• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 23 مهر 1402
کد مطلب : 205804
+
-

فروکش سیل در شمال

با فروکش کردن آب در شهرستان‌ها و روستاهای گیلان بعد از بارش 12ساعته شدید باران در‌جمعه گذشته، کارشناسی تیم ارزیاب برای برآورد خسارت و تعمیر راه‌ها و پل‌ها در دست انجام است.
مدیرکل بحران گیلان با اعلام این خبر به همشهری گفت: «وضعیت گیلان عادی است و هیچ خسارت جانی گزارش نشده ‌است، اما بارش 200میلی‌متری باران که 12ساعت طول کشید و همچنین طغیان رودخانه‌ها، باعث خسارت به زیرساخت‌ها شده ‌است.»
امیر مرادی افزود: «با صدور هشدار نارنجی هواشناسی قبل از بارش در روز سه‌شنبه (18مهر) جلسه هماهنگی با فرمانداران برگزار و نقاط ضعف و قوت استان هنگام وقوع سیل بررسی شد. در نتیجه این جلسه با شروع بارندگی پل‌های آب‌نمای پرتردد بین شهرستان‌ها و داخل شهرها مثل 3پل در فومن، برای ساعاتی بسته شد که خوشبختانه هیچ خسارت جانی نداشتیم.»
مرادی ادامه داد: «برخی از شهرستان‌ها ازجمله ماسال، شفت، دیلمان و سیاهکل برای مقابله با حوادث طبیعی ازجمله سیل به ماشین‌آلات راهداری مجهز نیاز دارند تا مسیرهای روستایی در کمترین زمان بازگشایی شود. با این حال هم‌اکنون همه مسیرهای دسترسی در روستاهای استان باز است.»

سومین بارش شدید باران بدون خسارت
به‌گفته مدیر بحران گیلان، این استان در یک‌ماه اخیر سومین بارش شدید باران را بدون خسارت جانی پشت سر گذاشته که علت اصلی آن لایروبی رودخانه‌ها در تابستان است.
مرادی خاطرنشان کرد: «سیل آستارا در شهریور‌ ماه با بارش 300میلی‌متری همراه بود. در بارش اخیر هم املش با 205میلی‌متر، بیشترین بارش را در بین شهرهای استان گیلان داشته است.» او درباره رانش زمین در اثر بارندگی روز گذشته افزود: «در مناطقی که رانش زمین اتفاق افتاده، ازجمله لنگرود، رودسر، املش، لاهیجان، سیاهکل و شفت با همکاری راهداری و بخش خصوصی از بروز حوادث ناگوار جلوگیری شد.»  مرادی با اشاره به قطع چند ساعته برق در اثر بارش شدید و رانش زمین گفت: «رانش زمین در لنگرود باعث افتادن تیرهای برق شد و با بهره‌مندی از امکانات راهداری منطقه در زمان کوتاهی، تیرهای برق مرمت و برق منطقه وصل شد.» مدیرکل بحران گیلان در پایان یادآور شد: «تعمیر و مرمت پل‌ها و مرمت راه‌های ارتباطی در دست اقدام است و با همکاری نیروهای خدمات‌رسان و دهیاری‌ها و فرمانداری‌های استان آماده بارش‌های
 بعدی هستیم.»

اوضاع عادی در 2استان دیگر
همچنین بارندگی شدید پنجشنبه (20مهر) در غرب مازندران نیز سبب جاری شدن سیلاب و انسداد مسیر خودروها در محور رویان - گلندرود - بلده از توابع شهرستان نور شد که با همکاری نیروهای امدادی مسیرهای ارتباطی بازگشایی شد. در گلستان نیز بارندگی باعث ریزش بخشی از سقف بیمارستان 5آذر گرگان و انتقال بیماران و تجهیزات پزشکی به بخش دیگری از بیمارستان شد. حالا خبر می‌رسد که شرایط در مازندران و گلستان بعد از بارش شدید به حالت عادی بازگشته و در همه مسیرها، تردد در جریان است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید