• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 19 آذر 1397
کد مطلب : 40377
+
-

تب تذکرها فروکش کرد

در روزی که محسن هاشمی اعلام کرد تذکر شفاهی دیگر نخواهیم داشت، اعضای شورای شهر تهران فرصت بررسی 7 دستور جلسه را پیدا کردند

شورا
تب تذکرها فروکش کرد

حامد فوقانی/خبر‌نگار

 در روزی که رئیس شورای شهر تهران خود با یک‌ تذکر آیین‌نامه‌ای،  جلوی ایراد تذکرات شفاهی را گرفت،  پارلمان شهری پایتخت فرصت زمانی لازم را پیدا کرد تا به بررسی 7دستور جلسه بپردازد. محسن هاشمی رفسنجانی در جلسه دیروز شورای شهر تهران،  توجه حاضران را به ماده 73 آیین‌نامه شورا جلب کرد که براساس آن،  اگر عضوی از شورا به عملکرد شهرداری اعتراض داشته یا ایرادی را مطرح بداند باید با کسب اجازه هیأت رئیسه و به‌صورت مکتوب تذکرش را بیان کند. این مسئله سبب شد تا خود او خلاصه‌ای از 2 تذکر مکتوب زهرا صدراعظم نوری و سیدآرش حسینی‌میلانی را قرائت کند. محسن هاشمی همچنین اعلام کرد که اعضای شورا برای بیان نطق پیش از دستور نیز تنها 10دقیقه فرصت دارند؛ آن هم درصورتی که 48ساعت قبل درخواست خود را ارائه کرده باشند. از طرفی در هر جلسه فقط 3نفر امکان نطق پیش از دستور را دارند. این مسئله سبب شد تا دائما در میان نطق پیش از دستور الهام فخاری و شهربانو امانی بر رعایت سقف زمانی 10دقیقه تأکید شود.
نطق فخاری درخصوص لزوم مبارزه با فساد بود و نطق امانی هم در رابطه با تجربه سه‌شنبه بدون خودروی خودش در هفته گذشته. اما رسیدگی به اعتراض هیأت تطبیق فرمانداری درباره مصوبه الزام شهرداری تهران در سامان‌بخشیدن به ارائه لایحه عوارض و نرخ بهای خدمات،  بررسی سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران،  بررسی چگونگی محاسبه بهای خدمات پسماند،  بررسی اساسنامه نمونه سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران،  بررسی یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه اطلاعاتی فضای سبز شهر تهران،  بررسی طرح تدوین سند فعالیت‌های پهنه کار و فعالیت و ساماندهی مال‌ها، ‌ 7 دستور جلسه اصلی دیروز شورای شهر بودند. از این میان،  5 دستور جلسه به نتیجه رسید و مصوب شد،  یک‌ دستور جلسه آرای لازم را برای تصویب کسب نکرد و قرار شد یک‌ مورد نیز در کمیسیون مشترک شورا بررسی شود.

تعیین جداگانه نرخ بهای خدمات و عوارض از بودجه سالانه 
در یکصد و ششمین جلسه شورای شهر تهران،  اعضای شورا موافقت کردند که تعیین نرخ بهای خدمات و عوارض به‌صورت جداگانه از لایحه بودجه صورت گیرد تا اگر بنا به هر دلیلی بودجه به مرحله تصویب نرسید در تعیین بهای خدمات و عوارض اشکالی وارد نشود.
این موافقت هنگام رسیدگی به اعتراض هیأت تطبیق فرمانداری به مصوبه الزام شهرداری تهران در سامان‌بخشیدن به ارائه لایحه عوارض و نرخ بهای خدمات صورت گرفت.
البته بهاره آروین هنگام تشریح ایرادات هیأت تطبیق گفت که ایرادات گرفته شده ناشی از سوءتفاهم است. سید محمود میرلوحی نیز به عنوان موافق نظر کمیسیون گفت:  پراکندگی لوایح مربوط به قیمت گذاری و آثار آن  بر بودجه سال آتی است که سابق بر این معلوم نبود و نظارت و عملکرد ها قابل ردیابی نبود.شما ببینید بهای خدمات بهشت زهراو باغ پرندگان را با یکی دوسال تاخیر می آورند و این امر باید اصلاح شود. نتیجه اینکه باید سقف کار تا 15 بهمن رفع نقص بشود و تا 15 بهمن فرایند طی شده باشد و ناقص نمانده باشد. همچنین مقرر شد تعیین نرخ بهای خدمات و عوارض جدا از هم باشند.
در ادامه اعضای شورای اسلامی شهر تهران با انتخاب حمیدرضا خسروی،  مدیرکل امور مالی و اموال شهرداری تهران به‌عنوان ذیحساب 2 شهرداری تهران موافقت کردند. مرتضی الویری گفت: پیش‌تر خسروی از سوی سیدمحمدعلی افشانی،  شهردار پیشین برای ذیحساب 2 معرفی شده بود و مجددا از سوی پیروز حناچی،  شهردار فعلی تهران برای این امر معرفی شد. به گفته او، خسروی مورد تأیید کمیسیون برنامه و بودجه نیز هست.
 موضوع بررسی یک فوریت لایحه چگونگی محاسبه و اخذ بهای خدمات پسماند دستور دیگر جلسه شورای شهر تهران بود که با رأی اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

اساسنامه نمونه در کمیسیون مشترک
لایحه اساسنامه نمونه سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران هم دیروز در صحن شورا به بررسی گذاشته شد. برای این منظور سیدابراهیم امینی،  رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی توضیح داد: «با توجه به اینکه کمیسیون حقوقی و کمیسیون برنامه و بودجه نشست مشترکی را در این خصوص برگزار نکرده‌اند در نتیجه پیشنهاد می‌شود که بررسی این دستور جلسه در جلسات آتی و پس از برگزاری جلسه مشترک انجام گیرد.» این مسئله واکنش مثبت هاشمی را به همراه داشت. سیدحسن رسولی،  نایب‌رئیس کمیسیون برنامه ‌و بودجه شورای شهر تهران نیز هدف از ارائه لایحه را ایجاد انضباط مالی و تشکیلاتی،  حفظ پیوستگی و استفاده از ظرفیت قانون تجارت در کنار ظرفیت قانون شهرداری مصوبه سال 58 عنوان کرد. در نهایت قرار شد کمیسیون‌ها نشست مشترکی را برای اساسنامه نمونه برگزار کنند.

سامانه فضای سبز در راه شورا
الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه اطلاعاتی فضای سبز شهر تهران از دیگر دستور جلساتی بود که خیلی زمانی از شورا نگرفت و به تصویب رسید. زهرا صدراعظم نوری،  عضوی بود که در موافقت یک‌ فوریت طرح صحبت کرد. او گفت: «با توجه به اینکه مبنای دقیقی برای بررسی اطلاعات فضای سبز شهر تهران وجود ندارد،  پیشنهاد می‌کنم که به یک فوریت آن رأی داده شود که ایجاد آن به تدوین بودجه ۹۷ برسد و مورد استفاده قرار بگیرد.» در این میان اگرچه علی اعطا مخالفتش را بررسی طرح‌های یک‌فوریتی اعلام کرد اما در نهایت دستور جلسه مورد اشاره با 13رأی موافق و 6 مخالف به تصویب رسید. اعطا اعتقاد داشت با در دستور کار قرار گرفتن یک فوریتی طرح‌ها،  طرح‌های عادی در دستور کار کمیسیون‌ها به تعویق می‌افتد.
دیروز همچنین طرح تدوین سند فعالیت‌های پهنه کار و فعالیت و ساماندهی مال‌ها با ارائه توضیحات محمد سالاری به بحث گذاشته شد اما نتوانست آرای لازم را برای تصویب به‌دست آورد. در این طرح آورده شده بود که شهرداری ظرف 3ماه باید تحقیق کند پروژه‌های بزرگ‌مقیاس شهرسازی،  مال‌ها و مگامال‌ها چه عارضه‌هایی را به محدوده اطراف خود تحمیل می‌کنند. پس از این نیز نسبت به رفع آثار نامطلوب آنها با مشارکت ذی‌نفعان اقدام شود. با وجود این،  محسن هاشمی گفت که اگرچه طرح بسیار خوبی است اما احتیاج به اطلاعات دینامیکی دارد. به گفته رئیس شورا، اطلاعات دینامیکی مشخص می‌کند که چند کاربری در کدام بخش‌های منطقه مشغول به فعالیت هستند و اگر چنین مسئله‌ای لحاظ نشود،  اجرای طرح احتمال دارد با سردرگمی مردم و مجریان همراه شود. از نظر او، همچنین طرح می‌تواند مفسده‌برانگیز باشد. سرانجام این دستور جلسه با 9رأی موافق و 11رأی مخالف به تصویب نرسید.


 چون و چرای بودجه 98

رئیس کمیته بودجه شورا دیروز هنگام دفاع از یک فوریت طرح «سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال 1398 شهرداری تهران» مواردی را مطرح کرد که باعث شد آرای لازم برای تصویب آن به دست‌ آید. مجید فراهانی گفت: «براساس قانون شهرداری تا آخر دی‌ماه باید بودجه ۹۸ به شورای شهر ارائه شود و تدوین آن آغاز شده است. بنابراین ما باید هرچه سریع‌تر این سند را تصویب کنیم و به شهرداری بدهیم تا بتوانند مواردی را که مدنظر شوراست، در تدوین بودجه لحاظ کنند؛ از این‌رو فوریت طرح اهمیت دارد.» به همین منظور 19عضو شورا با پیشنهاد فراهانی برای تصویب یک‌‌فوریت طرح مذکور موافقت کرده و آرای خود را به ثبت رساندند. با این حساب اعضای شورا آخر سال پرفشاری را خواهند داشت چراکه هم باید بودجه سال آینده و هم برنامه سوم توسعه 5ساله را بررسی‌کنند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید