توانیم اطلاعات‌شان را به‌صورت هوشمند دریافت و پردازش کنیم و برمبنای آنها تصمیمات هوشمند نیز بگیریم.» او ادامه داد: «به‌نظرم تیم شهرداری تهران دارند در مسیر درستی پیش می‌روند اما هنوز بسیاری از اطلاعات هستند که جمع‌آوری نمی‌شوند و در راهکارها نیز از ابزارهای فناوری اطلاعات در حل مسائل کمتر استفاده می‌شود؛ یک دلیل این موضوع، نگاه سنتی مدیران است.»


حرکت به سمت شهر هوشمند
شهردار تهران نیز با تأکید بر واژه «الزام» سخنان خود را چنین بیان کرد: «امروز حرکت به سمت شهر هوشمند یک الزام است و البته باید بین شهر الکترونیک و هوشمند تفاوت قائل شویم. هوشمندی شهر و دسترسی آزاد به دیتاها بسیار مؤثر است، ایجاد درآمدهای پایدار نیز بسیار مهم است و باید منابع جدیدی را در شهر تعریف کنیم.» پیروز حناچی همچنین به سیاست افزایش شریان‌های اصلی عبوری در تهران اشاره کرد و گفت: «افزایش شریان‌های اصلی تهران به‌معنای افزایش تقاضای سفر در شهر است، باید قدری به راه طی شده بیندیشیم و از تجربیات خود درس بگیریم. یادمان باشد برای اینکه تهران شهری خلاق شود لازم است در3 محور فرهنگ، ساختار و زیرساخت‌های شهری به‌صورت مستمر تحول ایجاد شود.» او تأکید کرد: «تحول فرهنگی در نگرش نیروهای شهرداری و تحول ساختاری در پذیرش فرایندهای نوآورانه، جایگزین بوروکراسی اداری خواهد شد. یادمان باشد پاشنه آشیل مدیریت شهری بی‌توجهی به این موضوع است که به شهر آسیب می‌زند.» شهردار تهران با اشاره به تفاهمنامه این سازمان با وزارت ارتباطات گفت: «امیدوارم این توافق آغاز خوبی برای همکاری ما باشد تا بتوانیم تهران را تبدیل به شهری بهتر برای مردم کنیم.» آذری‌جهرمی نیز در این رابطه عنوان کرد: «در توسعه شهر هوشمند یکی از اضلاع مهم، زیرساخت‌های شهر هوشمند است که وزارتخانه با شهرداری تفاهمنامه‌هایی در این زمینه دارند تا از منابع‌شان برای توسعه زیرساخت‌ها بیشتر استفاده کنیم. ضلع دیگر نیز سامانه‌های هوشمند است. امسال اتصال شهرداری تهران به دولت الکترونیک می‌تواند تحول ایجاد کند. آزادسازی داده و مقررات‌گذاری می‌تواند یک نشاط فوق‌العاده‌ایجاد کند. امروز دولت الکترونیک دیگر یک شعار یا یک شوی ساده نیست. امسال می‌توانیم بگوییم مصادیق واقعی در اجرای دولت الکترونیک داریم.»  در این همایش که در سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران و پروانه مافی نماینده مجلس، محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران و نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات نیز حضور داشتند.

مکث

بهترین روش برای ایجاد شفافیت، انتشار اطلاعات است
محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران در این همایش گفت: «هم‌اکنون در شهر تهران سامانه‌های خوبی توسط بخش خصوصی و بخش‌های دیگر راه‌اندازی شده است که در زمینه‌های فروش کالا و ارائه خدمات به مردم فعالند. مدیران این سامانه‌ها اتحادیه‌ای تشکیل داده‌اند و جلسه‌ای هم با مدیران شهری داشتند. آنها خواستار حمایت شهرداری تهران بودند که لازم است در این زمینه از آنها حمایت شود و اگر مجوزهایی لازم است با رعایت قانون به آنها داده شود.» او یادآور شد: «خوشبختانه شعارهایی که دوستان در این همایش دنبال می‌کنند ارتباط مستقیمی با شعارهای شورای شهر تهران در زمان انتخابات دارد. لیست امید شعار خود را شفافیت و آگاهی از نحوه اداره شهر اعلام کرده بود که با حمایت بی‌سابقه مردم روبه‌رو شد و لازم است این حمایت تداوم داشته باشد و ما نیز به آن شعارها پایبند باشیم. بهترین روش برای ایجاد شفافیت، انتشار اطلاعات است که این امر از زمان حضور آقای نجفی در شهرداری تهران آغاز و سامانه‌ای برای این کار طراحی شد و تاکنون دوستان در حال به‌روز‌رسانی و قرار دادن اطلاعات جدید هستند تا مردم اطلاعات بیشتری از مدیریت شهری داشته باشند.» او تأکید کرد: «یکی از راه‌های مبارزه با فساد، هوشمندسازی است که امیدوارم علاوه بر مقابله با فساد منجر به توسعه اقتصادی و رونق کسب و کارها هم بشود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید