• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 20 آذر 1397
کد مطلب : 40447
+
-

پاسخ صریح رئیس‌جمهوری به منتقدان تمام وقت دولت

شعار می‌دهید؟ هزینه‌اش را هم بدهید

روحانی: با FATF هزینه‌های مالی ایران 20درصد کاهش می‌یابد؛ کسی که علیه آن شعار می‌دهد، باید هزینه‌اش را هم بپردازد

کلان
شعار می‌دهید؟ هزینه‌اش را هم بدهید

شعار می‌دهید؟ پس هزینه‌اش را هم بدهید. این پاسخ صریح حسن روحانی، رئیس‌جمهور به منتقدان سیاست خارجی دولت در ارتباط با برجام و FATF است. او معتقد است بدون همکاری با بانک‌های خارجی هزینه‌های تأمین مالی و نقل و انتقال پول 20درصد گران‌تر می‌شود و همکاری با بانک‌های خارجی به همین میزان هزینه‌ها را کم می‌کند. تأخیر در تصویب لوایح پیشنهادی دولت در ارتباط با همکاری ایران با گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF برای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم به‌عنوان پیش‌شرط بانک‌های خارجی برای همکاری با بانک‌های ایران باعث شد تا حسن روحانی به منتقدان پاسخ دهد و اعلام کند: کسی که علیه این مسئله شعار می‌دهد، باید هزینه‌اش را هم بپردازد و پذیرفتنی نیست که یک نفر در سازمان و نهادی شعار دهد و آثار این شعار برای مردم ترجمه نشود.

به گزارش همشهری، در روزهای اخیر ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی از رقبای انتخاباتی روحانی در دو دوره ریاست‌جمهوری به انتقاد از سیاست‌های دولت پرداخته و توافق هسته‌ای ایران را زیر سؤال بردند و حالا رئیس‌جمهور در پاسخ به این 3رقیب سابق و منتقدان تمام وقت اعلام کرد: اینکه برجام یا FATF باشد یا نباشد باید برای مردم ترجمه شود که بودن آن چقدر سود دارد و نبودنش چقدر می‌تواند ضرر داشته باشد.

او با طرح این پرسش که مگر می‌شود در دنیای امروز با بانک‌های جهان همکاری نداشت؟ تأکید کرد: کسی در گوشه‌ای نشسته و مردم را تحریک می‌کند که اگر این قرارداد امضا شود، اسلام از دست می‌رود؛ ‌ای کاش اسلام را می‌فهمید و چنین حرفی را می‌زد. رئیس‌جمهور تأکید کرد: اداره کشور با مردم است و باید برای آن از مردم سؤال شود. باید هزینه کارها به مردم گفته شود که اگر کاری انجام گرفت یا نگرفت چه تسهیلات و هزینه‌هایی برای مردم به‌دنبال دارد.

نسخه روحانی برای آرامش بازار مسکن

رئیس‌جمهور دیروز در جمع وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی به‌صورت تلویحی از عملکرد عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی انتقاد کرد و از محمد اسلامی، وزیر فعلی خواست تا عقب‌ماندگی‌های گذشته را در بخش مسکن جبران کند، به‌نحوی که تحرکات ایجاد شده در این حوزه باعث ایجاد آرامش در بازار مسکن شود. افت کیفیت ساخت‌وساز باعث شد تا رئیس‌جمهور هم زبان به گلایه بگشاید و حتی از تفکیک مسئولیت ساخت مسکن با نظارت بر آن دفاع کرد و افزود: چقدر از ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود در چارچوب روز است و چند سال در این حوزه عقب هستیم؟

آیا امروز نظارت دقیقی در حوزه مسکن اعمال می‌شود؟ اگر چنین است چطور در سرپل ذهاب بعد از چند سال، ساختمان‌ها فرو می‌ریزد و بیمارستانی در اسلام‌آباد درحالی‌که هنوز افتتاح نشده، فرو می‌ریزد و چرا در زلزله دچار تلفات زیادی می‌شویم؟ او اعلام کرد: در کشورهای جهان ساختمان‌ها را برای حداقل ۳۰۰ سال آینده می‌سازند اما ما ساختمان‌هایی می‌سازیم که بعد از گذشت ۱۵ سال کلنگی محسوب می‌شود. رئیس‌جمهور خطاب به مسئولان وزارت راه و شهرسازی گفت: ناظر مسکن باید غیر از تولیدکننده باشد، باید تولید مسکن به توسعه‌گر واگذار شود، باید به دقت نسبت به ساخت‌وساز آن نظارت داشت و توجه داشته باشیم که به‌دنبال بساز و بفروش نیستیم، بلکه خواهان توسعه‌گر و افزایش رفاه و امنیت برای زندگی مردم هستیم.

ساخت مسکن ارزان برای کم‌درآمدها

در شرایطی که انتظار برای خانه‌دار شدن طولانی‌تر شده و سهم وام مسکن از قیمت خرید به 22درصد افت کرده، رئیس‌جمهور از وزارت راه و شهرسازی خواست تا برای تولید مسکن خوب و البته ارزان برای مردم گام بردارد. او تأکید کرد: دولت می‌تواند امکاناتی که در اختیار دارد از جمله زمین و یکسری خدمات را به‌عنوان آورده خود در اختیار مردم قرار دهد و بانک‌ها نیز می‌توانند با ارائه تسهیلات برای تأمین مسکن به مردم کمک کنند.

او افزود: بازآفرینی بافت‌های فرسوده ۵۰ درصد متعلق به توسعه‌گر است و بانک‌ها به خانه اولی‌ها تسهیلاتی با سود پایین ارائه می‌کنند و ۵۰ درصد نیز در اختیار وزارت راه و شهرسازی می‌ماند که می‌توانیم در بازآفرینی بافت‌های فرسوده از آن استفاده کنیم. روحانی در عین حال گفت: در طرح بازآفرینی برخی محله‌های فرسوده، اگر این کار با دقت و نظارت دقیق انجام شود و زمین‌های آن را دولت در اختیار توسعه‌گر بگذارد و با دقت بر فعالیت آن نظارت کند نه‌تنها مردم صاحب‌ خانه می‌شوند بلکه مصرف انرژی هم بهینه خواهد شد.

دفاع از سیاست حمل‌ونقلی آخوندی

رئیس‌جمهور اگرچه از عملکرد وزیر پیشین راه و شهرسازی در حوزه مسکن به‌ویژه نوسازی بافت‌های فرسوده رضایت نداشت اما از رویکرد عباس آخوندی در توسعه حمل‌ونقل ریلی دفاع و اعلام کرد: ۲۰ درصد خطوط راه‌آهن کشور در این دولت احداث شده است. روحانی خطاب به مدیران وزارت راه و شهرسازی با اشاره به توسعه خطوط ریلی به مسیرهای ترانزیتی ازجمله راه‌آهن رشت – آستارا، اینچه برون به گرمسار و برقی کردن راه‌آهن قم به اصفهان و تهران به مشهد تأکید کرد: بندر چابهار بخشی از قاره را به آسیای مرکزی، قفقاز، روسیه و اروپا متصل می‌کند و می‌تواند در حوزه حمل‌ونقل و جابه‌جایی کالا نقش بسزایی ایفا کند لذا بایستی توسعه بنادر را با جدیت بیشتر پیگیری کنیم.

انتقاد از فرودگاه‌های بی‌خاصیت

رئیس‌جمهور با انتقاد از ساخت فرودگاه در برخی شهرها براساس اولویت‌های سیاسی و اجتماعی بدون درنظرگرفتن بازده اقتصادی اعلام کرد: امروز ۸۰ درصد از پروازهای هوایی، از ۱۰‌فرودگاه بزرگ انجام می‌شود. او تأکید کرد: در گذشته سرمایه‌گذار خارجی حاضر بود تا تمام فازهای فرودگاه امام را در طول ۲‌سال احداث کند و به ازای آن برای چند سال از آن استفاده کند، اما وزیری بود که می‌گفت در سالن‌های ترانزیتی که ایجاد می‌شود، اگر مسافری خارجی برای تغییر مسیر هوایی خود پیاده می‌شود، حتماً باید روسری به سر داشته باشد و یا مدعی بود که ساختن فرودگاه کار سختی نیست و خودمان می‌توانیم آن را احداث کنیم. روحانی در پاسخ به منتقدان فعالیت سرمایه‌گذاری خارجی گفت: جایی ورود سرمایه‌گذار و دانشمند خارجی را دارای اشکال می‌دانیم، اما مربی خارجی را برای ارتقای تیم ملی فوتبال خود بدون اشکال می‌شماریم. با چنین کارهایی است که فرصت‌ها را می‌سوزانیم و هدر می‌دهیم.

سبک‌سازی وزارتخانه‌های سنگین

روحانی بار دیگر از 2لایحه دولت برای تفکیک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت دفاع و با اشاره به رد این لوایح در مجلس تأکید کرد: نمایندگان مجلس به هر دلیلی با این لایحه همراهی نکردند، اما تفکیک این وزارتخانه‌ها را امروز هم یک ضرورت و به‌خصوص در شرایط تحریم به نفع کشور می‌دانیم. رئیس‌جمهور وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت را به‌خودرویی تشبیه کرد که با ظرفیت ۱۰ تن، باری به وزن ۳۰ تن روی آن گذاشته شده باشد که این کار حداقل می‌تواند سرعت این خودرو را کاهش دهد.

رئیس‌جمهور اعلام کرد: مسکن و شهرسازی و بخش حمل‌ونقل هر کدام مقوله بسیار مهم و گستره بزرگی را شامل می‌شود و در شرایط تحریم نیازمند کارهای ویژه‌ای در این حوزه‌ها هستیم و امیدواریم با توجه به مسئولیت سنگینی که بر دوش 2وزارتخانه مذکور قرار دارد، بهتر از شرایط گذشته شاهد خدمات آنها باشیم. دولت تاکنون بارها درخواست رأی مجلس به لوایح برخی وزارتخانه‌ها را مطرح کرده اما نمایندگان با آن مخالفت کرده‌اند.


  نکته‌ها

  کسی در گوشه‌ای نشسته و مردم را تحریک می‌کند که اگر FATF امضا شود، اسلام از دست می‌رود؛ ‌ای کاش اسلام را می‌فهمید و چنین حرفی را می‌زد
  درجایی ورود سرمایه‌گذار و دانشمند خارجی را دارای اشکال می‌دانیم، اما مربی خارجی را برای ارتقای تیم ملی فوتبال خود بدون اشکال می‌شماریم. با چنین کارهایی فرصت‌ها را می‌سوزانیم و هدر می‌دهیم
  تفکیک وزارتخانه‌ها را امروز هم یک ضرورت و به‌خصوص در شرایط تحریم به نفع کشور می‌دانم
  از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهم تا عقب‌ماندگی‌های گذشته را در بخش مسکن جبران کند
  ناظر مسکن باید غیراز تولیدکننده باشد، ما به‌دنبال بساز و بفروش نیستیم، بلکه خواهان افزایش رفاه و امنیت برای زندگی مردم هستیم

این خبر را به اشتراک بگذارید